مهدی ترابی از استقلال تا پرسپولیس + زندگینامه

مهدی ترابی که در دوران کوتاه مدت بازیگری از تیم های مختلف داخل و خارج کشور مثل: استقلال، سپاهان، تراکتور، ذوب آهن و حتی آژاکس پیشنهاد داشته است؛ پس از یک دوره کوتاه مدت دوباره به پرسپولیس بازگشته است تا به دوران اوجش بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ترابی متولد شنبه -۱۹ شهریورماه ۷۳- در اشتهارد کرج و در یک خانواده کاملاً مذهبی است. مادر مهدی ترابی خانه‌دار و پدرش از اهالی فرهنگ است. مهدی ترابی ۱ متر و ۸۵ سانتی متر قد دارد و به عنوان وینگر چپ بازی می‌کند.

مهدی ترابی الگوی فوتبالی خود را کریستین رونالدو معرفی کرده و به تیم رئال مادرید نیز علاقه مند است. مهدی ترابی در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها در اسفند ماه ۹۴ مبلغ قراردادش با سایپا را ۲۰ میلیون عنوان کرده بود.

آغاز دوران فوتبالی مهدی ترابی

بواسطه اینکه پدر مهدی ترابی فرمانده پایگاه بسیج امام سجاد (ع) بوده است؛ مهدی بازی فوتسال را از تیم پایگاه بسیج آغاز کرد. مهدی ترابی بدلیل استعداد درخشانش در فوتسال موفق شد تا در دوران دبیرستان منتخب فوتسال دانش آموزان شهرستان شود و همین درخشش در ادامه باعث شد تا وی به تیم منتخب استان البرز بپیوندد و با همراهی این تیم قهرمانی مسابقات کشوری فوتسال در لرستان را تجربه کند.

آقای گل شدن مهدی ترابی در مسابقات کشوری مدارس در سال ۹۰ و زمانی که وی ۱۷ سال سن داشت سکوی پرتابی شد تا مهدی ترابی به فوتبال حرفه ای وارد شود.

مهدی ترابی کشف شد

مهدی ترابی که در مسابقات کشوری مدارس سال ۹۰ عنوان آقای گلی را کسب کرده بود به سفارش یکی از آشنایان اش در تست باشگاه سایپا شرکت کرد. انتخاب مهدی ترابی در میان ناباوری در تست جوانان تیم سایپا و حضور وی در تیم بزرگسالان سایپا آن هم در حالی که کمتر از یک فصل حضور در تیم جوانان سایپا را تجربه کرده بود از نکات جالب زندگی فوتبالی این ورزشکار است.

مهدی ترابی نخستین حضورش با سایپا در لیگ برتر فوتبال ایران را در فصل ۹۳–۱۳۹۲ در برابر با تیم مس کرمان تجربه کرد. مهدی ترابی در دو فصل ابتدایی حضور در تیم بزرگسالان سایپا زیاد مطرح نبود البته در فصل نخست تنها در سه بازی به میدان رفت و در فصل بعدی (فصل ۹۴-۹۳) در دیدارهای تیم سایپا حضوری فعال را تجربه کرد.

مهدی ترابی و نخستین تجربه ملی پوشی

مهدی ترابی بواسطه حضور فعال در دیدارهای تیم فوتبال سایپا در ۲۱ خردادماه ۹۴ به انتخاب کارلوس کیروش توانست برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه ایران و ازبکستان بر تن کند و در همین دیدار موفق به گلزنی در دقیقه ۹۰ شد تا مهدی ترابی نام خود را در کنار بزرگان فوتبال ایران مطرح کند.

مهدی ترابی در سایپا

مهدی ترابی از فصل ۹۴-۹۳ حضور فعالی را در سایپا سپری کرد که حتی باعث شد بهتر دیده شود و توسط کارلوس کیروش به تیم ملی نیز دعوت شود. مهدی ترابی در کنار مجید جلالی نارنجی پوش ماند و برای بهتر شدن تلاش کرد.

پرده اول؛ مهدی ترابی سایپا در فصل پانزدهم

مهدی ترابی هافبک سایپایی‌ها در لیگ پانزدهم عملکرد درخشانی داشت. لیگ پانزدهم را می‌توان شروع اوج گیری مهدی ترابی دانست، مهدی ترابی در طول فصل پانزدهم ۷ بار توانست برای سایر بازیکنان تیم سایپا موقعیت گل ایجاد کند و با پاس‌های خود باعث گلزنی شود؛ ترابی یک بار نیز برای نارنجی پوشان پایش به گلزنی باز شد.

