۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
شهر خود را بپذیر!

اخیراً جنبشی به نام " شهر خود را بپذیر" در آتن پایتخت یونان، آغاز شده که طی آن علاقمندان می‌توانند تغییراتی در یک خیابان، درخت، پارک، میدان، زمین بازی، باشگاه ورزشی یا منطقه ایجاد کنند و از این طریق شهری دوستدار شهروندان و گردشگران به وجود آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه"شهر خود را بپذیر" مبتنی بر این باور است که فضاهای عمومی متعلق به همه مردم است و در نتیجه باید بر اساس علاقمندی‌ها و نیازهای ساکنان و حتی گردشگران آن شهر طراحی شود. هدف اصلی این رویکرد تغییر فضاهای شهری برای به وجود آوردن مناطقی پایدار است که به اتخاذ سبک زندگی سالم در میان ساکنان منجر می‌شود. پایتخت آتن از تعداد ۳۸ منطقه و ۱۲۹ حومه شهری تشکیل شده است که در آن، مقامات ارشد مشارکت تمام مردم برای افزایش نشاط، حفظ و توسعه بیشتر فضاهای عمومی را بسیار با ارزش می‌دانند. به همین دلیل، طرح"شهر خود را بپذیر" را ارائه داده و همه را به مطرح کردن ایده‌های خود برای رسیدن به اهداف پایدار دعوت کرده‌اند.

شهر خود را بپذیر!

در واقع، شهروندان آتنی موظفند در گوشه و کنار شهر پروژه‌هایی هر چند با مقیاس کوچک، برای حفظ و افزایش نشاط مکان‌های عمومی ارائه دهند. تا کنون گروه‌های متعددی از طرح جدید آتن استقبال کرده که مقامات از آنان خواسته‌اند ابتدا ایده‌های خود را در خیابان‌ها، کوچه‌ها و مناطق نزدیک به محل سکونتشان پیاده کنند و سپس در صورت تمایل، به ایده‌پردازی در سایر مناطق شهر بپردازند. پاکسازی فضاهای عمومی، روشن‌سازی محله‌ها، سبزسازی پیاده‌روها، ایده‌های ایجاد پایداری در شهر و افزایش امکانات ورزشی و تفریحی از جمله اقداماتی بوده که شهروندان آتنی در جنبش "شهر خود را بپذیر" انجام داده‌اند با این حال، اقدامات بزرگ‌تری نیز در این زمینه انجام شده که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

شهر خود را بپذیر!

مبارزه با دیوارنگاری‌ها

مردم آتن اخیراً به حمایت از مقامات رسمی شهر به مبارزه با چسباندن پوسترهای تبلیغاتی و دیوارنگاری‌ها پرداخته‌اند. حتی طی جنبشی سراسری نیز ساکنان پایتخت اقدام به پاکسازی تمام دیوارهای شهر از نقاشی‌ها و نوشته‌ها کردند که این کار، روح تازه‌ای به آتن بخشید و نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورد. در ماه مارس ۲۰۲۰ نیز، مردم تحت حمایت بخش‌های خصوصی حدود دو هزار متر مربع از نقاشی‌های روی دیوارهای اطراف منطقه Omonia را به وسیله ۲۶۰ لیتر از یک ماده پاک‌کننده خاص از بین بردند و سپس ۱۴۰ لیتر ماده مقاوم در مقابل دیوار نگاری روی آن‌ها پاشیدند. در نتیجه، امکان نقاشی کشیدن روی دیوارهای این منطقه به حداقل رسیده ضمن اینکه، ماده جدید برق خاصی به دیوارها بخشیده است.

شهر خود را بپذیر!

پارک‌های جیبی

ایجاد فضاهای سبز کوچک در شهرها استراتژی بسیار جالبی به شمار می‌رود که طی یک دهه اخیر از محبوبیت خاصی در میان مردم اغلب شهرهای جهان برخوردار شده است. آتنی‌ها نیز اخیراً از این رویکرد به طور خلاقانه برای افزایش پوشش سبز در سراسر شهر بهر برده تا از این طریق، تعاملات اجتماعی بین خود و همسایگانشان را در آینده افزایش دهند.

اولین پارک جیبی شهر، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ در منطقه Ano Kypseli فضای سبزی کوچک و در عین حال بسیار جذاب برای ساکنان محله و سایر افراد رهگذر به وجود آمد. پس از آن، مردم در سایر مناطق شهر اقدام به ایجاد پارک‌های جیبی در فضاهای خالی اطراف محل سکونت خود کردند و در مدت زمانی بسیار کوتاه، پوشش‌های سبز در سراسر پایتخت یونان گسترده شد.

شهر خود را بپذیر!

مداخلات شهری

مداخلات شهری، چه در مقیاس کوچک یا بزرگ، به افزایش تجهیزات شهری، زیرساخت‌های جدید، حفظ فضاهای موجود، پاکسازی، بهبود سیستم‌های روشنایی، سبزسازی و به طور کلی، توسعه فضاهای عمومی سراسر شهر اشاره دارد. این رویکرد ابتدا در میدانAnoixeos پیاده شد و طی آن، شهروندان به همراه کارکنان شهرداری به تمیز کردن تمام خیابان‌های اطراف آن، نصب تجهیزاتی نظیر نیمکت‌های جدید، کاشت درختان و پرورش باغچه‌های کوچک پرداختند. در ماه می ۲۰۲۰ نیز فضای Omonia به روی عمومی مردم باز شد و ساکنان آتنی توانستند از امکانات مختلف آن مانند مرکز حمل و نقل عمومی، محلی برای برگزاری قرار ملاقات‌ها و فضاهای تفریحی آن نهایت استفاده را ببرند.

شهر خود را بپذیر!

ایجاد تغییرات مثبت در مدارس

بهبود امکانات مورد نیاز مدارس و دانش‌آموزان از مهمترین اهداف مقامات آتنی طی چند سال اخیر بوده است. در این راستا، تا کنون امکانات بسیاری در اختیار مدارس قرار گرفته و دانش‌آموزان از فرصت‌های زیادی بهره‌مند شده‌اند. به عنوان مثال، کتابخانه‌های زیادی با امکانات پیشرفته در بسیاری از مدارس بنا شده که همگی مجهز به کامپیوتر و اینترنت هستند. علاوه بر این، امکانات لازم برای طراحی‌های سه بعدی و پرینت به مدارس واگذار شده تا زمینه لازم برای تقویت دانش این مدارس فراهم آید.

کد خبر 480228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.