اجرای طرح ۹ ماده‌ای شورای عالی آب، در اصفهان دنبال شود

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت:‌ در استان نیز اجرای طرح ۹ ماده‌ای شورای عالی آب کشور باید به شدت پیگیری شود که امیدوارم با تلاش‌های استاندار و همچنین معاون امور عمرانی و نمایندگان مجلس به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی امروز _چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه_ در جلسه شورای استان اصفهان اظهار کرد: دستور کار این جلسه از شورای استان با توجه به اهمیت آن بحث بررسی مسائل مربوط به آب و فاضلاب استان است. امیدوارم بتوانیم با تعامل و هم فکری حضار در جلسه قدمی در بررسی و شناخت مسائل این حوزه و بهبود شرایط داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحران آب مسأله‌ای بسیار جدی و پیچیده است، هرچند کاهش میزان نزولات جوی در این سال‌ها در دهه‌های گذشته سابقه نداشته که این امر باعث ایجاد تنش آبی شدید شده است. تمام مساله آب، صرفاً کاهش نزولات نیست و بخش بزرگی از بحران آب به سوءمدیریت‌های چند ساله و بهره‌وری پایین مدیریت آب بر می‌گردد.

رئیس شورای استان اصفهان افزود: حفر بی رویه چاه‌ها، عدم توجه به مدیریت حوزه آبریز زاینده رود و غلبه نگاه استانی بر نگاه ملی نسبت به آب، الگوی کشت نامناسب و مصرف آب در کشت محصولاتی که هیچ توجیه اقتصادی ندارند.

وی تصریح کرد: استقرار صنایع آب‌بر در اقلیم خشک استان اصفهان، عدم توجه به مسائل اقلیمی و جغرافیایی، عدم توجه به آلودگی منابع آب شیرین حاصل از آلاینده‌های کشاورزی و صنعتی، فرسودگی شبکه‌های آب شهری و موارد بسیار دیگر در ایجاد این بحران دخیل بوده است. و نرخ خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریع‌ترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد.

کیانی با بیان اینکه ساختار مدیریتی و بهره برداری از آب در ایران یک ساختار پوسیده و پر از ایراد است، خاطر نشان کرد: در هر زمینه از استحصال تا مصرف دارای ایراد اساسی است، عدم توجه جدی به مساله آب و ورود حاکمیتی به این قضیه یک تهدید جدی است که باعث ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های فراوان شود. ما باید در درجه اول خود و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کنیم و تدابیر لازم را برای مواجهه با آن بیندیشیم.

وی افزود: مدیریت بر منابع آبی باید به صورت قطره‌ای باشد، یعنی بر مصرف هر قطره‌ای از آب شیرین نظارت شود. در کنار تمام این عوامل باید سهم انرژی را از آب کاهش داد، وابستگی ایران به تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی باید کم شود.

کیانی خاطرنشان کرد: توسعه انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی با توجه به اقلیم ایران باید بسیار جدی گرفته شود، توسعه انرژی خورشیدی بخش بسیار مهمی از کنترل بحران آب است. در استان نیز اجرای طرح ۹ ماده‌ای شورای عالی آب کشور باید به شدت پیگیری شود که امیدوارم با تلاش‌های استاندار و همچنین معاون امور عمرانی و نمایندگان مجلس به نتیجه برسد.

متخصصان وارد انتخابات شوراها شوند

کیانی اضافه کرد: ثبت نام شوراها از امروز آغاز شده است، بنده از همه متخصصین حوزه شهری، فعالان اجتماعی و فرهنگی و علاقه مندان و دلسوزان شهری و روستایی از هر قشر و صنفی که هستند درخواست می‌کنم در این انتخابات ثبت نام کنند و عرصه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را با نشاط کنند. نشاط انتخابات شوراهای شهر و روستا که انتخاباتی محلی است و تأثیر آن بر مردم محل و مدیریت شهری و روستایی بر کسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: انتظار بر این است که شوراهای محلی تقویت شوند و ضمانت اجرایی مصوبات آنها فراهم گردد و حوزه اختیارات آنها گسترده‌تر شود. در این سال‌ها متأسفانه شوراهای شهر و روستا تضعیف شده است، از طرفی سطح مشکلات
اقتصادی و اجتماعی به شدت بالا رفته و توقعات از شوراهای اسلامی فراتر از انتظار گردیده که این باعث شده فضای ورود به انتخابات شوراها برای افراد پرهزینه شود. به هر حال وقتی فردی وارد انتخابات شوراها می‌شود و خود را در معرض قضاوت و رأی مردم قرار می‌دهد یعنی سرمایه اجتماعی اخلاقی، خانوادگی، مالی، اقتصادی و تخصصی خود را وارد عرصه کرده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه انگیزه برای ورود به شورا کاهش پیدا کرده است، گفت‌: وقتی افراد ببیند با وجود هزینه این سرمایه‌ها که بیشتر هم معنوی است، نمی‌توانند کاری برای مردم انجام دهند و می‌شوند سپر بلای دیگر افراد که مسؤلیت دارند ولی انجام وظیفه نمی‌کنند انگیزه برای ورود به شدت کاهش پیدا می‌کند. انگیزه برای افرادی که آگاه و مطلع هستند و سرمایه اجتماعی، فرهنگی و علمی خوبی دارند به شدت تضعیف شده است و این برای آینده انتخابات شوراها قابل قبول نبوده و باید انگیزه‌ها به روش‌های مختلف افزایش یابد.

کد خبر 480517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.