۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

ادامه وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور، تأمین کالای اساسی در شب عید، دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی و برنامه برخی از اصولگرایان برای حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه -۱۷ اسفندماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «مردم خسته و ناامید از کرونا و گرانی» به بررسی ادامه وضعیت شیوع بیماری کرونا و اثرات اقتصادی آن در کشور پرداخت و نوشت: ۱۴ ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و مردم خود را برای دومین تعطیلات نوروزی زیر سایه شوم کرونا آماده می‌کنند. در نوروز سال گذشته بود که مردم ایران بیش از هر زمان دیگری به شعار «در خانه بمانیم» پایبند بودند و تعداد سفرهای نوروزی و تردد در جاده‌های کشور به کمترین میزان خود در چند دهه اخیر رسید، اما بعد از گذشت بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا و ابتلای یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر و فوت ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر، به نظر می‌رسد که مردم از سیاست‌های یک بام و چند هوای مسئولان خسته شده‌اند. این روزها با هر فردی هم کلام می‌شویم، همه خود را برای تعطیلات سال نو و انجام سفر آماده می‌کنند و کسی گوشش بدهکار نیست که روزانه بیش از هشت هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا و حدود ۹۰ نفر به طور روزانه جانشان را از دست می‌دهند.

شاید برای کسی مهم نباشد که وزیر می‌گوید: «سفر نوروزی را در خیالتان تصور نکنید» بسیاری از مردم بر این باورند، سال گذشته اگر به صحبت‌های مسئولان گوش می‌دادند و در خانه می‌ماندند، واکسن کرونا ساخته نشده بود و این همه مشکلات اقتصادی و عدم حمایت دولت ندیده بودند. نه از بیکاری اجباری برای اصناف درجه دو، سه و چهار خبری بود و نه از وام یک میلیون تومانی و حمایت‌های قطره چکانی دولت که به بسیاری از نیازمندان تعلق نگرفت، تازه آنهایی نیز که این وام را دریافت کردند با توجه به افزایش افسار گسیخته نرخ تورم، این مبلغ فقط ۱۰ روز سفره خانواده چهار نفره را پر می‌کرد.

همین طور تعطیلی اصناف و تعطیل نشدن ادارات و سازمان‌ها که نقش مهمی در تردد شهری داشت. حالا دیگر بحث نان و جان در میان نیست و زمانی‌که تنها کار مسئولان در ۱۴ ماه گذشته، دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود و فقط سهل انگاری آنها دلیل موج‌های پیاپی کرونا بود، مردم نیز می‌گویند که وقتی کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند، چرا باید زندگی را بر خود حرام کنیم وقتی جاده‌ها بسته می‌شوند، اما پروازها به ووهان و لندن و اروپا انجام می‌شود. بدون شک این روزها فقط کادر درمانی خسته نشده‌اند، بلکه با حضور در میان مردم پی خواهیم برد که میلیون‌ها نفر نیز از سیاست‌های مسئولان خسته‌اند و بسیاری از مشاغل به ورشکستگی کامل رسیده‌اند.

در شرایطی که مسئولان از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم انتقاد می‌کنند، شیوع کرونای انگلیسی نیز مردم را بر این باور رسانده که حالا حالاها خبری از اتمام این بیماری نیست و در این شرایط و درحالی‌که مسئولان وعده داده بودند که تا بهار سال ۱۴۰۰، واکسیناسیون عمومی را آغاز می‌کنند، اما خبری از واکسن کرونا نیست و باید مردم حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز صبر کنند. همان‌طور که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده: «تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲۰ میلیون دز واکسن در داخل کشور در مؤسسات و شرکت‌های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملاً داخلی خواهد شد و جمعاً بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تأمین خواهد گردید که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود و آن زمان واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد.» این در حالی است که رئیس انستیتو پاستور، آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا را از خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «اقشار کم درآمد محروم از نوروز حداقلی» به بررسی تأمین کالای اساسی در شب عید پرداخت و نوشت: شمارش معکوس برای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز فرارسیده اما خبری از ذوق و شوق برای آمدن بوی بهار در کار نیست چرا که امسال هم عید کرونا زده دیگری را پیش رو داریم. البته کرونا تنها معضل شروع سال ۱۴۰۰ نبوده و این‌ روزها کمبود و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی در بازار موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از خانوارها شده است.

