اصفهان بیشترین ورزشکاران سازمان یافته را دارد

احمد باقری مقدم گفت: اصفهان برای دیگر استان ها در برگزاری مسابقات ورزشی در دوران کرونا الگو است. استان اصفهان رتبه اول کشور را بر اساس بیشترین ورزشکاران سازمان یافته نسبت به جامعه را دارد. به زودی طرح نسخه سبز برای اولین بار در اصفهان اجرا می شود.

احمد باقری مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص عمل کرد هیئت پزشکی استان در سال ۹۹، اظهار کرد: سال ۹۹ سال بحران کرونا بود و هیئت پزشکی ورزشی مسئولیت نظارت و کنترل کرونا در حوزه ورزش را بر عهده داشت. بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در ورزش, نظارت بر قرنطینه اولیه و بازگشایی‌های تدریجی اماکن ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی در دستور کار هیئت پزشکی ورزشی قرار گرفت که با همکاری مربیان ورزشی باشگاه‌ها و اداره کل ورزش و جوانان استان عمل کرد خوبی در حوزه کرونا در ورزش داشتیم. همکاری مدیران باشگاه‌های ورزشی با هیئت خیلی خوب و و در زمان قرنطینه اولیه اکثر باشگاه‌ها تعطیل شدند همچنین در زمان بازگشایی اماکن ورزشی، مدیران باشگاه‌ها مجوزهای لازم را کسب کرده و در نظارت و بازرسی‌ها به ما کمک رساندند.

باقری مقدم در خصوص افسران کنترل سلامت، گفت: با توجه به ابلاغیه از سمت سازمان کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی به ما، ۱۵ نفر تحت عنوان افسران کنترل سلامت، تمامی پروتکل‌ها و موارد بهداشتی را آموزش دیدند. افسران کنترل سلامت بر برگزاری مسابقات و دیدارهای رسمی ورزشی به طور مستقیم نظارت دارند و موارد بهداشتی از جمله فاصله‌ها شکل پذیرایی را چک می‌کنند همچنین در حین مسابقات بر رعایت کامل پروتکل‌ها نظارت دارند. در پایان نیز تمامی موارد را از ابتدا تا انتها به هیئت پزشکی ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان گزارش می‌کنند. بازرسان افسران سلامت در تمامی رویدادهای ورزشی و آموزشی، نظارت بر باشگاه‌ها و بازرسی‌ها در بحث آموزش و فرهنگ سازی برنامه‌ها فعالیت مستمر دارند. در نیمه دوم سال ۹۹، جلسات آموزشی به صورت وبینار برگزار شد همچنین کتابی در حوزه پژوهشی در بخش پزشکی ورزشی به چاپ رساندیم.

وی افزود: مهمترین بخش در زمان کرونا بازرسی و نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که در صورت رعایت نشدن این پروتکل‌ها در ابتدا به صورت شفاهی سپس کتبی به باشگاه‌های خاطی اخطار داده شد و در انتها در صورت رعایت نشدن مجدد دستور پلمپ اماکن ورزشی صادر شد. بازرسی‌های اولیه هیئت ۱۲۶۷، بازرسی‌های مرحله دوم ۶۷۰ مورد، بازرسی‌های ادواری ۵۸۴ مورد و بازرسی گشت زنی ۵۵۷ مورد بوده است. از بین تمامی بازرسی‌ها ۲۶۰ مورد اخطار کتبی ۴۲ مورد اخطار پلمپ صادر شد. در کنار اخطارها برای ایجاد انگیزه برای باشگاه‌هایی که به طور کامل پروتکل‌ها را رعایت کردند، ‬ ۱۰‬ باشگاه را تشویق کردیم.