مهدی ترابی، مهاجم ملی پوش تیم سایپای تهران در مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال ایران با پشت سر گذاشتن مهرداد محمدی و دانیال ماهینی عنوان پدیده فصل پانزدهم لیگ برتر را کسب کرد. وی جایزه پدیده لیگ پازدهم را به خانواده شهید مهدی عسگری شهید مدافع حرم تقدیم کرد.

پرده دوم؛ مهدی ترابی سایپا در فصل شانزدهم

مهدی ترابی در پایان فصل پانزدهم در حالی که از تیم‌های استقلال، پرسپولیس و … پیشنهاداتی داشت در نهایت تصمیم گرفت که در سایپا شاگرد حسین فرکی باقی بماند.

آّبانماه ۹۵ زمزمه‌هایی مبنی بر رضایت مدیران سایپا برای انتقال مهدی ترابی به گوش رسید. پس از بازگشت مهدی ترابی به میادین که بدلیل مصدومیت وی اتفاق افتاده بود صحبت‌هایی مبنی بر انتقال مهدی ترابی به پرسولیس نقل محافل شد ولی اواخر دیماه ۹۵ مدیرعامل باشگاه سایپا اعلام کرد به هیچ عنوان رضایتنامه مهدی ترابی را برای حضور در باشگاه پرسپولیس صادر نمی‌کند.

مهدی ترابی از استقلال تا پرسپولیس + زندگینامه

پرده سوم؛ مهدی ترابی سایپا در فصل هفدهم

پس از پایان لیگ شانزدهم؛ از طرفی مهدی ترابی بدلیل مصدومیت نتوانسته بود در سایپا زیاد خودنمایی کند و از طرف دیگر مسئولین سایپا به دنبال یک پیشنهاد اروپایی برای مهدی ترابی بودند تا بتوانند از این راه حق ترانسفر خوبی را دریافت کنند.

مهدی ترابی از تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور و حتی تیم‌های خارجی (تیم‌های خارجی خواهان ترابی مورد تائید باشگاه سایپا نبودند) پیشنهاداتی داشت (در مصاحبه‌ای به نقل از مهدی ترابی وی از تیم آژاکس نیز پیشنهاد داشته است) ولی با توجه تغییرات در نیمکت و حضور علی دایی بر روی نیمکت سایپا باعث شد پس از پنج سال باز هم مهدی ترابی در سایپا ماندگار شود.

پیش از آغاز نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ هفدهم زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن مهدی ترابی به تراکتور به عنوان بازیکن سرباز مطرح شد اما این موضوع به واقعیت تبدیل نشد تا مهدی ترابی کماکان در نیم فصل دوم لیگ هفدهم نیز نارنجی پوش باقی بماند.

مهدی ترابی در فصل هفدهم برای سایپا به میدان رفت و توانست ۱۰ بار دروازه حریفان را باز کند و ۶ بار موفق به گلسازی برای تیمش شد.

مهدی ترابی با پایان یافتن لیگ هفدهم کماکان تحت قرارداد باشگاه سایپا بود ولی با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته بین مدیران پرسپولیس و سایپا با مهدی ترابی ۱۰ تیرماه ۹۷ خبری مبنی بر انتقال وی به پرسپولیس از نیم فصل دو لیگ هجدهم منتشر شد.

مهدی ترابی در استقلال

پرده اول؛ سال ۹۴

مسئولان باشگاه استقلال بانظر مساعد پرویز مظلومی در دیماه ۹۴ برای جذب مهدی ترابی از سایپا اقدام کردند ولی در نهایت با توجه به اینکه مدیران سایپا حاضر به انتقال مهدی ترابی به استقلال نشدند این انتقال هرگز صورت نپذیرفت.

پرده دوم؛ سال ۹۵

اردیبهشت ماه ۹۵ بهرام افشارزاده به دیدار رضا درویش، مدیرعامل جدید باشگاه سایپا رفت شنیده‌ها حاکی از آنست که افشارزاده در آن بازه زمانی در رابطه به بکارگیری ترابی در استقلال با درویش صحبت‌هایی را انجام داده است و قرار معاوضه ترابی منعقد شده بود.

