تاب‌آوری از ارکان اصلی مدیریت شهری است

معاون خدمات شهری شهردار همدان گفت: رویکرد محوری تاب‌آوری به یکی از ارکان و اولویت‌های جدی در عرصه مدیریت شهری به خصوص شهرهای حادثه خیز تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، وحید علی ضمیر اظهار کرد: شهرداری با نقش کلیدی در جامعه مسئولیت نگهداری و توسعه زیر ساخت‌ها را برعهده دارد و خدمات اساسی و ضروری را فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: توانایی و نقش اساسی شهرداری‌ها در تداوم عملکرد در زمان مواجه با بحران‌ها، تأثیر قابل توجهی بر مدت زمانی رفع بحران دارد و در صورت تداوم تاب‌آوری شهرداری‌ها در برابر چالش‌ها و بحران‌ها جوامع نیز توان مقاومت در مقابل بحران‌ها را خواهند داشت.

معاون شهردار همدان تصریح کرد: تاب‌آوری شهرداری‌ها در برابر چالش‌ها و بحران‌ها امری حیاتی است و این تاب‌آوری موجب تضمین بقای خود و جامعه خواهند شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت بالا بردن تاب آوری، گفت: افزایش دانش و مهارت شهروندان در برابر درک خطر ویروس کرونا و کاهش خطر پذیری آن از ویژگی مهم یک شهر با تاب آوری و انعطاف پذیری در دوران کرونا است و این تاب آوری نیازمند مدیریت یکپارچه واحد شهری است.

علی ضمیر با بیان اینکه انعطاف پذیری یا تاب آوری شهر در مواجه با کرونا یک مفهوم جدید در مطالعات و برنامه ریزی شهری و شهرسازی است، افزود: انعطاف پذیری شهری به توانایی نظام شهر در راستای مقاومت و مقابله با ویروس کرونا و مخاطرات آن تعبیر می‌شود و طراحی شهر می‌تواند به عنوان عاملی در خلق فضای شهری تاب آور در مواجهه با ویروس کرونا مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر افزایش جمعیت در شهرها علاوه بر اینکه یک پدیده مهم و پیچیده است مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی را در فضاهای شهری ایجاد کرده است، ادامه داد: در این میان توجه به مخاطرات از موضوعات مهم در حوزه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری به ویژه در مدیریت بحران و خطرپذیری، افزایش ایمنی و کیفیت زندگی است.

معاون شهردار همدان شهر را بستر وقوع حوادث دانست و خاطر نشان کرد: شناخت فضاهای شهری و طراحی مناسب آن اهمیت زیادی در برنامه ریزی شهری دارد و راهکاری است که نیازهای شهروندان را در پیشگیری، مقابله و اقدامات پس از بحران برآورده می‌سازد.

وی گفت: در برخورد با بحران‌ها با رویکرد برنامه ریزی و طراحی شهری توجه به انعطاف پذیری شهری در ارتقای کیفی فضاهای شهری و در نتیجه کیفیت زندگی شهروندان بسیار مهم و مؤثر است.

علی ضمیر اظهار کرد: تاب آوری یا انعطاف پذیری شهری در روزهای شیوع و گسترش کرونا به دغدغه مهمی برای شهرها تبدیل شده ضمن آنکه همه گیری کرونا ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده و تعاملات اجتماعی شهروندان را نیز به حداقل رسانده است که این مطلب نشان از اهمیت ویژه و توجه به آن را دو چندان می‌کند.

وی تصریح کرد: وقوع بحران کرونا فرصتی برای برنامه ریزی و مدیریت شهری است تا به انعطاف پذیری شهری برای ترمیم ساختارهای شهری و عملکردهای اساسی آن در مواجه با خطرات ویروسی و ناهنجاری‌ها توجه داشته باشیم و آمادگی خود را در سایه همدلی و مشارکت همه مردم به بالاترین سطح برسانیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 480623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.