۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
همه چیز در مورد استفاده از لنز

لنزها عدسی‌های بسیار نازکی هستند که روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند و معمولا یا با اهداف پزشکی و برای تقویت قدرت بینایی و یا با اهداف زیبایی استفاده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لنز چشمی اولین بار در سال ۱۹۴۹ توسط یک پزشک آلمانی به نام " اویگن فیک" تولید شد و در کمتر از ۱۰ سال محبوبیت و کاربرد جهانی پیدا کرد. از آنجا که این عدسی‌ها روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند، لازم است لنزهای طبی، توانایی عبور اکسیژن را از خود را داشته باشند. در خصوص لنزهای طبی، نحوه استفاده صحیح از آنها، مزیت‌های استفاده از لنز و طول عمر آن با مجتبی گنجعلی، اپتومتریست گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

مزیت استفاده از لنز به جای عینک چیست؟

اکثر اوقات دید فرد با لنز در مقایسه با عینک بیشتر می‌شود. میدان دید لنز در مقایسه با عینک بیشتر است، زیرا لنز به طور مستقیم روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد. زمانی که فردی از عینک استفاده می‌کند و از محیط گرم به محیط سرد می‌رود، شیشه‌های عینکش بخار می‌گیرد، در صورتی که این مشکل در زمان استفاده از لنز وجود ندارد. همچنین استفاده از عینک در زمان ورزش برای فرد مشکلاتی به همراه دارد در صورتی که انجام تمرینات ورزشی با لنز معمولاً بی‌خطر است.

طول عمر لنز به چه عواملی بستگی دارد؟

طول عمر لنز به نوع آن بستگی دارد. افراد باید در زمان خرید لنز طول عمر آن را از اپتومتریست سوال کنند. پس از گذشت مدت مجاز مصرف هر نوع لنز باید آن را دور انداخت و افراد برای انجام این کار نباید منتظر کاهش شدید دید، قرمزی چشم و یا بروز مشکلات بینایی باشد تا از مصرف لنز خود صرفه نظر کنند. اگر چشم فرد با استفاده از لنز دچار ناراحتی شود، باید لنز خارج شده و بلافاصله تمیز شود و تا وقتی وضعیت چشم‌ها بهبود نیافته از لنز استفاده نشود. در صورتی که با استفاده از لنز حالاتی مانند قرمزی، سوزش، ریزش اشک و حساسیت به نور ظاهر شد، باید فرد برای درمان سریع به پزشک مراجعه کند.

همه چیز در مورد استفاده از لنز طبی/چگونه می‌توان از خرید لنز طبی اطمینان حاصل کرد؟

عادات اشتباه و خطرناک در استفاده از لنزهای تماسی چیست؟

نتایج تحقیق روی هزار نفر از مصرف کنندگان لنزهای تماس بالای ۱۸ سال سن نشان داد ۹۰ درصد افراد زمان تمیز کردن لنز لبه‌های آن را پاره می‌کنند. رایج‌ترین عادات بد استفاده‌کنندگان لنزهای تماسی خوابیدن با لنز است. بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق اعتراف کردند که حداقل یک شب با لنزهای خود خوابیده‌اند. ٦١ درصد آنهابا لنزهای خود به استخر و ٨٥ درصد با لنز تماسی زیر دوش حمام رفتند.

عادات اشتباه دیگر این است که مصرف کنندگان لنزهای تماسی به جای تعویض کردن محلول ضدعفونی کننده لنز، فقط روی آن را با محلول پر می‌کردند. یکی از خطرناک‌ترین عادت‌ها شستشوی لنزهای تماسی با شیر آب به جای استفاده از محلول لنز است. تحقیقات نشان داده است که آب شیر خانگی با اینکه به نظرمی‌رسد برای آشامیدن مناسب است، اما شامل میکرو ارگانیسم‌هایی است که می‌تواند باعث آلودگی لنز و عفونت چشم‌ها شود. به همین دلیل باید قبل از استفاده از لنز با اپتومتریست مشورت شود تا نکات لازم را جهت نگهداری صحیح، استفاده و تمیز کردن لنز برای فرد توصیح دهد.

استفاده از لنز غیر استاندار چه ضررهایی دارد و چگونه می‌توان از خرید لنز طبی اطمینان حاصل کرد؟

لنزهای طبی و رنگی به طور مستقیم بر روی قرنیه قرار می‌گیرند. قرنیه، عضوی شفاف است که خون وارد آن نمی‌شود. بنابراین اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا می‌گیرد. اگر از لنز غیر استاندارد استفاده شود، قرنیه دچار کمبود اکسیژن و متورم می‌شود که نتیجه این پدیده تاری دید، قرمزی چشم، عفونت و در طولانی مدت کدورت قرنیه و نابینایی است. بنابراین افراد باید از خرید لنزهای طبی و رنگی از فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز اینترنتی و… پرهیز کرده، با مراجعه به اپتومتریست یا جراح چشم، لنز استاندارد تهیه کنند و از آموزش‌های بهداشتی در مورد چگونگی استفاده از لنز بهره مند شوند.

همه چیز در مورد استفاده از لنز طبی/چگونه می‌توان از خرید لنز طبی اطمینان حاصل کرد؟

لنزهای طبی چند نوع است و آیا برای تهیه لنز رنگی هم نیاز به نسخه داریم؟

لنزهای طبی بر اساس اصلاح نوع عیوب به دو گروه کروی (برای اصلاح دوربینی و یا نزدیک بینی) و گروه توریک (برای اصلاح آستیگماتیسم) تقسیم می‌شود. اگر لنز شما برای اصلاح دید استفاده می‌شود قطعاً نیاز به نسخه دارد. چنانچه لنز را فقط برای زیبایی استفاده می‌کنید، به دلیل اینکه خطر نابینایی و آسیب رساندن به چشم را دارد، بهتر است این کار با تجویز اپتومتریست یا جراح چشم انجام شود و از خرید لنزهای رنگی در فروشگاه‌ها، پیج اینستاگرام و یا آرایشگاه‌ها جدا پرهیز شود.

نحوه صحیح قرار دادن لنز بر روی چشم چگونه است؟

توصیه می‌شود لنز را از سمت درست روی انگشت اشاره قرار دهید، با انگشت میانه دست دیگر، پلک را بالا بکشید و با انگشت وسط همان دستی که لنز روی آن است پلک را پایین بکشید. سپس لنز را که روی انگشت اشاره است، داخل چشم قرار دهید. پس از آن به آرامی چشم خود را به سمت بالا، پایین، راست و چپ بچرخانید و به آرامی انگشتان خود را بردارید. روش سنجش حالت لنز به طوری است که لنز را بین انگشت اشاره و شست قرار دهید. اگر لبه‌های لنز به داخل خم شد، یعنی حالت لنز درست بوده، اما اگر لبه‌های لنز به سمت خارج هدایت شد، به این معنی است که حالت لنز درست نیست. روش دیگر این است که از فاصله نزدیک به لنز خود نگاه کنید. اگر لنز به شکل U باشد، یعنی حالت لنز درست است، اما اگر از این زاویه لنز به شکل V و لبه‌های آن به طرف خارج باشد، یعنی لنز در حالت صحیح قرار نگرفته است.

کد خبر 480554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.