مالیات بر صنایع آلاینده افزایش یابد

وزیر بهداشت درخواست کرد مالیات بر صنایع آلاینده افزایش یابد.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در بیست و دومین همایش ملی صنعت معدن و خدمات سبز که در سازمان محیط زیست برگزار شد، در سخنانی، اظهار کرد: هیچ وقت دولت‌ها و حتی صاحبان صنایع در جهان به فکر اقتصاد و رشد سبز نبودند. درست است که امروز واکسن داریم، اما اولین کسی که بحث واکسن را در دنیا مطرح کرد، پاستور و کخ بودند، درست است که امروز آنتی‌بیوتیک داریم، اما اولین کسی که پنی‌سیلین را کشف کرد، فلمینگ بود، دانشمندان و دانشگاهیان و سازمان‌های مردم نهاد، نهضت‌های نواندیشی را در جهان پایه‌ریزی کردند.

وی با تاکید بر اینکه در اولین نشست‌های اقتصاد سبز، قرار شد حداقل دو درصد از تولید ناخالص ملی از طرف کشورها صرف هزینه‌های اقتصاد سبز شود، افزود: بدون توجه دولت‌ها به این موضوع، امکان رشد اقتصاد سبز وجود ندارد، جامعه در دراز مدت از اقتصاد سبز سود می‌برد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت توریسم را به صورت سبز اداره کنیم، همین که به گردشگر آموزش بدهیم رفتارش را اصلاح کند، با آموزش قابل انجام است، اما در صنعت سبز اگر بخواهیم به جای یک سوخت، سوخت دیگری استفاده کنیم، هزینه‌بردار است و قیمت تمام شده آن برای صنایع قابل پرداخت نیست.

وی رشد سبز را رشدی دانست که بتواند شاخص‌های زیست محیطی را تضمین کرده و منابع طبیعی را تخریب نکند، گفت: رشد سبز باید بتواند زمین را بدون عارضه به نسل بعدی تقدیم کند، یکی از بحث‌های رشد سبز، اقتصاد سبز است.

نمکی با بیان اینکه علاوه بر کمک دولت‌ها، باید مالیات بر صنایع آلاینده نیز افزایش یابد، اظهار کرد: محصول صنعت سبز گران‌تر است. هرچند جامعه در دراز مدت از آن سود می‌برد، اما قیمت تمام شده برای تولیدکننده بیشتر است.

وی همچنین ارتباط بین محیط زیست و سلامت را نزدیک و تنگاتنگ دانست و افزود: در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت و محیط زیست داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به آمار بالای سرطان ریه در کشور، گفت: صدها سرطان ریه در سال داریم، اگر قبل از کرونا ۳۸۰ هزار مرگ در سال داشتیم، حدود ۳۱۳ هزار مورد به خاطر بیماری‌های غیرواگیر بود.

نمکی در ادامه نقش بهداشت روان را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: جامعه‌ای که درگیر آلودگی‌های صوتی است و با حذف جنگل‌ها، ذهنش گرفتارتر می‌شود و جامعه‌ای که فضای سبز کافی و هوای سالم ندارد، مریض است.

وی به موضوع پسماندها اشاره و تاکید کرد: پسماندهای مختلف، سلامت کشورها را تهدید می‌کند، به همین دلیل در وزارت بهداشت به عنوان همراه سازمان حفاظت از محیط زیست بوده‌ایم و این، جایی است که می‌توانیم در شاخص‌های محیط زیستی از این سازمان حمایت کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در وزارت بهداشت سعی کرده‌ایم، رفت و آمدها را کمتر کرده تا مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز کمتر شود.

نمکی با ابراز نارضایتی نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های مقابله با کرونا، گفت: با وجود توصیه‌های مکرری که کردیم، باز هم برخی بی توجهی‌ها و نارفیقی‌ها، ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی به علت کرونا برده است.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: وقتی از یک خیز بیماری عبور می‌کنیم، تمام عضلات جسم و روح‌مان دچار فرسودگی می‌شود، در این روزها همکاران سختکوش ما در استان خوزستان، شبانه روزهای سختی را تحمل کرده‌اند.

منبع: تسنیم

کد خبر 478602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.