اصفهان الگویی برای برگزاری مسابقات ورزشی در دوران کرونا

باقری مقدم با اشاره به برگزاری فینال لیگ برتر فوتسال در استان تصریح کرد: فینال لیگ برتر فوتسال اولین مسابقه رسمی کشور بعد از دوران قرنطینه بود. برای برگزاری این رویداد جلسات متعددی با برگزار کننده لیگ فوتسال، مسئولین استانی و هیئت فوتبال گذاشته شد، همه مراحل برگزاری این دیدار جمله محل و شیوه برگزاری، جابجایی، اسکان و تغذیه ورزشکاران همچنین تست‌های آزمایشگاهی تیم‌ها به دقت بررسی شد. در انتها این مسابقه بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و فیفا برگزار شد. نحوه برگزاری خوب این مسابقه در استان اصفهان باعث شد، استان اصفهان الگویی برای برگزاری مسابقات ورزشی در کشور باشد. اصفهان یکی از مراکز برگزاری مسابقات است و در حال حاضر شاهد برگزاری بیشتر دیدارهای لیگ برتر هندبال در اصفهان هستیم.

وی در خصوص حساسیت زیاد بر روی تست‌های کووید ۱۹ قبل از مسابقات، اظهار کرد: تست‌های pcr و و کووید ۱۹ از مواردی هستند که در برگزاری مسابقات‌ها بر آنها بسیار حساس هستیم. با هماهنگی‌هایی که هیئت پزشکی ورزشی با آزمایشگاه‌ها انجام داده است ورزشکاران با حداقل قیمت این تست‌ها را انجام می‌دهند همچنین در بعضی از مسابقات‌ها با کمک مستقیم هیئت پزشکی ورزشی این تست را انجام می‌شود تا فشار مالی کمتری به ورزشکاران و هیئت‌ها وارد شود. طبق آمارها، هیچ ابتلای گروهی در بین ورزشکاران و تیم‌ها مشاهده نشد و مبتلایان انفرادی نیز از مکان‌های دیگری گرفتار شده بودند که این موضوع از رعایت دقیق پروتکل‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها از سمت هیئت است.

اصفهان رتبه اول کشور در بیشترین ورزشکاران سازمان یافته

باقری مقدم با بیان اینکه اصفهان بیشترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته را دارد، گفت: هیئت پزشکی ورزشی آمار ورزشکاران سازمان یافته استان اصفهان را بر اساس عضویت به دست می‌آورد که خوشبختانه استان اصفهان رتبه اول کشور را بر اساس بیشترین ورزشکاران سازمان یافته نسبت به جامعه را به دست آورد. با توجه به شرایط کرونا و کاهش ورزشکاران سازمان یافته استان اصفهان آمار ورزشکاران سازمان یافته همچنان بالا است. این موضوع نشانگر این است که علی رغم شیوع ویروس کرونا تعداد ورزشکاران حرفه‌ای در استان بالا بوده و ورزش حرفه‌ای اصفهان نسبت به استان‌های دیگر فعال بوده و توانسته حیات خود را حفظ کند. امیدوارم در سال آینده با کاهش شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش تعداد ورزشکاران و شکوفایی ورزش استان باشیم.

وی با اشاره به تجربه یک ساله‌ی مقابله با کرونا، گفت: سال آینده سال واکسیناسیون است علاوه بر ادامه روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورزش، بحث واکسیناسیون مطرح است و امیدوارم که گروه‌های پرخطر به سرعت واکسینه شوند. اعتقاد ما بر این است که ورزشکاران ورزش‌های گروهی نیز جز گروه‌های پر خطر هستند و با تلاشی که فدراسیون پزشکی ورزشی خواهد داشت ورزشکاران نیز در الویت قرار بگیرند و سریع‌تر واکسینه شوند تا بتوانند با آرامش و ایمنی بیشتر فعالیت ورزشی خود را ادامه دهند. در سال آینده مسلماً به برنامه‌های آموزشی بهداشتی و برنامه‌های نظارتی و افسران سلامت ادامه خواهیم داد و با تجربه‌ای که از سال ۹۹ داریم سعی می‌کنیم که برنامه‌های ورزشی و اماکن ورزشی تعطیل نشوند و به فعالیت خود ادامه دهند.

