همه آن چه باید از سریال سیاوش بدانید

«سیاوش» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی مهدی یاری، عنوان سریالی است که طی چند هفته اخیر پخش آن از پلتفرم نماوا آغاز شده است. این سریال هر جمعه ساعت ۱۲ از نماوا منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها شبکه نمایش خانگی، پر مخاطب ترین مدیوم برای سرگرم کردن مخاطبان است. با شروع کرونا و تعطیلی سینما، پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، بیش از پیش محبوب شدند و فیلمسازان برای ساخت و ارائه آثارشان در این مدیوم، صف کشیدند. پر واضح است که مخاطبان تماشای سریال‌های شبکه نمایش خانگی را به مجموعه‌هایی که از رسانه ملی پخش می‌شود ترجیح می‌دهند دلیل آن  این است که رعایت خط قرمزها در پلتفرم‌ها کم رنگ تر هستند و دست و بال سازندگان آثار در انتخاب سوژه و موضوع نزدیک تر به سلیقه روز جامعه بازتر است.

از سوی دیگر بسیاری از بازیگران مطرح و پرطرفدار سینما در سریال‌های شبکه نمایش خانگی حضور دارند اما حاضر نیستند در رسانه ملی ظاهر شوند. نوید محمدزاده، صادق ابر، بهرام رادان، هدیه تهرانی و… از جمله این بازیگران هستند.

سیاوش عنوان سریالی است که نماوا به تازگی شروع به انتشار آن کرده و تاکنون ۶ قسمت از آن به صورت اختصاصی از این پلتفرم منتشر شده است. در ادامه به معرفی و نگاهی اجمالی به این سریال می‌پردازیم.

همه آن چه باید از سریال سیاوش بدانید

درباره سریال سیاوش

سیاوش درامی اجتماعی با حال و هوایی معمایی است که توسط پویا سعیدی به نگارش درآمده است. سعیدی کارگردانی نمایش‌هایی همچون لانچر ۵، افعال بی قاعده و فانفار و روادید را در کارنامه خود دارد. سیاوش روایتگر داستان یک کشتی گیر قهرمان جهان به نام سیاوش ساقی است که متوجه می‌شود نامزدش، مرجان نیازمند عمل پیوند کبد است. سیاوش به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت هزینه‌های عمل، نزد نصرت که یکی از میلیاردرها محسوب می‌شود می‌رود. اما نصرت در ازای دادن پول از سیاوش می‌خواهد تا با دخترش، مارال عقد کند...

متأسفانه به جزتعدادی معدود، آثاری که عنوان " درام اجتماعی " را یدک می‌کشند، خود به معضلی فراگیر تبدیل شده‌اند و گریبان سینمای ایران را گرفته‌اند. این آثار همگی از الگویی نانوشته پیروی می‌کنند که در آنها تنها داد و فریاد و ناله و گله، سهم مخاطب می‌شود و از ریشه‌یابی و بررسی علل واقعی و ارائه راه حل برای مشکلات اجتماعی خبر نیست. معمولاً در این آثار، بیش از هر چیز به دیالوگ‌های اعتراضی که تبدیل به مونولوگ های پر طمطراق می‌شوند بسنده می‌شود. سریال سیاوش با آنکه تمام تلاشش را می‌کند تا متفاوت از این آثار جلوه کند، اما باز هم قدم در همان راه کلیشه‌ای گذاشته است و بعضاً دچار تناقضاتی هم می‌شود. سیاوش با بازی میلاد کی مرام، تا به اینجا شخصیت متزلزلی دارد. وقتی پسرخاله اش به او پیشنهاد شرخری می‌دهد، آن چنان از کوره در می‌رود که گویی قرار است فاجعه‌ای رخ دهد، اما معلوم نیست چطور به راحتی زیر بار پول نزول کردن می‌رود.

در ابتدای سریال، مادر مرجان به سیاوش می‌گوید که مرجان به دلیل بیماری حاضر نیست سیاوش را ببیند، اما مرجان به سرعت و به راحتی تغییر رویه داده و عاشقانه‌هایی را شکل می‌دهد. دیدگاه سریال سیاوش درباره طبقه‌های اجتماعی، همان نگاه کلیشه‌ای غالب در سال‌های اخیر است. افراد پایین شهری یا بیمار هستند یا در زندان و مشغول ارتکاب جرم. با وجود پخش تنها ۶ قسمت از سریال سیاوش، هنوز زود است که بتوان به صورت قطعی آن را به بوته نقد کشید اما این طور که پیداست، نباید انتظار سریالی متفاوت داشت.

