قیمت کالاها در هفته‌ای که گذشت؛ از افزایش قیمت ماکارونی تا توزیع میوه تنظیم بازار شب عید

بررسی تغییرات قیمتی بازارها در هفته‌ای که گذشت نشان دهنده افزایش نرخ ماکارونی، مرغ و تخم مرغ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم‌ترین کالاهایی که اخیراً رعایت نشدن نرخ مصوب آن‌ها خبرساز شده مرغ و تخم مرغ است. به طوری که در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۳۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. این در حالی است که نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است.

افزایش قیمت ماکارونی

چندی پیش مرکز آمار گزارشی از وضعیت تورم در بهمن ماه را منتشر کرد که نشان داد هزینه خانوارهای ایرانی به طور متوسط نسبت به پارسال بیش از ۴۸ درصد افزایش داشته است که در این بین هزینه تأمین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بالغ بر ۶۷ درصد بالا رفته بود.

اما بررسی جزئیات تغییرات قیمت در بین اقلام خوراکی نشان می‌دهد که در مورد ماکارونی به عنوان کالای مصرفی خانوارها هر بسته ۵۰۰ گرمی این کالا در بهمن ماه امسال به طور متوسط ۶,۰۰۰ تومان قیمت داشته و حتی تا ۶,۶۰۰ تومان نیز فروش رفته است، بر این اساس قیمت ماکارونی نسبت به دی ماه ۱.۷ دهم درصد و در مقایسه با بهمن پارسال ۵۳.۹ دهم درصد افزایش قیمت دارد.

آغاز عرضه میوه‌های تنظیم بازار

وزیر صمت با تاکید بر این که هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نیست، گفت: عرضه میوه، روغن و کالاهای نوروزی از روز سه شنبه (۱۹ اسفند) آغاز شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد که تا پایان سال بیش از ۸۰ هزار تن کالای اساسی پرمصرف شامل شکر، گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد و برنج در میادین میوه و تره بار استان تهران توزیع خواهد شد.

صادقی با بیان این که توزیع این اقلام از بهمن ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت، گفت: ۳۵ هزار تن شکر فله جهت مصرف صنف و صنعت با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۹ هزار و ۹۶۰ تن شکر مصرف خانوار در بسته بندی یک کیلوگرمی با قیمت ۸,۷۰۰ تومان در تهران توزیع می‌شود.

قیمت پرتقال در باغ ٢٠٠٠ تومان؛ در بازار ۲۰ هزار تومان!

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: چه دلیلی دارد باغداری که پرتقالش را روی درخت ٢۰۰۰ تومان تا ٣٠٠٠ تومان فروخته و قیمت آن داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه‌ها کیلویی ۶٠٠٠ تومان تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد؟

محمد جواد خاکزاد در گفت و گویی با بیان اینکه بحث گرانی در بازار ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد، گفته است: دولت باید در این میان تعیین و تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل‌ها و تولید گنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتی داشته باشد یا این که مستقیماً وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند، زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش را بر روی درخت ٢۰۰۰ تومان تا ٣٠٠٠ تومان فروخته و داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه‌ها ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد.

موز از شنبه ارزان می‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: در حال حاضر قیمت موز اکوادوری داخل میدان از ۵۵ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان کاهش یافته و از شنبه هفته آینده هم به زیر ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

اکبر یاوری درباره چگونگی اصلاح نظام توزیع کشاورزی و حذف واسطه‌های غیر ضرور با اشاره به پروسه تولید تا توزیع میوه در میدان گفت: کشاورزان اوایل مهر ماه پرتقال را در شمال کشور کیلویی ۵,۰۰۰ تومان خریداری می‌کردند اما در آبان ماه قیمت به ۶,۰۰۰ تومان و آذرماه هم به ۷,۰۰۰ تومان رسید، وزارت صمت برای ذخیره سازی شب عید اقدام قیمتی را مصوب کرد و قیمت پرتقال کیلویی ۷۰۰۰ تومانی را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و همین باعث التهاب در بازار شد.

روند صعودی نفت از سر گرفته شد

قیمت نفت روز سه شنبه با انتظارات برای احیای اقتصاد جهانی پس از تصویب لایحه کمک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری در سنای آمریکا و احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه ۵۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۶۸ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آوریل ۴۴ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۶۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید.

روغن گران نمی‌شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر این که ارز ترجیحی واردات روغن خام تا سال آینده پابرجاست و روغن گران نمی‌شود، گفت که در حال حاضر به اندازه شش ماه، روغن ذخیره شده است.

سعید صارمی در مورد وضعیت ذخایر روغن خام و تولید روغن نباتی در کشور، گفت: نیاز ماهانه کشور به روغن خام حدود ۱۵۰ هزار تن است که آذرماه امسال هر ماه ۱۸۰ هزار تن روغن خام به بازار ترزیق شده است و در اسفند ماه این رقم به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت بنابراین تا ۱۵ اسفند حدود ۱۰۰ هزار تن از روغن خام توزیع و تولید شده و مابقی آن نیز تا پایان سال انجام می‌شود.

وی با بیان این که علاوه بر ۲۰۰ هزار تن حدود ۲۵ هزار تن هم به بخش صنف و حدود ۳۵ هزار تن نیز به بخش صنعت تخصیص یافته، وعده داد که روغن مورد نیاز ماه رمضان هم با همین برنامه‌ریزی تأمین شود.

نرخ خشکشویی ها ۱۵ درصد گران شد

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نسبت به رعایت نشدن مسائل بهداشتی در خشکشویی‌های آنلاین هشدار داد و از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خشکشویی‌ها نسبت به شب عیدهای پیش از کرونا و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل خبر داد.

ابوالفضل رجب زاده از افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ نامه خشکشویی در ابتدای سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این در حالی است که اجناس مورد نیاز خشکشویی‌ها بیش از ۳۰۰ درصد و حتی در مواردی بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر 480351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.