اجرای طرح نسخه سبز برای اولین بار در اصفهان

باقری مقدم با اشاره به طرح نسخه سبز، بیان کرد: در اواخر سال ۹۸ در حال افتتاح طرح نسخه سبز بودیم که متأسفانه با شروع ویروس کرونا، عقب افتاد. در برنامه داریم که این طرح را تا انتهای سال ۹۹ یا در ابتدای سال ۱۴۰۰ با کمک فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان راه اندازی کنیم. در این طرح که برای اولین بار در استان اصفهان اجرا می‌شود، کلیه افراد و بیماران نیازمند به ورزش مانند بیماران قلبی، دیابتی، کمر دردی‌ها و خانم‌های باردار که از طریق کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها شناسایی شده‌اند به دو مرکز آکادمی علوم ورزش لوافان و پایگاه قهرمانی ارجاع داده می‌شوند و تحت نظر متخصصین پزشکی ورزشی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تحت ورزش درمان قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص سلامت روان ورزشکاران استان در سال گذشته، تصریح کرد: استان اصفهان با توجه به دارا بودن فضاهای ورزشی آزاد و باز ورزشکاران از این فضاها در دوران قرنطینه و بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی از اواخر اردیبهشت ماه باعث شد تا بار روانی ورزشکاران کاسته شود. تا کنون موردی که هاکی از مشکلات روحی و روانی ورزشکاران در دوران کرونا باشد به ما ارجاع نشده است اگرچه بعضی از ورزش‌های پر خطر همچون ورزش‌های آبی و ورزش‌های تماسی مثل رزمی و کشتی، عملاً تعطیل شده آمد و فعالیت‌هایشان به حداقل رسید. در بحث روانی هنوز به طور دقیق کار نشده و گزارشی نیز وجود ندارد البته که این موضوع یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ است. در حدود ۷۰ روانشناس ورزشی در اصفهان داریم که تعدادی از آنها با هیئت پزشکی همکاری دارند در سال آینده با کمک این کارشناسان و روانشناسان ورزش بتوانیم برای افزایش روحیه و بهبود وضعیت روانی ورزشکاران استفاده بکنیم.

اصفهان بیشترین ورزشکاران سازمان یافته را دارد/ اجرای طرح نسخه سبز برای اولین بار در اصفهان

پیگیری برای ادامه قرارگیری اماکن ورزشی در گروه دوم

باقری مقدم در خصوص قرارگیری اماکن ورزشی در گروه شغلی دوم بیان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که در مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا که از سمت وزارت کشور ابلاغ شده، باشگاه‌های ورزشی در گروه شغلی سوم قرار گرفته‌اند و در چند شهرستان استان که وضعیت نارنجی دارند فعالیت اماکن ورزشی با مشکل مواجه است. پیگیر هستیم که مصوبه را اصلاح کنیم و باشگاه‌ها و اماکن ورزشی در گروه دوم شغلی بمانند. بر اساس مصوبه جدید وزارت کشور باشگاه‌های ورزشی و استخرها در شهرهای نارنجی و قرمز تعطیل خواهد شد. وضعیت فعالیت باشگاه‌ها و استخرها در شهر و استان‌ها بر اساس رنگ مشخص می‌شود در صورت تغییر رنگ دادن شهر اصفهان و شهرستان‌ها بر میزان سخت گیریها افزوده می‌شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی در پایان گفت: امیدوارم همه مردم به ویژه جامعه ورزشی همچنان به پروتکل‌ها و فاصله گذاری ها توجه کنند و حتماً ماسک بزنند. در زمانی که وضعیت آبی و زرد می‌شود هر لحظه امکان برگشت به وضعیت نارنجی و قرمز وجود دارد و نباید از رعایت پروتکل‌ها دست کشید. انشاالله با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، شیوع کرونا در کشور را کنترل کنیم.

کد خبر 480461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.