نوآوری‌های پزشکی در سالی که گذشت+ عکس

نوآوری‌های پزشکی سال ۹۹ شامل تشخیص سرطان با هوش مصنوعی، ساخت قلب دیجیتال سه بعدی، تولید پهپاد برای تحویل تجهیزات پزشکی، قرص‌های هوشمند، فناوری کریسپر و واقعیت مجازی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نوآوری‌های پزشکی سال ۹۹ بیشتر بر ساخت واکسن و درمان کرونا تمرکز داشت، اما این موضوع بدان معنا نیست که پیشرفت و نوآوری خاصی در زمینه‌های دیگر به وجود نیامده است. محققان همواره در حال طراحی و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های خاص در زمینه‌های مختلف سلامتی و پزشکی بودند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از نوآوری‌های پزشکی سال ۱۳۹۹ می‌پردازیم:

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی

یکی از مهمترین فعالیت‌های شرکت گوگل، توسعه هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان ریه بود. این فناوری با استفاده از ۴۵ هزار تصویر سی تی اسکن بیماران مبتلا به سرطان ریه، موفق شد خطا در تشخیص نادرست این بیماری را ۱۱ درصد کاهش دهد. استفاده از این فناوری دقت تشخیص سرطان ریه را افزایش داده است در این صورت می‌توان روش درمان مناسب فرد را به موقع انتخاب کرد و جان او را نجات داد.

مهمترین نوآوری‌های پزشکی سال ۹۹

ساخت قلب دیجیتال سه بعدی

پزشکان به منظور تشخیص انسداد یا تنگی عروق افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی از روش "کاتتریزاسیون تهاجمی" استفاده می‌کنند. در این روش یک لوله بلند، باریک و منعطف از کشاله ران داخل شریان شده و به سمت قلب هدایت می‌شود. قلب دیجیتال سه بعدی که یکی از مهمترین نوآوری‌های سال جاری بوده، امکان بزرگ‌نمایی قلب را برای پزشکان فراهم می‌کند و آن را روی یک مانیتور به نمایش می‌گذارد. در این صورت روش تشخیص تهاجمی استفاده نمی‌شود، بلکه متخصصان می‌توانند مناسب‌ترین رویکرد را برای انجام جراحی‌ها انتخاب کنند. به نظر می‌رسد استفاده از این فناوری جان میلیون‌ها بیمار را نجات خواهد داد.

تولید پهپاد برای تحویل تجهیزات پزشکی

شرکت پست UPS اخیراً یک برنامه آزمایشی موسوم به Flight Foward را آغاز کرده است که در آن از پهپادهای خودکار برای تحویل تجهیزات پزشکی مهم مانند نمونه‌های خون یا بافت بین بخش‌های مختلف یک بیمارستان استفاده می‌شود. اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز توسعه این برنامه و استفاده از آن را در چند بیمارستان آمریکا صادر کرده است. محققان امیدوار هستند که این برنامه و خدمات مشابه آن که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، در آینده نزدیک به یکی از مهمترین بخش‌های زنجیره حمل و نقل تجهیزات و اقلام پزشکی در جهان تبدیل شود.

مهمترین نوآوری‌های پزشکی سال ۹۹

قرص‌های هوشمند

از دیگر نمونه‌های پیشرفت فناوری در زمینه پزشکی، تولید قرص‌های هوشمند است که برای اولین بار در ملبورن استرالیا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. فرد بیمار پس از اتصال کپسول به یک گوشی هوشمند، آن را وارد بدن خود می‌کند. سپس این کپسول اطلاعات گوناگونی از بخش‌های مختلف بدن و شرایط تغذیه‌ای فرد جمع‌آوری می‌کند که به وسیله نرم افزاری که روی تلفن همراه نصب می‌شود، در اختیار فرد قرار می‌گیرد. با استفاده از این کپسول هوشمند می‌توان بیماری‌های مختلف روده مانند سرطان روده، بیماری‌های التهابی روده و سندروم روده تحریک‌پذیر را بررسی کرد.

یکی دیگر از قرص‌های هوشمندی که اخیراً رونمایی شده است، قرص‌های تجدیدپذیر بوده که ویژگی منحصر به فرد آن، بی نیاز کردن بیماران از مصرف دارو در ساعات مشخص است. این قرص می‌تواند در زمان مشخصی که برای آن تعریف شده است، داروی لازم را در معده فرد آزاد کند. این فناوری به دلیل کاربرد زیادی که برای افراد مبتلا به مشکلات ذهنی و انواع فراموشی‌ها دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مهمترین نوآوری‌های پزشکی سال ۹۹

فناوری کریسپر

کریسپر از جمله فناوری‌های پیشرفته در سال ۹۹ است که اصلاح ژن را به صورت پیشرفته انجام می‌دهد. این فناوری می‌تواند به کمک برش قسمتی از DNA، روش درمان بیماری را تغییر دهد، به طوری که سیستم دفاعی ویروس‌هایی با قابلیت تهاجم را مهار می‌کند و پس از آن زنجیره DNA را در صورت آلودگی برش می‌دهد. با استفاده از کریسپر می‌توان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و اچ آی وی که جان انسان‌های زیادی را تهدید می‌کند، درمان کرد. البته بعضی افراد به دلیل مسائل حقوق بشر معتقد هستند که نمی‌توان ژن‌های مختلف انسان‌ها را دستکاری کرد و این روش را قبول ندارند.

واقعیت مجازی

برخلاف تصور بسیاری از افراد، واقعیت مجازی فقط برای گیمرها توسعه پیدا نکرده است، بلکه این فناوری برای بهبود روحیه بیماران نیز استفاده می‌شود. فرد بیمار با استفاده از این فناوری احساس می‌کند در مکان دیگری حضور دارد که به دلیل شرایط بیماری خود امکان حضور در آنجا را ندارد. علاوه بر این کیفیت بالای این فناوری باعث می‌شود افرادی که تحت مداوای سختی قرار دارند، حس خوبی پیدا کنند و متوجه درد زیاد خود نشوند. موضوع دیگری که در خصوص این فناوری توجه پزشکان را به خود جلب کرده است، انجام جراحی‌های سخت و پیچیده، بدون دخالت مستقیم انسان است پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، بسیاری از عمل‌ها بدون حضور فیزیکی جراح در اتاق و توسط یک ربات و فناوری واقعیت مجازی انجام شود.

کد خبر 481059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.