اختصاص ردیف اعتباری برای طرح «شهروند دیپلمات» در بودجه ۱۴۰۰ اصفهان

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طرح شهروند دیپلمات در مدیریت شهری مطرح و با استقبال شورای شهر روبرو شد و در بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه خاص برای آن در نظر گرفته شد که امیدوارم با دقت در اجرا، این طرح منجر به منافع شهروندان اصفهان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی در برنامه تلویزیونی "اینجا اصفهان" در خصوص توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی شهری، اظهار کرد: تأمین منافع و اقتضائات شهر اصفهان، نگاه نو به فضای دیپلماسی شهری را ایجاب کرده و دیپلماسی سال‌هاست که محدود به روابط بین دولت‌ها و سران کشورها و مسائل سیاسی نیست بلکه شهرها نیز بازیگران عرصه بین‌المللی شده‌اند.

وی افزود: سال ۹۶ با شروع دوره پنجم شورای اسلامی علیرغم تلاش‌ها و زحمات ادوار قبل، با یک فضای بکر روبرو بودیم که با ورود به این عرصه دیپلماسی شهری، سعی در تأمین منافع اصفهان داشتیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تأمین منافع، استفاده از ظرفیت معطل مانده میان شهرهای خواهرخوانده و شهرهایی که می‌توان به این مجموعه اضافه کرد، همچنین ارزیابی اقدامات انجام شده و ظرفیت‌های تحقق یافته در سال گذشته از سیاست‌های کلی شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه دیپلماسی شهری بود.

وی افزود: مدیریت شهری تلاش کرده است کمبودها و نقصان‌ها در این زمینه را رفع کند و اعتبارات مورد نیاز در این زمینه را به تصویب شورا برساند. روابط بین‌الملل و دیپلماسی شهری در شهرهایی که حتی جواب نامه نمی‌دادند نتیجه داد و اکنون صحبت‌ها از سر گرفته شده است، همچنین منافع این روابط محدود به شهر اصفهان نبوده و منافع استان در حال تأمین است.

مزروعی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مدیریتی تبدیل تجربه‌های موردی به جریان ساختاری بود تا این جریان سرایت و استمرار داشته باشد. به طور مثال پنج سال پیش به ابتکار یک شهروند اصفهانی ساکن آلمان، کانون وکلای اصفهان میزبان اعضای هیئت مدیره کانون وکلای فرایبورگ که یکی از شهرهای خواهر خوانده اصفهان است، بود. برقراری ارتباط با وکلای فرایبورگ به آشنایی با مسائل آنها کمک کرد و می‌توانستیم با در اختیار گرفتن تجربیات آن‌ها در مدیریت شهری از آن استفاده کنیم.

وی افزود: همیشه دستاورد ارتباطات مسائل اقتصادی و علمی نیست بلکه می‌تواند رهاورد ارتباطات، تجربیات زیست شده، آگاهی و افزایش ظرفیت‌ها باشد. همین تجارب موردی در ذهن شورای اسلامی شهر تبدیل به طرح شهروند دیپلمات شد تا با تحقق آن، مراودات و مشکلات شهروندان در مسائل پزشکی، اقتصادی و گردشگری قابل حل باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طرح شهروند دیپلمات در مدیریت شهری مطرح و با استقبال شورای شهر روبرو شد و در بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه خاص برای آن در نظر گرفته شد که امیدوارم با دقت در اجرا، این طرح منجر به منافع شهروندان اصفهان شود.

وی افزود: در چند سال گذشته با تمرکز شورا بر موضوعات دیپلماسی شهری، چند اتفاق جدید افتاد به طور مثال اصفهان عضویت شبکه شهرهای خلاق، شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک را کسب کرد و اخیراً نیز نشان شهر دوستدار کودک به اصفهان اهدا شد.

مزروعی با بیان اینکه عضویت در شبکه شهری دوستدار کودک و سالمند جز برجسته‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری بوده، تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند: " امنیت و سلامتی دو نعمتی است که وقتی از دست می‌رود قدرشان به دست می‌آید." ارتباط بین انسان‌ها و جوامع مختلف مانند جریان خون در رگ‌ها است و آگاهی به حضور و وجود در لحظه نداریم و مدیریت شهری ذیل سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران با حضور و پیگیری مستمر نماینده وزارت خارجه روی این مسائل تمرکز داشته و به نقطه کنونی رسیده است.

کد خبر 480117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.