تاثیر کرونا بر حضور مردم در فضاهای شهری

انتشار ویرو کرونا باعث شد فعالیت اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها در فضاهای عمومی گسترش یابد تا مردم با فاصله ایمن از یکدیگر و در هوای آزاد به خوردن و نوشیدن بپردازند؛ بدون شک، این رویداد فرهنگ جدیدی از زندگی خارج از منزل را در بین مردم جهان به وجود خواهد آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، نام ویلنیوس پایتخت لیتوانی، به عنوان پیشگام ترویج فرهنگ جدید زندگی در فضاهای عمومی به ثبت رسید چرا که مقامات آن جزء اولین افرادی بودند که به صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها اجازه دادند در مکان‌های رو باز فعالیت کنند. این کلانشهر در مدت زمانی بسیار کوتاه به یک کافه عظیم تبدیل شد که گوشه و کنار آن را میز و صندلی‌هایی برای سرو غذا و نوشیدنی به مردم فرا گرفت. در واقع بسیاری از میدان‌ها و تعداد ۱۸ خیابان، در همان ابتدای انتشار ویروس کرونا روی تردد خودروها بسته شد تا صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها بتوانند با ایجاد فاصله اجتماعی بین مردم، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

تاثیر کرونا بر فرهنگ حضور مردم در فضاهای شهری

گزارشات حاکی است که مقامات رسمی لیتوانی در مقابله با بیماری کووید -۱۹ بسیار موفق عمل کرده‌اند و این کشور یکی از کمترین نرخ‌های ابتلا به کرونا در اروپا را به خود اختصاص داده است. از جولای سال ۲۰۲۰، تعداد خودروها در خیابان‌های مرکز پایتخت به طور غیر قابل باوری رو به کاهش نهاد و همین امر مقامات را به تبدیل چهار خیابان به پیاده‌راه دائمی سوق داد. مدیران شهر به این باور رسیدند که خیابان‌های زیبای ویلنیوس نباید در مالکیت خودروها باشد و در عوض، شهروندان باید بتوانند از این فضاهای عمومی بیشترین بهره را ببرند.

در مدت زمانی کوتاه، سایر شهرهای جهان نیز به پیروی از ویلنیوس، بسیاری از فضاهای عمومی شهر خود را به تدریج از مالکیت خودروها پس گرفتند و در اختیار مردم، رستوران‌ها و کافه‌ها قرار دادند. البته تغییرات خیابان‌ها در اغلب نقاط جهان فقط به این اقدامات محدود نشد و فعالیت‌های جالب دیگری نیز در آن‌ها صورت گرفت که در ادامه به معرفی چند نمونه پرداخته می‌شود:

تاثیر کرونا بر فرهنگ حضور مردم در فضاهای شهری

استفاده از فضاهای پارک خودروها

پس از مدت زمان زیادی از بسته شدن رستوران‌ها در بریتانیا، در نهایت مقامات رسمی اجازه دادند در چهارم ژوئیه سال ۲۰۲۰ رستوران‌ها و کافه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند. صاحبان این مکان‌ها می‌توانستند از پیاده‌روهای مقابل مرکز خود برای سرو غذا و نوشیدنی مشتریان بهره گیرند و حتی میز و صندلی‌هایی نیز در محل پارک خودروها در خیابان‌ها قرار دهند. در نتیجه این امر، بسیاری از مردم با اطمینان خاطر از امکان رعایت فاصله ایمن با دیگران، به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها روی آوردند و یک بار دیگر، اقتصاد این مراکز رونق یافت. همین امر باعث شد بسیاری از مراکز تجاری دیگر نیز از فضاهای بیرون از فروشگاه‌های خود برای فروش بهره گیرند تا مردم با خود جداسازی از دیگران به خرید اقلام مورد نیازشان بپردازند.

تاثیر کرونا بر فرهنگ حضور مردم در فضاهای شهری

احیای خیابان‌ها

مدیر ویژه بخش بهبود اقتصادی سانفرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا، طرح جدیدی به نام "فضاهای مشترک" ارائه داد که طی آن کسبه می‌توانستند از فضاهای بیرونی مرکز خود نظیر پیاده‌روها و میادین برای گسترش فعالیت‌هایشان بهره گیرند. در عوض، این افراد نیز موظف بودند به حفظ این مکان‌ها بپردازند و قابلیت دسترسی آن‌ها را برای مردم افزایش دهند.

همچنین طبق طرح فوق، صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها مجاز بودند از فضای مقابل مرکز خود برای نصب موقتی میز و صندلی‌هایشان بهره گیرند و به سرو خوردنی‌ها به مردم بپردازند. به تدریج، این فعالیت‌ها از پیاده‌روها به فضای پارک خودروها نیز کشیده شد و در مدت زمانی بسیار کوتاه، سراسر خیابان‌ها را فرا گرفت. در نهایت، کاربری بسیاری از خیابان‌های سانفرانسیسکو به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرد و خودروها کمترین سهم را از این فضاهای عمومی از آن خود کردند.

تاثیر کرونا بر فرهنگ حضور مردم در فضاهای شهری

پاک‌تر و سبزتر

مردم در سراسر شهرهای قاره اروپا از ترس ابتلا به ویروس کرونا، دیگر رغبتی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نداشتند و بسیاری از آن‌ها از داشتن خودروی عمومی محروم بودند. به همین دلیل در مدت زمانی بسیار کوتاه، بسیاری از خیابان‌ها روی ترافیک خودرویی بسته شد و سیل عظیم دوچرخه‌سواران و عابران پیاده به این مکان‌های عمومی روانه شد. از بارسلونای اسپانیا گرفته تا بوگوتا در کلمبیا، مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشماری به طور موقت و دائمی ایجاد شد تا مردم به دور از خودروها به تردد بپردازند. بریتانیا حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای ایجاد مسیرهای جدیدی هزینه کرد تا مردم را به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سوق دهد. گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و کاهش انتشار دود خودروها در هوا منجر به هوایی پاک‌تر در اغلب نقاط جهان شد و مردم را به رفت و آمد سبز و پایدار برانگیخت.

تاثیر کرونا بر فرهنگ حضور مردم در فضاهای شهری

کد خبر 479360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.