تنها چند روز دیگر تا انتهای سال ۱۳۹۹ باقی مانده است و درست سال گذشته این موقع‌ها به دلیل ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا برخی از سنت‌های نوروزی مثل سفر، خرید عید، دید و بازدید را کنار گذاشتند تا مبادا این مهمان ناخوانده سر زده وارد خانه‌شان شود و نوروز را به کام‌شان تلخ کند. اکنون یک‌سالی از این ماجرا می‌گذرد، حال قرنطینه و محدودیت از یک سو، گرانی و آشفتگی بازار کالاهای اساسی از سوی دیگر تحمل وضعیت را دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است. در چند وقت اخیر بازار برخی از کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شده، به‌گونه‌ای که روغن کمیاب شد و اگر هم در بازار موجود باشد با شرط و شروطی به فروش می‌رسد.

مرغ از سفره‌ها پر کشید و از سوی دیگر بازار گوشت قرمز و ماهی نیز به دلیل رشد قیمت افسار گسیخته بدون مشتری روزهای پایانی سال را طی می‌کند. بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چند برابری داشته و این مسئله باعث شده در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چرا که درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه نمی‌تواند از پس چنین گرانی‌هایی برآید به همین دلیل امسال سنت دیرینه ایرانیان و شام مخصوص شب عید برای بسیاری از خانوارها حذف شده است. البته تنها ماهی از سفره‌ها حذف نشده و خرید گوشت هم چالش تازه‌ای برای کم‌درآمدها ایجاد کرده است چراکه برخی از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در طی یک هفته گذشته نرخ برخی محصولات از جمله گوشت قرمز را به شکل چراغ خاموش افزایش دادند.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر قیمت کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ نیز در بازار با افزایش شدیدی مواجه شده است. البته مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وعده کاهش قیمت مرغ و عرضه آن با قیمت مناسب در بازار را داده بودند اما واقعیت در بازار چیز دیگری است. گفته شده بود که مرغ در خرده‌فروشی‌ها باید در خرده‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد، اما بررسی‌ها حاکی است که برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند یا با قیمت‌های بالاتر یعنی ۲۸ هزار تومان، مرغ را عرضه می‌کنند. در همین راستا برخی فروشندگان گفته‌اند که نتوانستند حواله مرغ تنظیم بازاری دریافت کنند و به همین دلیل مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند. برخی از آنها نیز بیان کردند که خودشان نیز مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند آن را کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند.

۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

روزنامه همدلی، در صفحه نخست خود با تیتر «۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح» به بررسی جزئیات دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع صاحب نام شیعیان، روز گذشته در نجف اشرف از پاپ فرانسیس اول، رهبر کاتولیک‌های جهان استقبال کرد و پس از پایان این دیدار، پاپ شهر نجف را ترک کرد. در پایان این دیدار دفتر این دو مقام مذهبی جهان با انتشار اطلاعیه‌هایی به ذکر جزئیاتی از این ملاقات تاریخی پرداختند.

این دیدار با هدف تعمیق گفت‌وگوی برادرانه میان شخصیت‌های مهم مذهبی صورت گرفت. در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است که آیت‌الله سیستانی در این دیدار بر نقش مرجعیت دینی در حفاظت از عراق در برابر تروریسم اشاره کرد. ایشان همچنین تأکید کردند که شهروندان مسیحی نیز باید مانند دیگر عراقی‌ها در امنیت و صلح زندگی کنند. وی بر هماهنگی تلاش‌ها برای تحکیم ارزش‌های هماهنگی، همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسانی تأکید کرد. بر اساس این گزارش، آیت‌الله سیستانی در طول جلسه به درد و رنج برخی ملت‌های منطقه در نتیجه جنگ، محاصره اقتصادی و کوچ اجباری اشاره کرد. ایشان همچنین در مورد بی‌عدالتی‌، ستم‌، فقر و آزار و شکنجه‌ای که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف رنج می‌برند، صحبت کرد. آیت‌الله سیستانی همچنین بر تشویق طرف‌های مختلف و به ویژه قدرت‌های بزرگ به تقدم عقل در اقدامات مختلف تأکید کرد. ایشان همچنین بر نقشی که رهبران دینی باید برای پایان دادن به تراژدی‌ها در سطح جهان ایفا کنند اشاره کرد و به درد و رنج ملت مظلوم فلسطین در اراضی اشغالی پرداخت.

