کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت با مصرف نان‌ سبوس‌دار

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان گفت: مصرف نان سبوس‌دار موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و همچنین انواع سرطان‌ها می‌شود، بنابراین باید سعی شود بر اساس یک برنامه کوتاه مدت ذائقه افراد را به سمت مصرف نان‌های سبوس‌دار و تیره تغییر دهیم.

مسعود دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مصرف نان سبوس‌دار اظهار کرد: مصرف نان سبوس‌دار موجب کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و همچنین انواع سرطان‌ها می‌شود، بنابراین باید سعی شود بر اساس یک برنامه کوتاه مدت ذائقه افراد را به طرف مصرف نان‌های سبوس‌دار و تیره سوق دهیم.

وی ادامه داد: ارزش غذایی نانی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود، بسیار بیشتر از نان‌هایی است که با آرد سفید پخت می‌شوند، مانند نان سنگک سنتی و سایر نان‌های سبوس‌دار که رنگ تیره‌تر و ارزش غذایی بیشتری دارد و طبق تحقیقات انجام شده نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه شده و با خمیر مایه، بدون استفاده از جوش شیرین و با حرارتی ملایم و یکنواخت پخته می‌شود سالم‌ترین نان‌ها هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: فیبر موجود در نان‌های تهیه شده از آرد سبوس‌دار می‌تواند کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع و از ایجاد بیماری پیشگیری کند و نان‌های سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان‌های سفید بدون سبوس دارد.

وی با اشاره به کم بودن کیفیت نان‌های سفید، تأکید کرد: سفید بودن نان به معنای بالا بودن کیفیت آن نیست و در سال‌های اخیر عموم مردم به استفاده از آرد سفید بدون سبوس روی آورده‌اند، چرا که نان تولید شده از این آرد، ظاهری سفید و مشتری‌پسند دارد.

دهقانی حذف سبوس از آرد و پخت نان با آرد سفید را یک مشکل اساسی دانست و گفت: استفاده مردم از این نان مشکلات و بیماری‌هایی از جمله دیابت، مشکلات گوارشی، چاقی و در درازمدت سرطان روده را ایجاد می‌کند که در کنار تبعات جبران ناپذیر آن هزینه‌های زیادی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

کد خبر 479794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.