احتمال برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کلانشهر اصفهان

فرماندار اصفهان گفت: طی توافق با هیئت مرکزی نظارت و ستاد انتخابات کشور، احتمالاً انتخابات تنها در کلان شهر اصفهان به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین سیستانی صبح امروز -یکشنبه ۱۷ اسفندماه- در نشست خبری خود با موضوع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر را در پیش داریم که فرایندی تعیین کننده و مشروعیت بخش برای کشور و نظام است و از طریق آن، شهروندان سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های انسان، حق انتخاب سرنوشت است که این حق از موارد بارزی است که در جوامع امروز به منصه ظهور رسیده است. دین مبین اسلام نیز بر این امر تاکید فراوانی کرده و مردم سالاری دینی در قانون اساسی ایران نیز به عنوان اصل یک مهم مطرح شده است. مشارکت حداکثری مردم ایران در انتخابات‌های پیشین از نقش کلیدی انتخابات در تعیین سرنوشت کشور نشان دارد.

فرماندار اصفهان یادآور شد: امروز یکی از شاخص‌های مهم دموکراسی و مردم سالاری، انتخابات است؛ این امر در ایران با محوریت قانون اجرا می‌شود و توانسته در روند اجرایی و رفع مشکلات کشور نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند.

سیستانی تاکید کرد: فرآیند انتخابات بر اساس دستور وزیر کشور در ۱۸ اسفندماه آغاز می‌شود و پس از آن، ثبت نام کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر از ۲۰ اسفندماه به مدت یک هفته خواهد بود. همزمان با این فرآیند، هیئت اجرایی نظارت بر انتخابات تشکیل خواهد شد؛ بر اساس قانون، فرماندار باید ۳۰ نفر از معتمدان شهرستان را به اعضای هیئت نظارت شهرستان معرفی کرده و نهایتاً پس از تأیید آنها توسط هیئت نظارت، جلسه‌ای به ریاست خود و هیئت ۳۰ نفره معتمدان و با حضور مسئول اداره ثبت احوال و مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان برگزار کرده و روند اجرایی انتخابات را معین کند.

آغاز ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی از ۲۰ اسفندماه

وی تصریح کرد: از افراد نخبه، صاحب نظر، متعهد و کسانی که علاقه مند خدمت به مردم هستند و از صلاحیت و توانایی کافی برخوردارند، دعوت می‌کنم به عنوان کاندیدای شورای اسلامی شهر در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند؛ همچنین از بزرگان و فرهیختگانی که می‌توانند در تشویق این افراد برای حضور در صحنه انتخابات، ایفای نقش کنند، در خواست می‌کنم برای پذیرش این مسئولیت مهم مدنی و سیاسی به صحنه بیایند.

به گفته فرماندار اصفهان، ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه، ۲۰ اسفندماه آغاز و تا ساعت ۱۸ روز سه شنبه تاریخ ۲۶ اسفندماه به مدت ۷ روز ادامه می‌یابد.

سیستانی با اشاره به نحوه ثبت نام داوطلبان حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: داوطلبان می‌توانند از طریق اپلیکیشن بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور، برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند؛ همچنین می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کرده و جهت دریافت کد رهگیری و نهایی کردن آن، به فرمانداری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: البته داوطلبان می‌توانند برای مراحل ثبت نام مانند گذشته، به فرمانداری‌ها نیز مراجعه کنند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، وزارت کشور ظرفیت ثبت نام آنلاین را هم فراهم کرده است. توصیه می‌کنم که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، داوطلبان با استفاده از روش‌های غیر حضوری در انتخابات ثبت نام کرده و در نهایت با مراجعه به فرمانداری، مدارک خود را تطبیق دهند.

فرماندار اصفهان با اشاره به مدارک مورد نیاز برای ثبت نام داوطلبان، افزود: داوطلبان هنگام ثبت نام باید اصل گواهی عدم سو پیشینه که تاریخ صدور آن کمتر از ۳ ماه باشد، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر همه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن، ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شوراها در شهرهایی با جمعیت زیر بیست هزار نفر، مدرک لیسانس یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع بند ٣٢ قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا و اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری جهت برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر را ارائه دهند.

