داروی ایورمکتین در درمان کرونا موثر است؟

ایورمکتین دارویی است که برای درمان بعضی عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود و هنوز اثر آن برای درمان یا پیشگیری از بیماری کرونا مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به گزارشات اعلام شده، افراد زیادی از مصرف خودسرانه داروی "ایورمکتین" در بیمارستان بستری شدند و به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کردند. اثر داروی ایورمکتین برای درمان یا پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹، هنوز مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار نگرفته است و استفاده از هر روش درمانی که سازمان FDA آن را تأیید نکرده باشد، عوارض جانبی جدی خواهد داشت.

ایورمکتین دارویی است که برای درمان بعضی عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود که شامل شپش سر، جرب، کوری رودخانه (Onchocerciasis)، استرونژیلوئیدوز، عفونت کرم شلاقی، آسکاریازیس و فیلاریاز لنفاوی می‌شود. این دارو دو نوع خوراکی و موضعی پوستی دارد و نباید با چشم‌ها تماس داشته باشد. مصرف بیش از حد داروی ایورمکتین ممکن است باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، اسهال، افت فشار خون، واکنش‌های آلرژیک، سرگیجه، اختلال تعادل، تشنج، کما و حتی مرگ شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر داروی ایورمکتین بر بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها ۴۷۶ بیمار را به دو گروه تقسیم کردند، به طوری که گروه اول داروی ایورمکتین و گروه دوم دارونما مصرف کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که طول دوره بیماری در مبتلایان به کووید -۱۹ خفیف با مصرف این دارو کاهش پیدا نکرد. به گفته پژوهشگران، ۵۲ درصد (۱۰۴ نفر) از افرادی که داروی ایورمکتین مصرف کردند دچار سردرد شدند در حالی که این میزان برای افراد گروه کنترل ۵۶ درصد (۱۱۱ نفر) بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که استفاده از داروی ایورمکتین، تأثیری بر بهبود بیماری کووید -۱۹ ندارد. البته لازم است مطالعات بیشتری بشود تا تأثیر این دارو کاملاً مشخص شود. در حال حاضر توصیه شده است افراد از مصرف خودسرانه داروی ایورمکتین به منظور درمان یا پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ خودداری کنند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA منتشر شده است.

کد خبر 480355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.