بهترین فضاهای عمومی احیا شده در جهان

پیدایش خودرو به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد، که در آن زمان به عنوان وسیله‌ای برای آزادی و استقلال بشر مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ با این حال، کسی تصور نمی‌کرد که حدود یک قرن بعد، خودروها تمام آزادی و استقلال انسان را از او پس گیرند و در اختیار خود قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بسیاری از فضاهای عمومی در اغلب شهرهای جهان، به دست فراموشی سپرده شده است و دیگر امنیت کافی برای تردد و حتی سکونت مردم را ندارد. بدیهی است که شهرها باید از فضاهایی ایمن و پویا برخوردار باشد تا بتواند به عنوان بخش‌هایی مستقل برای برقراری تعامل اجتماعی مردم یک شهر مورد استفاده قرار گیرد. برنامه‌ریزان شهری باید به منظور ایجاد شهرهای دوستدار مردم و نه وسایل حمل و نقل موتوری، فضاهای شهری را احیا و به خصوص خیابان‌ها را مطابق با نیاز شهروندان، از نو طراحی کنند. فضاهای عمومی، به عنوان مراکزی برای ایجاد ارتباطات بین مردمی، رونق اقتصادی و فضاهای سبز شهری، نقش مهمی در پویایی یک شهر ایفا می‌کنند. بعضی از فضاهای عمومی در نقاط مختلف دنیا، به اندازه‌ای جالب طراحی شده که نه تنها به محبوبیت شهر در میان شهروندان منجر شده، بلکه شهرت هویت آن در جهان را نیز در پی داشته است. در ادامه به معرفی بهترین نمونه‌های فضاهای عمومی احیا شده در جهان پرداخته می‌شود.

بهترین فضاهای عمومی احیا شده در جهان

پارک خطی، نیویورک

وجود فضاهای سبزی نظیر پارک خطی نیویورک در شهرها، اتخاذ سبک زندگی پایدار را برای شهروندان در پی داشته است. این پارک بی‌نظیر یکی از نمونه‌های بارز احیای فضاهای مرده در جهان به حساب می‌آید چرا که در مسیر یکی از راه‌آهن‌های قدیمی منهتن، که به مدت سال‌های زیادی بی استفاده باقی مانده بود، احداث شده است. تا پیش از احداث فضای سبز مرتفع نیویورک، جرم و خشونت سراسر منطقه اطراف را فرا گرفته بود اما پس از ظهور پارک خطی، منهتن به یکی از زیست‌پذیرترین مکان‌های عمومی شهر تبدیل شد.

در ابتدای پیاده‌سازی طرح، قرار بود خط راه‌آهن قطار به طور کامل از بین برود و یک فضای سبز جای آن را بگیرد. با این حال، گروهی از مقامات نیویورکی به حمایت از زیرساخت قدیمی، خواهان حفظ راه‌آهن و احداث فضای سبز بر فراز آن شدند. امروزه، منهتن میزبان فضای سبزی مرتفع به طول ۳. ۲ کیلومتر در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهری نیویورک است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به سمت خود جذب می‌کند.

بهترین فضاهای عمومی احیا شده در جهان

سواحل رود سن، پاریس

تبدیل سواحل آب‌های جهان به فضاهای عمومی یکی از رویکردهایی است که اخیراً برنامه‌ریزان در برخی از نقاط دنیا نظیر پاریس برای ایجاد نشاط شهری به آن روی آورده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، گروهی از معماران فرانسوی با همکاری یکدیگر و تحت حمایت مقامات ارشد پایتخت، تصمیم گرفتند از فضاهای بدون استفاده سواحل رود سن به عنوان مکان‌هایی عمومی برای مردم بهره گیرند. در همین راستا، مسیری به طول دو کیلومتر و ۵۰۰ متر به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده است و تنها عابران پیاده و دوچرخه‌سواران حق تردد در این فضای زیبا را دارند. هم اینک، این فضای عمومی میزبان امکانات پیشرفته ورزشی، نمایشگاه‌های هنر، فضاهایی برای اجرای موسیقی زنده، رستوران‌ها و کافه‌ها است. علاوه بر این، باغی شناور به مساحت هزار و ۸۰۰ متر مربع در آب‌های نزدیک این منطقه ساخته شده که پنج جزیره را به هم پیوند می‌دهد. هر یک از این جزایر مصنوعی، از هویتی مستقل برخوردار و گونه‌های متفاوتی از گیاهان را در خود جای داده است.

خیابان مردم، لس آنجلس

"خیابان مردم" در کلانشهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیای آمریکا، نمونه‌ای از تلاش مردم برای احیای فضاهای عمومی محل سکونت خود از طریق شهرسازی تاکتیکی به شمار می‌رود.

طراحی این خیابان در نتیجه جنبشی سراسری در شهر صورت گرفت که در آن وزیر حمل و نقل لس‌آنجلس از علاقمندان خواسته بود خیابان‌ها، میدان‌ها و سایر فضاهای عمومی اطراف محل زندگیشان را مطابق میل خود طراحی کنند. مقامات شهر نیز نمونه‌هایی از طراحی این گونه فضاها را در اختیار شهروندان قرار دادند تا آن‌ها را در طراحی‌های خود راهنمایی کنند. ساکنان خیابان مردم نیز از طریق پیاده‌سازی ایده‌های بسیار جالب خود، از مکانی که تا پیش از این به طور کامل در مالکیت وسایل حمل و نقل موتوری قرار داشت، فضای عمومی بسیار جذابی برای مردم ایجاد کردند. این روزها، خیابان مردم لس‌آنجلس از محبوب‌ترین نقاط شهر به حساب می‌آید که هر گردشگری را در زمان ورود به شهر، در مسیر خود به سایر نقاط شهر هدایت می‌کند.

بهترین فضاهای عمومی احیا شده در جهان

کد خبر 480905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.