به گفته سیستانی، کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی در شوراها را داشته باشند، به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط ارائه مدرک تحصیلی معاف می‌شوند.

انتخابات نقشی اساس در اداره کشور دارد

وی با اشاره به شرایط لازم برای ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهر، گفت: ایرانی‌الاصل بودن، داشتن حداقل ۲۵ سال، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار از شرایط لازم برای ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر و روستا است.

فرماندار اصفهان یادآور شد: بر اساس شرایط جمعیتی، شورای شهر اصفهان از ۱۳ عضو اصلی و ۸ عضو علی‌البدل و شهر بهارستان از ۷ عضو رسمی و ۵ عضو علی‌البدل تشکیل شده است؛ همچنین شورای شهرهای زیار، قهجاورستان، کوهپایه، سجزی، ورزنه، نیک‌آباد، نصرآباد، حسن آباد جرقویه، تودشک، هرند و محمدآباد دارای پنج عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل خواهند بود.

سیستانی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی موجود در مدت زمان برگزاری انتخابات، افزود: برای برگزاری انتخابات که نقشی اساس در اداره کشور دارد، ستاد ملی مبارزه با کرونا، راهکارهایی را ارائه کرده است؛ همچنین به نظر می‌رسد ممنوعیت ترددها در این ایام به حداقل برسد که می‌تواند روند انتخابات را کند کرده و باعث افرایش زمان رأی‌گیری شود.

وی تاکید کرد: مبحث برگزاری انتخابات الکترونیکی در شهرستان اصفهان مطرح شده که باید گفت در همه شهرها و شعب اخذ رأی، پهنای باند مناسب اینترنت وجود دارد. طی توافق با هیئت مرکزی نظارت و ستاد انتخابات کشور، احتمالاً انتخابات تنها در کلان شهر اصفهان به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

فرماندار اصفهان ادامه داد: بر اساس قانون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت شهرها، واجد شرایط رأی دهی هستند که این آمار از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود؛ البته هنوز تعداد دقیق واجدان شرایط به دست ما نرسیده است.

سیستانی افزود: شعب اخذ رأی از ۵ تا ۷ نفر اعضای شعبه، یک نفر نماینده فرماندار، یک نفر از هیئت نظارت و سه نفر عوامل نیروی انتظامی، هیئت نمایندگان بازرسی انتخابات و نمایندگان کاندیداها و عوامل خدماتی تشکیل می‌شود که مجموعاً ۲۵ نفر خواهند بود.

آرایی که خارج از تایم تعیین شده اخذ شود، فاقد اعتبار خواهد بود

وی در ادامه با اشاره به روند کار بررسی صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: طبق قانون ۳۰ نفر معتمد جهت انتخاب اعضای هیئت اجرایی به فرمانداری معرفی خواهند شد که به محض تشکیل این هیئت، کار بررسی صلاحیت داوطلبان آغاز می‌شود؛ البته سوابق داوطلبان از دستگاه‌های مختلف مانند دادگستری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال استعلام خواهد شد.

فرماندار اصفهان خاطرنشان کرد: انتخابات طبق برنامه و زمانبندی دقیق و بر اساس قانون، برگزار خواهد شد؛ زیرا با توجه به سیستمی شدن آن، هم در هیئت اجرایی و هم در هیئت نظارت، زمان ثبت آرا بررسی خواهد شد و مانند سال‌های گذشته نیست که با پایان زمان رأی‌گیری، درب شعب بسته شود، اما افراد درون صف بتوانند رأی خود را به صندوق بیندازند؛ زیرا در زمان مشخص سیستم‌ها قطع شده و آرایی که خارج از تایم تعیین شده اخذ شود، فاقد اعتبار خواهد بود.

کد خبر 479755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.