۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
اقتصاد مدور عناصر شهری چیست؟

بازیافت مواد زائد از زمان‌های دور تا امروز، نقش مهمی در طراحی پایدار شهرها بر عهده داشته و در سطح فردی نیز، در افزایش گرایش مردم به کاهش مواد زائد و ذخیره انرژی سهیم بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمبود منابع از یک سو و بحران‌هایی جهانی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا از سوی دیگر، بشر امروزی را به سمت اتخاذ سبک زندگی سالم و پایدار و از همه مهم‌تر، تفکر ساختار مدور سوق داده است. در همین راستا، بسیاری از طراحان و برنامه‌ریزان شهری تلاش کرده‌اند از رویکردهایی جامع و هوشمندانه برای بازیافت ضایعات بهره ببرند و از این طریق در روند ایجاد اقتصاد مدور کمک کنند. در واقع، هم‌اینک در بسیاری از شهرهای جهان، بازیافت ضایعات به عنوان منبع بزرگی از درآمد شهری است که به تولید مواد جدید زیادی منجر می‌شود.

اقتصاد مدور عناصر شهری چیست؟

مفهوم طراحی مدور از فرآیندهایی الهام گرفته شده است که با مدیریت زمان و چرخه‌های حیات، به بهترین شکل ممکن به امور روزمره نظم می‌دهند و از منابع موجود، بیشترین بهره را می‌برند. این استراتژی با تمرکز بر مدیریت پسماند و رفع آلودگی، تولید محصولات جدید را از مواد قابل بازیافت امکان‌پذیر می‌کند و از این طریق برای یک شهر و ساکنان آن رونق اقتصادی دارد.

طراحی مدور می‌تواند معماری را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ بسیاری از برنامه‌ریزان بر این باورند که مقدار قابل توجهی از منابع، مواد، آب و انرژی قابل بازیافت، فرآوری و استفاده دوباره در ساختمان‌ها است. طراحی مدور مدیریت کارآمد منابع و عمر محصولات را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، ضمن اینکه تولید ضایعات را به حداقل می‌رساند. برنامه‌ریزان بسیاری طی چند دهه اخیر به طور چشمگیری از نوآوری‌های زیادی برای به صفر رساندن یا دست کم کاهش چشمگیر تولید ضایعات بهره گرفته‌اند.

گروهی از معماران یونانی در کلانشهر سالونیک، از مواد پلاستیکی بازیافتی برای ایجاد مبلمان شهر بهره گرفته و زیبایی خاصی به فضاهای عمومی بخشیده‌اند. این افراد به منظور پیاده‌سازی پروژه‌های خود از بازوهای رباتیک و امکانات بازیافت بهره گرفته و از مواد پسماند پلاستیکی مبلمانی بسیار زیبا به وجود آورده‌اند.

اقتصاد مدور عناصر شهری چیست؟

کیرونا، شهری کوچک در کشور سوئد، بر فراز بزرگترین معدن سنگ آهن جهان قرار دارد که هر لحظه بیم نابودی آن، ساکنان شهر را نسبت به ادامه زندگی در آنجا مردد می‌کند. در واقع معدن‌کاری به مدت یک قرن، زمین اطراف شهر را بی‌ثبات کرده است طوری که بسیاری از بخش‌های آن ترک خورده و امکان فرو نشست شهر در زیر زمین وجود دارد. اما برنامه‌ریزان شهر نسبت به این اتفاقات بی‌تفاوت نبوده و مدام تلاش کرده‌اند ایده‌هایی برای حل مشکل به وجود آمده ارائه دهند. برخی از آن‌ها چنین استدلال کرده‌اند که اگر کیرونا سه کیلومتر به سمت شرق حرکت کند، آنگاه دیگر هیچ تهدیدی گریبانگیر شهر و مردم نخواهد بود. در این صورت، امکان بازیافت شهر سابق کیرونا وجود خواهد داشت و ساختمان شهرداری به عنوان اولین ساختمان موجود در شهر جدید که در سال ۲۰۱۲ طراحی شده، روح تازه‌ای خواهد گرفت.

اقتصاد مدور عناصر شهری چیست؟

خلاقان بریتانیایی نیز بر نقش اینترنت اشیا در ایجاد سازه‌های هوشمند با قابلیت تولید انرژی در شهرهای هوشمند تمرکز داشته و تلاش کرده‌اند میزان مصرف انرژی شهری را در آن‌ها به حداقل برسانند. آن‌ها با استفاده از تکنولوژی پرینتر چهار بعدی، اشیایی ساخته‌اند که در واکنش به گرما، صدا یا رطوبت تغییر شکل یافته و خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنند.

طراحی مدور ساخت و ساز تمام مقیاس‌های فردی و سازمانی را در بر می‌گیرد و می‌تواند با استفاده بهینه از منابع موجود، بیشترین سهم کارایی را در تکمیل یک پروژه بر عهده بگیرد. این جنبش، امکان بازنگری تفکرات در خصوص مفهوم اقتصاد مدور عناصر شهری را امکان‌پذیر می‌کند.

اقتصاد مدور عناصر شهری چیست؟

کد خبر 480942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.