سهل‌انگاری‌ها عامل انتشار سریع کرونای انگلیسی در ایام نوروز است

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: رعایت نشدن اصول مراقبتی و سهل‌انگاری امروز می‌تواند بعد از عید نوروز پیام‌آور شوم بروز پیک کرونا از نوع انگلیسی باشد.

به گزارش ایمنا، اشکان نقوی‌نیا، با اشاره به ساختارهای ویروس کرونا از نوع انگلیسی و جهش‌یافته آن، گفت: این ویروس از نظر خانوادگی از همان نوع کرونایی است که ما درگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه یک سری جهش‌هایی در ژن این ویروس اتفاق افتاده که باعث بعضی تغییر رفتارهایش شده است، افزود: این تغییر و جهش باعث شده تا ویروس از نظر رفتاری، ویژگی‌های جدیدی پیدا کند، از جمله اینکه قدرت سرایت بیماری به شدت افزایش پیدا کرده است، به نحوی که با تماس‌های بسیار کوتاه و با تماس‌های خیلی ساده امکان انتقال بیماری وجود دارد.

نقوی‌نیا با بیان اینکه سیر پیشرفت بیماری در افرادی که مبتلا به کرونای انگلیسی و کرونای جهش‌یافته می‌شوند بسیار سریع است، تصریح کرد: اگر بیماری مبتلا به این نوع کرونا شود در عرض شاید یک الی دو روز سرعت پیشرفت زیادی داشته باشد و تمام ریه فرد درگیر شده و یا علائم خطرناکی از بیماری را به لحاظ بالینی بروز دهد.

این متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مشخص است و به نظر می‌رسد در ویروس جهش‌یافته وجود دارد، امکان بالای ابتلای افراد با سنین پایین است و حتی به نظر می‌رسد نوجوانان و کودکان هم مصون از ابتلای به نوع جهش یافته کرونا نباشند.

وی ادامه داد: در این خصوص موارد بسیار مهمی وجود دارند که می‌توانند الگوی اجتماعی انتقال و بیماری‌زایی ویروس را تغییر دهند و منجر به اتفاقات ناگوار در صورت یک اپیدمی با این نوع ویروس در جامعه شوند.

این پزشک متخصص داخلی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا، گفت: در سطح استان چهار شهر اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد هنوز از لحاظ تعاریف اپیدمیولوژیک و تعاریفی که به لحاظ افراد مبتلا و افراد بستری مشخص کرده‌اند، در وضعیت زرد هستند، هر چند که این وضعیت زرد هم طی هفته اخیر سیر صعودی داشته و برای مثال در شهرستان خلخال از یک تا دو بستری در روز به شش تا هفت بستری در روز رسیده‌ایم و این مورد در اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد هم ساری و جاری است.

نقوی‌نیا با بیان اینکه مابقی شهرها هنوز وضعیت آبی را دارند ولی در آنها هم با آماری که مشاهده می‌کنیم سیر صعودی وجود دارد و می‌تواند نگران‌کننده باشد، افزود: از نظر اینکه چه زمانی وارد پیک کرونای انگلیسی می‌شویم، به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست و آن چیزی که مشخص است این است که این وضعیت در استان خوزستان اتفاق افتاده و پیک کرونای انگلیسی وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید در خصوص کرونای انگلیسی در کشور انجام گیرد، کنترل دقیق تمامی مبادی ورودی کشور اعم از زمینی، هوایی و دریایی است.

وی با بیان اینکه طبق گزارشاتی که اخیراً می‌رسد، مسافرانی که از کشورهای همسایه غربی وارد ایران می‌شوند، درصد قابل توجهی از آنها از نظر کرونای انگلیسی مثبت هستند و امکان انتقال بسیار بالایی را دارند، ادامه داد: پس وقتی ما علت را می‌دانیم، باید با تمرکز بسیار بالایی با قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای جلوی این اتفاق را بگیریم، به طوریکه پروازها از تمامی کشورها به ایران باید به دقت کنترل شود، ولی متاسفانه این کنترل به نحو احسن انجام نمی‌گیرد و ما هر از گاهی مشاهده می‌کنیم که مسافران از عدم رعایت فاصله اجتماعی و پر بودن همه صندلی‌های هواپیماها شاکی هستند.

نقوی‌نیا با تاکید بر اینکه مسافرانی که از مبادی و مرزهای مختلف وارد کشور می‌شوند، حتماً باید قرنطینه و در مورد تک‌تک آنها تست PCR انجام شود و در صورت منفی‌بودن اجازه ورود داشته باشند، افزود: متاسفانه این موضوع تا جایی که بنده اطلاع دارم انجام نشده و ما با یک گرفتن تب بیمار با دستگاه ساده در هنگام ورود نمی‌توانیم بگوییم یک فردا مبتلا به کرونا است یا نه؛ چراکه بدین ترتیب ممکن است ناقلان بی‌علامت زیادی وارد کشور شوند و این ویروس را به سرعت گسترش دهند و وارد پیک شویم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی وارد پیک کرونای انگلیسی می‌شویم، گفت: به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست، باید اصول صحیح مراقبت، قرنطینه و کارهای پیشگرانه را انجام دهیم و مرزها را کنترل کنیم، احتمال اینکه بتوانیم جلوی این پیک را بگیریم وجود دارد وگرنه این پیک اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه عید نوروز در پیش است و یک سری مسافرت‌های اجتناب‌ناپذیر هر چند توصیه شود که انجام نگیرد، باز هم توسط مردم انجام خواهد گرفت، این عوامل می‌تواند بعد از عید نوروز پیام‌آور شوم بروز پیک کرونا از نوع انگلیسی باشد.

این پزشک متخصص داخلی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، استفاده از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده هنگام تماس با سطوح و فاصله‌گذاری اجتماعی جهت مقابله با این ویروس، گفت: به این نکته نیز توجه داشته باشیم که روز به روز بر اهمیت استفاده از ماسک در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تاکید می‌شود و نتیجه مطالعات و بررسی‌های مختلف این می‌شود که مهمترین فاکتور و عامل برای پیشگیری از ابتلای به کرونا ماسک است، حتی اخیراً استفاده از دو عدد ماسک به صورت همزمان توصیه می‌شود که محافظت بسیار بهتری را دارد، بنابراین حتماً توصیه می‌شود افراد وقتی از منزل خارج می‌شوند به هر مقصد و هر کار کوتاه‌مدت و جای خلوت از ماسک استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در استفاده از میوه‌جات و غذاهایی که مثل گوشت، مرغ و ماهی، تر هستند از دستکش استفاده شود و نحوه صحیح گندزدایی و شستشو به صورت دقیق رعایت شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 479424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.