عملیات نصب نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک آغاز شد

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اعلام پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی این پایانه در بخش زودهنگام، از آغاز عملیات نصب نخستین گوی شناور صادراتی در آب‌های دریای عمان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی با اشاره به روند رو به اتمام فاز زودهنگام طرح پایانه نفتی جاسک با ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام اظهار کرد: بر اساس تقدم‌های عملیاتی، روز گذشته، نصب چند راهه دریایی (PLEM) توسط شناور سی‌مستر در عمق ۴۸ متری در بستر دریا به اتمام رسید و بلافاصله عملیات نصب نخستین گوی شناور (SPM) در فاصله ۶ کیلومتری از ساحل جاسک آغاز شد.

وی مساعد بودن شرایط آب و هوایی را از جمله مؤلفه‌های حائز اهمیت در اجرای به موقع عملیات دریایی پروژه برشمرد و پیش‌بینی کرد و گفت: در صورت مناسب بودن شرایط جوی، عملیات نصب گوی شناور تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک گفت: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این بخش به عنوان آخرین حلقه زنجیره طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، امکان پهلوگیری و بارگیری نفت توسط نفتکش‌های VLCC (نفتکش‌های غول پیکر) فراهم می‌شود و به تبع آن، ایران می‌تواند برای نخستین بار از دریای عمان نفت صادر کند.

مالکی ادامه داد: با بهره‌برداری از پایانه نفتی جاسک، یک هاب بزرگ تجارت دریایی نفت و فرآورده در سواحل مکران ایجاد می‌شود که بهبود شرایط اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های این منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 480941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.