بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۴۲۹۵ میلیارد ریال بود که نسبت به روزهای گذشته کاهش داشته است و حجم معاملات برابر ۳ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _شنبه ۱۶ اسفند ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: شاخص کل بازار بورس امروز با کاهش ۸۱۷۳ واحدی به سطح ۱.۱۶۹.۷۴۳ واحد رسید و یک روز منفی دیگر را در کارنامه معاملاتی خود ثبت کرد.

شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۳۳۰ واحدی نسبت به روز گذشته در سطح ۴۳۰.۹۳۴ واحد قرار گرفت، به ترتیب شاخص کل بازار بورس و هم وزن کاهش ۰.۶۹ و ۰.۰۸ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۴,۲۹۵ میلیارد ریال بود که نسبت به روزهای گذشته کاهش داشته است و حجم معاملات برابر ۳ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۷۹ واحدی به سطح ۱۶۹۰۵ واحد رسید و ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۱۶۳,۷۲۲ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر با ۹۸۹ میلیون برگه سهم بود.

نمادها با بیشترین تأثیر در بازار بورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادها با بیشترین تراکنش در بازار بورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادها با بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار بورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادها با بیشترین تأثیر در بازار فرابورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادها با بیشترین تراکنش در بازار فرابورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادها با بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار فرابورس

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

روزهای زیادی گذشته است و حرف‌های زیادی زده شده است؛ مدت هاست که سهامداران صبر کرده‌اند و منتظر بازگشت روزهای خوش بازار سرمایه بوده‌اند؛ از تغییر رئیس سازمان بگیر تا تغییر دامنه نوسان، پس از همه تصمیمات انتظار داشتیم بازار بهتر شود و اگر هم روند صعودی به خود نمی‌گیرد حداقل متعادل باشد.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بازار بورس نقدشوندگی آن است که مدت هاست از ویژگی را از دست داده است؛ اگر صف فروش باشد در دامنه نوسان منفی ۲ درصد به سختی جمع آوری می‌شود؛ قول‌هایی داده می‌شد که روزانه چند هزار میلیارد تومان تزریق می‌کنیم یا کف شاخص ۱.۶۰۰ هزار واحد است اما کف پشت کف از دست رفت انتظار می‌رفت با بازارگردانی حال بازار بهتر شود اما همچنان حال بازار خوب نیست.

سوالی که خیلی از مواقع تحلیلگرهای بازار از یکدیگر می‌پرسند این است که اگر از زمان ریزش تا اکنون هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شد آیا بازار به تعادل نمی‌رسید؟ آیا همچنان این ریزش ادامه پیدا می‌کرد؟ به هر حال زمان از دست رفته است حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش پیدا کرده و تنها بخشی که خوب معامله می‌شود و ارزش معاملات در آنها بالاست اوراق دولتی هست که در بازار بدهی فرابورس در حال معامله است.

زمانی که ارزش معاملات بورس به زحمت به ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد ارزش معاملات اوراق بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان است و بر اساس برخی از آمارها تا کنون بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده است؛ بعضی از افراد معتقدند فروش اوراق رو به اتمام است اما اگر دقت کنیم می‌بینیم که سال هم رو به اتمام است و در سال آینده مجدد اوراق کسر بودجه خودش را خواهیم داشت.

این اوراق بدون توجه به اثرات تورمی آن برای کسر بودجه در حوزه هزینه‌های جاری در حال انتشار است و اثرات تورمی مختلفی را می‌تواند در بخش‌های مختلف در دوره‌های آینده از خود بر جای بگذارد.

رئیس سازمان بورس در برنامه زنده تلویزیونی گفت: "در کوتاه مدت شرایط رو به بهبود است. عملکرد شرکت‌ها خوب شده است. امیدواریم در آینده با رونق و توسعه بازار این زیان جبران شود. بانک‌ها به عنوان یک نهاد مالی هم خودشان در بورس هستند هم توسط زیر مجموعه‌ها در بازار هستند. ارتباط بین بانک‌ها و بازار سرمایه قوی است. مزایایی که بانک‌ها از بازار سرمایه بردند بسیار زیاد بود و اکنون نیز بانک‌ها  از بازار حمایت می‌کنند. "

تمامی ریسک‌ها پوشش داده شده است، حتی به ازای قیمت‌های دلار بسیار پایین‌تر نیز نمادهای خود را در صف فروش گذاشتیم و قیمت‌هایشان را تعدیل منفی کردیم، احتمال دادیم که نرخ دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود و بازار همچنان خواهد ریخت و صنایع دلاری به شدت آسیب می‌بینند، اما اکنون قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است!

اما از این که متغیرهای اقتصادی به صورت واقعی اطلاعاتی در خصوص کاهش نرخ دلار فعلاً به ما نمی‌دهد چگونه این صحبت را بکنیم؟! کافی است نگاهی به رشد حجم نقدینگی و پایه پولی و تبدیل شبه پول به پول بیاندازیم و از طرفی دیگر یک نگاه به کسر بودجه سال آینده و انتظار برای فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت؛ به هر حال همچنان نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان است؛ اتفاق دیگر آن است که قیمت محصولات جهانی پس از کشف واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون در کشورهای مهم دنیا در حال افزایش است؛ به طور مثال نفت ۷۰ دلاری اتفاق افتاده و پیش بینی‌ها در محدوده ۱۰۰ دلار نیز است اما واکنش بازار به شرکت‌های پالایشی فشار عرضه و صف نشینی است.

مس بالای ۹۰۰۰ دلار را داریم و بازار همچنان فملی را به شدت می‌فروشد، نرخ محصولات فولاد در حال جهش قیمت است(پیشنهادات بیلت ایران در سطح ٥٩٥-٦٠٠ دلار/ تن CFR تایلند گزارش شده است. در بازار فولاد، از سمت تقاضا بازار دچار کمبود است به طوری که تولیدکنندگان CIS باری برای تحویل در می موجود ندارند) و رکوردهای تازه ای را ثبت می‌کند اما همچنان بازار آنها را خوب می‌فروشد.

نقشه بازار

بورس امروز ۱۶ اسفند + اخبار و وضعیت

کد خبر 479479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.