طرح‌های فصلی فروش کتاب نیاز به پایش مداوم دارد

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح‌های فصلی فروش کتاب هم پشتوانه خوبی برای کتابفروشان است و هم برای جامعه کتابخوان، باید این امکان وجود داشته باشد که طرح به صورت مرتب پایش شود و در اجرای آن به طور فصلی به روزمرگی نیفتیم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران، علی غیاثی ندوشن با اشاره به اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: این طرح در کنار سایر اقداماتی که در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده از جمله اقدامات خوبی است که به نوعی تکمیل‌کننده طرح‌های قبلی نیز بود؛ درواقع یک نقطه عطف و جهشی در طرح‌های ترویجی فرهنگ کتابخوانی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در این طرح وجود دارد این است که تا قبل از اجرای آن ارتباط کتابفروشی‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی رابطه گرم و محکمی نبود هرچند برخی کتابفروشان ارتباطاتی داشتند اما به صورت شبکه‌ای این ارتباط قطع بود.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که از آنجایی که کتابفروشان مجوز خود را از مجمع امور صنفی هر استان می‌گیرند، افزود: این تلقی وجود داشت که صنف کتابفروشان ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند اما اجرای این طرح موجب شد که کتابفروشی‌ها این وزارتخانه را به عنوان یکی از همراهان و حامیان و همچنین پشتوانه خودشان بدانند؛ به‌خصوص در دورانی که فشارها و نارسایی‌های مختلفی در حوزه کتابفروشی طی سالیان گذشته پدید آمده است.

غیاثی با طرح این موضوع که با توسعه فضای مجازی و اینترنت و دسترسی مردم به اطلاعات، دسترسی به کتاب و کتابخوانی کمتر شده است، بیان کرد: به همین نسبت این موضوع در رونق اقتصادی کتابفروشان نقش داشته است از سوی دیگر مشکلات اقتصادی هم که در حوزه فرهنگ و هنر تأثیر منفی دارد به صورت طبیعی بر فعالیت کتابفروشان تأثیر گذاشته بود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر تبعات آن بر فعالیت کتابفروشان توضیح داد: طی یکسال گذشته بیماری کرونا که بر همه اقتصاد و صنوف ما تأثیر گذاشته است در حوزه کتابفروشان هم تأثیر منفی داشته و اجرای طرح فصلی کتاب یکی از اقداماتی است که هرچند به لحاظ مالی خیلی جبران کننده خسارت آن‌ها نیست ولی به عنوان یک آب باریکه‌ای بود که می‌تواند تا حدود زیادی به حل چالش‌ها و مشکلات کتابفروشان بپردازد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این طرح هم پشتوانه خوبی برای کتابفروشان است و هم برای جامعه کتاب خوان ما فرصتی است تا هر سه ماه یک بار اولویت‌های کتابی مورد نیاز خود و تازه‌های نشر را تأمین کرده و خریداری کند.

غیاثی با بیان اینکه دسترسی به تازه‌های نشر از جمله مزیت‌های این طرح‌ها است، گفت: تا پیش از اجرای طرح‌های فصلی مردم سالی یک بار در نمایشگاه کتاب تهران یا نمایشگاه‌های استانی به تازه‌های نشر دسترسی داشتند اما در سال‌های اخیر این فرصت ایجاد شده است که آن‌ها هر سه ماه یک بار با حضور در کتابفروشی‌ها از کتاب‌های تازه منتشر شده مطلع شوند.

وی با ذکر چند پیشنهاد در این حوزه، افزود: به‌نظر می‌رسد مبلغ یارانه برای کل کتابفروشی‌های کشور کم است، اگرچه به محدودیت‌های اعتباری و مالی آگاه هستم اما سازمان‌ها و نهادهای دیگر می‌توانند در تأمین بودجه و هزینه‌های چنین طرح‌هایی کمک کنند تا موفق‌تر باشد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین می‌توان در نحوه توزیع این یارانه‌ها برای هر فصل سنجشی از نحوه استقبال، میزان استقبال با مقایسه دوره‌های قبلی داشته باشیم که این مقایسه می‌تواند در سطوح مختلف بهارانه‌ها، تابستانه‌ها، پاییزه‌ها و زمستانه‌ها باشد یا مقایسه بین شهرها و استان‌های کشور باشد تا ببینیم ذائقه مردم به کدام حوزه موضوعی است.

غیاثی در این زمینه توضیح داد: ممکن است این موضوع در بین مناطق جغرافیایی کشور هم متفاوت باشد و حوزه‌های فرهنگی مختلف کشور این ذائقه را تغییر دهد و معتقدم در این زمینه توجه به این تفاوت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و تدوین طرح فصل بعدی می‌تواند با ارزیابی یافته‌ها و نتایج دوره‌های قبل باشد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه برای تخصیص اعتبار بین کتابفروشی‌هایی که مخاطب بیشتری دارند باید تفاوت قائل شد، اظهار کرد: باید این امکان وجود داشته باشد که طرح به صورت مرتب پایش شود و در اجرای آن به طور فصلی به روزمره‌گی نیفتیم زیرا یکی از آفت‌ها و آسیب‌های چنین طرحی این است که به روزمره‌گی دچار شویم در حالی که نباید بگذاریم چنین رویه‌ای رخ دهد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندوشن تصریح کرد: باید هر فصل بر اساس یافته‌هایی که با آن مواجه می‌شویم زنجیره طرح را تکمیل کنیم و تنوع و نوآوری داشته باشیم و اشکالات طرح را به حداقل برسانیم و با استفاده از این اعتبار کم به سمت هدفمند کردن مطالعه هم پیش برویم.

طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند آغاز و تا شانزدهم اسفند ماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 478654

برچسب‌ها