همه آن چه باید از سریال سیاوش بدانید

بازیگران سریال سیاوش

تعداد زیادی از بازیگران نام آشنا در سیاوش ایفای نقش می‌کنند. میلاد کی مرام، رضا کیانیان، مجید صالحی، ترلان پروانه، سوگل خلیق، گیتی قاسمی، خسرو شهراز، علیرضا جعفری، محمدرضا صولتی، ناهید مسلمی، مهدخت مولایی، محمد ولی زادگان، مهدی حسینی نیا، علی عامل هاشمی، مرجان اتفاقیان، الهام جدی، مرجان قمری و رؤیا جاویدنیا، بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

نقش میلاد کی مرام، سال‌هاست درنقش جوان عصبی، متعصب و پرخاشگر تکرار می‌شود. سیاوش هم یکی دیگر از همین نقش‌هاست در ادامه کاراکترهای قبلی، با این تفاوت که بچه پایین شهر و لوطی بودن به تنش زار می‌زند. داستان این است که کی مرام در زندگی واقعی خود نه بچه جنوب شهر بوده، نه کشتی گیر و نه لات، هیچ درک درستی هم از چنین کاراکتری با این ویژگی‌ها نداشته است. برای همین همه چیزش شبیه اَداست و این همه غلو از سوی مخاطب باور پذیر نیست. جالب اینجاست که کیمرام، بازیگردانی این سریال را نیز بر عهده داشته است.

نقش صابر را می‌توان نقطه عطفی در این سریال و همچنین در کارنامه حرفه‌ای مجید صالحی دانست. او نقش لمپنی که تازه از زندان آزاد شده را به خوبی هر چه تمام تر ایفا کرده است. آنچه این نقش اضافه دارد، به بازی صالحی مربوط نمی‌شود بلکه به دلیل دیالوگ‌های گل درشتی است که به نقش خورانده شده است. کمتر کسی فکر می‌کرد، بازیگری که در عرصه طنز شناخته شده بود، این چنین بتواند در یک نقش جدی بدرخشد.

سایر بازیگران سیاوش، بازی استاندارد و در حد نقشی را ارائه داده‌اند که تا اینجای کار، چندان قابل وصف و تعریف نیست.

همه آن چه باید از سریال سیاوش بدانید

درباره کارگردان سریال سیاوش

کارگردانی سیاوش را سروش محمدزاده بر عهده داشته است. او پیش از این ساخت دو فیلم سینمایی چهارشنبه و ایکس ری را در کارنامه خود به ثبت رسانده و به عنوان دستیار کارگردان و تدوینگر در آثاری همچون زیبا، تلخ و شیرین، دیوار به دیوار و … حضور داشته است.

سیاوش اولین تجربه کارگردانی سریال محمدزاده است که تا حدودی موفق عمل کرده. کارگردانی او ساده، استاندارد و مبتنی بر اصول است. شاید چندان خلاقیتی در دکوپاژ و میزانسن به خرج نداده، اما از چارچوب اصولی هم خارج نشده است.

محمدزاده این روزها مشغول کارگردانی سریال همبازی است که قرار است در ایام نوروز، از رسانه ملی روانه آنتن شود.

همه آن چه باید از سریال سیاوش بدانید

آنچه از سیاوش نمی‌دانید

جالب است بدانید سیاوش در ابتدا به کارگردانی نیما اقلیما جلوی دوربین رفت و طبق فیلمنامه اولیه قرار بود بخش اعظمی از داستان در ترکیه بگذرد. اما با شیوع کرونا، بخش ترکیه حذف و فیلمنامه با تغییرات اساسی روبرو شد. همین تغییرات باعث شد تا اقلیما از کارگردانی سیاوش انصراف داده و محمدزاده جایگزین او شد.

در زمان اقلیما، نقش صابر را امیر جعفری بر عهده داشت و نقش اِبی را جواد خواجوی ایفا می‌کرد، اما با انصراف اقلیما، این دو بازیگر نیز از پروژه جدا شدند و به ترتیب مجید صالحی و علی عامل هاشمی جایگزین آنها شدند.

کد خبر 479167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 9
    عالیییییی
  • " IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    19 18
    چی بهتون میرسه از فیلما انقد نقد کنین ؟ سریال سیاوش عالیه حرفم نداره تمام .
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    16 6
    بی نظیره منکه عاشقشم
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    16 1
    عالی بخدا از غورباقه هم بهتره
  • Sara IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    16 3
    سیاوش و صابر چطوری هم برادرای جلال و جیران هستن هم نیستن آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    12 5
    خیلی قشنگه
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    7 4
    ولا من تا جمعه فقط منتظرش هستم خیلی خیلی قشنگه اگه سیاوش یه کمی خوش رو تر بشه قشنگتر هم میشه
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    3 5
    عالیییییییییییییییییییییییژ
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 3
    بهترین فیلم های ایرانی ک تا الان تو عمرم دیدم سریال سیاوش و غورباقه هس..کاش زودتر فصل دومشون شرو میشد
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    5 1
    عاااااااالییییییییییییییی خیلییی قشنگههههههه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 4
    خوبه