دو طرف در این دیدار پیرامون چالش‌های بزرگی که بشریت امروز با آن مواجه است و نقش ایمان به خداوند متعال و تعهد به ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر آنها صحبت کردند. آیت‌الله سیستانی در این دیدار همچنین از قدرت‌های بزرگ خواست که زبان جنگ را کنار گذاشته و توجه‌شان را بر منافع شخصی خود علیه حقوق مردم برای زندگی آزادانه و با عزت متمرکز نکنند. ایشان در بخش دیگری از اظهاراتشان ضمن اشاره به جایگاه و تاریخ باشکوه عراق ابراز امیدواری کردند که عراق به زودی از مشکلات کنونی عبور کند. این مرجع صاحب‌نام شیعیان در پایان از رهبر کاتولیک‌های جهان به دلیل سفر به نجف تشکر و قدردانی کرد. در همین زمینه، وزیر اطلاع‌رسانی واتیکان نیز اعلام کرد: «گفت‌وگوی بین ادیان مفهوم صلح در جهان را در خود جای داده است. دیدار پاپ با سیستانی بر اهمیت گسترش مفهوم صلح متمرکز بود. سفر پاپ به عراق برای ایجاد گفت‌وگو بین ادیان‌، فرهنگ‌ها و مردم مهم است.»

واتیکان نیز بیانیه‌ای در خصوص این دیدار صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «پاپ فرانسیس صبح امروز در نجف اشرف با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. طی این دیدار که حدوداً ۴۵ دقیقه به طول انجامید، پاپ فرانسیس بر اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه‌های مذهبی تاکید کرد تا بتوان از طریق گسترش احترام متقابل و گفت وگو به نفع عراق و منطقه و همه بشریت کمک کرد.»

۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «عبور از رئیسی علیه جهانگیری» به بررسی برنامه اصولگرایان برای حمایت از علی لاریجانی پرداخت و نوشت: اصولگرایان این نوبت نیز همچون ادوار پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آسوده‌خاطر از تأیید صلاحیت کاندیداهای‌شان پیش می‌آیند و به همین دلیل و البته به دلایلی دیگر، نگرانند که مبادا نتوانند همچون انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ با کاندیدایی واحد وارد گود رقابت شوند و در آن صورت همچون انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ قافیه را به گزینه مورد حمایت جریان اصلاحات ببازند.

سال ۹۶ اصولگرایان پس از آنکه در نهادی موسوم به جمنا از «یک مینی‌بوس کاندیدا» به فهرستی به تعداد انگشتان یک دست رسیدند و بعد با دو گزینه قدم به مناظره‌ها و روزهای اوج رقابت‌ها گذاشتند، موفق شدند در دقیقه ۹۰ قالیباف را قانع کنند که به نفع رئیسی کناره‌گیری کند تا مبادا بار دیگر به دلیل شکستن آرا، با شکست انتخاباتی دیگری مواجه شوند، اما حتی با وجود این، اگرچه توانستند رأی چشم‌گیر بیش از ۱۵ میلیون را برای رئیسی جلب کنند و تا مدت‌ها نیز از این گفتند که با اتکا به این سبد رأی قابل‌اعتنا ۴ سال بعد می‌توانند با دست پر به میدان بیایند و کار را به نفع خودشان تمام کنند.

آنها البته آن زمان قاعدتاً تصوری از حال و اوضاع این روزهای حاکم بر فضای سیاسی کشور و آنچه ناظران را نسبت به تکرار مشارکت حداقلی مجلس یازدهم نگران ساخته، با خبر و آگاه نبودند؛ شرایطی که با نگاهی به تجارب انتخابات ادوار گذشته و توجه به این حکم نانوشته درباره انتخابات ایران که هرگاه مشارکت از میزانی بالاتر باشد، اصلاح‌طلبان را پیروز می‌دانند و اگر مشارکت کمتر از میزان متوسط باشد، برد با اصولگرایان است، می‌تواند به این معنا باشد که محافظه‌کاران می‌توانند پس از ۸ سال دوری از سکان اداره قوه مجریه، این کرسی کلیدی را نیز همچون کرسی دو قوه دیگر تصاحب کنند. آنچه اما احتمالاً از همان زمان نیز به آن واقف بودند، دشواری همیشگی برای اقناع کاندیداهای پرتعداد اصولگرا جهت کناره‌گیری به نفع کاندیدای اصلی این جریان سیاسی است.

۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

روزنامه کیهان در یادداشتی «اگر مسیح (ع) در میان ما بود...» به بررسی سفر پاپ به عراق پرداخت و نوشت:

سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به کشور عراق اگر چه به تنهایی برای رسانه‌های خبری دنیا، یک خبر پُر جاذبه بود ولی آنچه به این خبر اهمیت بیشتری بخشیده و آن را به خبر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل کرده است، خبر ملاقات ایشان با حضرت آیت‌الله‌سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع بود که صبح دیروز در نجف‌اشرف و در منزل حضرت آیت‌الله سیستانی (حفظه الله تعالی‌) صورت پذیرفت. کانون‌های مذهبی و مجامع سیاسی جهان پیش‌بینی می‌کردند که در این ملاقات مسائل با اهمیت و تعیین‌کننده‌ای مطرح شود چرا که حضرت آیت‌الله سیستانی به عنوان یکی از مراجع برجسته و عالیقدر جهان تشیع که به دفاع از کیان اسلام شهره هستند و پاپ فرانسیس که رهبری کاتولیک‌های جهان را برعهده دارد، دو سوی این ملاقات بودند.

خانه کوچک و محقر حضرت آیت‌الله سیستانی، شاید برای پاپ اولین پیام این ملاقات بود. یکی از مراجع بزرگوار شیعه که از اقتدار و اقبال فراوانی در عراق برخوردار است در حالی به زندگی در یک خانه کوچک و محقر بسنده کرده است که کاخ‌های افسانه‌ای و اشرافی صدام در آن کشور زبانزد این و آن است.

رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی با امنیت کامل وارد عراق می‌شود و به دیدار حضرت آیت‌الله سیستانی می‌رود که چندی قبل تروریست‌های تکفیری ساخت آمریکا، با پشتیبانیِ افشاء شده ائتلاف غربی و عبری و عربی، مردم مظلوم این دیار را به خاک و خون کشیده بودند ولی با فتوای جهاد حضرت آیت‌الله سیستانی جوانان پاکباخته عراق تحت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و سایر هم‌رزمانشان تروریست‌های تکفیری داعش را قلع و قمع کرده و خاک مقدس عراق و مردم این کشور اعم از شیعه و سنی و مسیحی را از چنگال خونریز آن جرثومه‌های فساد و تباهی نجات داده بودند.

پاپ فرانسیس در حالی به عنوان میهمان حضرت آیت‌الله سیستانی و مردم عراق وارد این کشور شده و با تکریم و احترام از ایشان پذیرایی می‌شود، که آمریکا نه فقط حرمت حاج قاسم سلیمانی، میهمان بزرگوار و فداکار مردم عراق را نگاه نداشته بود بلکه ناجوانمردانه و دزدانه خون پاک و مطهر او و میزبانش، شهید ابو مهدی مهندس را که اصلی‌ترین نقش را در مقابله با تروریست‌های تکفیری داشتند، بر زمین ریخته بود.

نه تنها مردم مسلمان عراق، امنیت امروز خود را مدیون حضرت آیت‌الله سیستانی مرجعیت بزرگوار و حشدالشعبی و شهید سلیمانی و شهید ابومهدی و … هستند بلکه آسایش و آرامش مسیحیان عراق و ماندگاری کلیساها در این کشور نیز حاصل پاک بازی و ایثار آنهاست. در بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی که درباره ملاقات دیروز حضرت ایشان منتشر شده به این نکته اشاره شده و آمده است: «وی [حضرت آیت‌الله سیستانی] بر اهتمام خود به شهروندان مسیحی که مانند همه عراقی‌ها در امنیت و صلح و کاملاً مطابق با حقوق اساسی خود زندگی می‌کنند تأکید کرد و به بخشی از نقشی که مرجعیت دینی در محافظت از آنها و همه کسانی که در حوادث سال‌های گذشته مورد ظلم و آسیب قرار گرفته‌اند، اشاره کرد. به ویژه در دوره‌ای که تروریست‌ها مناطق وسیعی را در چندین استان عراق تصرف کردند و در آنجا اقدامات جنایت‌کارانه انجام دادند».

و بالاخره این ملاقات، ماجرای ملاقات حضرت امام - رضوان الله تعالی علیه- با «اسقف هانیبال بوگینینی» نماینده پاپ ژان پل دوم را به خاطر می‌آورد که اشاره‌ای گذرا به آن خالی از لطف نیست؛

۴۵ دقیقه گفت‌وگو برای صلح

کد خبر 479628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.