کرونای جهش یافته انگلیسی عضله قلب را ضعیف می‌کند

یک متخصص قلب و عروق در خصوص عوارض قلبی ابتلای ویروس کرونای انگلیسی گفت: ویروس کرونا باعث ایجاد لخته‌های خونی در قلب، تپش قلب و در نتیجه ضعیف شدن عضله آن می‌شود.

محمود هادی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کرونای انگلیسی می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خونی شود که این لخته‌ها وارد قلب شده و موجب تپش قلب می‌شود. البته ممکن است علائم بیماران دارای مشکلات قلبی زمینه‌ای بیشتر باشد و بسیار اهمیت دارد که این افراد از مبتلا شدن به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

وی در مورد نحوه ضعیف شدن قلب بر اثر ابتلای ویروس کرونای انگلیسی گفت: یکی از مشکلات قلبی ناشی از ویروس کرونای انگلیسی، "کاردیومیو پاتی" است که باعث ضعیف شدن عضله قلب می‌شود.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: ممکن است قلب بر اثر ابتلا به این ویروس توانایی پمپاژ خون را از دست بدهد. زمانی که این اتفاق بیفتد فرد احساس تنگی نفس و بی‌حالی خواهد داشت. موضوع قابل توجه این که ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خونی شود و عوارض جدی قلبی ایجاد کند.

هادی‌زاده با اشاره به این که قلب از قسمت‌های مختلفی نظیر رگ‌ها، دریچه‌ها و دیواره‌ها تشکیل شده است، گفت: ویروس کرونا عضله قلب را ضعیف کرده و باعث آسیب "میو کارد" می‌شود در نتیجه قدرت عضله قلب کاهش پیدا می‌کند.

وی در مورد قرابت قلب و ریه و تاثیر مشکلات آنها بر یکدیگر اظهار کرد: قلب باید خون را وارد ریه کند واگر داخل ریه مشکلی نظیر لخته‌های خونی یا درگیری بافت ریه وجود داشته باشد، قلب برای فرستادن خون به داخل ریه دچار مشکل می‌شود در نتیجه بیمار احساس تنگی نفس، تپش قلب و خستگی می‌کند و باید برای بیمار "اکوکاردیوگرافی" انجام شود تا علایم نارسایی دریچه قلب مشخص شود.

این عضو انجمن قلب آمریکا ادامه داد: اکثراً گروه‌های سنی بالا و سالخوردگان به ویروس کرونا مبتلا شدند، اما در چند ماه اخیر این ویروس جهش یافت و توانست افراد کم سال را هم مبتلا کند. برای در امان ماندن از خظرات قلبی کرونا، بهترین راه پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس است.

هادی‌زاده گفت: حتی ممکن است فرد بهبود یافته از بیماری کرونا، عوارض ناشی از این بیماری را تا مدت‌ها تجربه کند. احتمال دارد علائم قلبی کرونا مانند خستگی، تنگی نفس، ورم پاها تا مدت‌ها پس از بهبودی ادامه یابد.

این متخصص قلب و عروق افزود: بیمارانی که علائم مشکوک دارند، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود، زیرا جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به معنای پیشگیری از عوارض قلبی این بیماری است.

هادی‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند داروی آسپیرین مصرف کنند زیرا این کار باعث می‌شود لخته‌های خونی ایجاد نشود و ویروس به قلب و ریه افراد آسیب وارد نکند.

کد خبر 477858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.