مدیرعامل باشگاه سایپا در واکنش به خبر معاوضه ترابی و یکی از بازیکنان استقلال گفته بود: " کدام آدم عاقلی بازیکن ۲۱ ساله‌ای مانند ترابی را که به تنهایی یک تیم است، می‌دهد و مهاجمی ۳۳ ساله را می‌گیرد؟"!!

باشگاه استقلال برای جذب ترابی دست بردار نبود و در خردادماه ۹۵ برای جذب ترابی نامه‌ای رسمی به سایپا ارسال کرد؛ اما در همان روز خبری مبنی بر تمدید قرارداد ترابی و سایپا بر روی خروجی سایت سایپا قرار گرفته تا موضوع مبادله ترابی با بازیکن استقلال منتفی شود.

پرده سوم؛ سال ۹۶

پیش از جایگزین شدن علی دایی به جای حسین فرکی در اردیبهشت ماه ۹۶ صحبت برای پیوستن مهدی ترابی به استقلال مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد ولی با تکیه علی دایی به نیمکت سایپا و تمایل نداشتن علی دایی برای قوی‌تر شدن استقلال منصوریان این موضوع منتفی شد.

مهدی ترابی در ذوب آهن

اواخر خرداد ماه ۹۵ نامه‌ای از باشگاه سایپا برای جذب مسعود حسن زاده به باشگاه ذوب آهن ارسال شد اما ذوب آهنی‌ها با اقدامی عجیب به درخواست سایپایی‌ها برای جذب حسن زاده پاسخ دادند.

ذوب آهنی‌ها گفته بودند که در دوحالت حاضر به انتقال حسن زاده به سایپا هستند؛ یکی از دو روش واریز ۸۰۰ میلیون تومان به حساب باشگاه ذوب آهن برای صدور رضایت نامه حسن زاده بود و روش دوم معاوضه حسن زاده به سایپا در ازای انتقال مهدی ترابی به ذوب آهن بود. ولی سایپا که علاقه‌ای به این کار نداشت با مهدی ترابی تمدید کرد تا ترابی هیچوقت به ذوب آهن انتقال پیدا نکند.

مهدی ترابی در تراکتور

پرده اول؛ سال ۹۵ و ۹۶

تراکتورسازی در لیگ شانزدهم در ازای قراردادی ۶۰۰ میلیون تومانی خواهان جذب مهدی ترابی شده بود اما با در بسته مواجه شد. باتوجه به جدایی مهدی شریفی از تراکتور در نیم فصل دوم لیگ هفدهم و از طرفی مشکل نداشتن کارت پایان خدمت مهدی ترابی اینبار خواهان جذب وی به عنوان بازیکن سرباز شدند.

مهدی ترابی در آذر ماه ۹۶ با رد موضوع پیوستنش به تراکتور از مهلت یکساله اش برای اعزام به خدمت مقدس سربازی گفت تا موضوع انتقال وی به تراکتور منتفی شود.

پرده اول؛ سال ۹۷

پس از انعقاد قرارداد انتقال مهدی ترابی از نیم فصل دوم لیگ هجدهم به پرسپولیس محمدرضا زنوزی مالک جدید تراکتور به این انتقال واکنش نشان داد و این امر را غیرقانونی تلقی کرد و مدعی شد ترابی تحت قرارداد تراکتور است. گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس نیز به اظهارات زنوزی واکنش نشان داد و قرارداد ترابی را کاملاً قانونی و بی عیب و نقص خواند.

ورود کمیته تعیین وضعیت به پرونده انتقال مهدی ترابی باعث شد تا در دعوای تراکتور-پرسپولیس-مهدی ترابی، تراکتور شکست بخورد و مهدی ترابی از اتهامات تبرئه شود.

پرده دوم، سال ۹۹

تراکتور در لیگ هجدهم در جذب ترابی ناکام مانده بود، در نیم فصل لیگ بیستم بار دیگر تلاش خود را برای انتقال ترابی از العربی به تراکتور انجام داد ولی این اقدام نتیجه‌ای در بر نداشت.

مهدی ترابی در العربی

مهدی ترابی پس از یک حضور موفق در پرسپولیس در ۱۸ مهرماه ۹۹ به قرارداد خود را با العربی منعقد کرد تا در لیگ قطر به بازی بپردازد.

مهدی ترابی به عنوان هافبک تکنیکی و گلزن پرسپولیس بعد از یک فصل و نیم حضور در جمع سرخپوشان در ابتدای فصل بیستم با فسخ قراردادش راهی قطر و تیم العربی شد. شایعات پیرامون مهدی ترابی بواسطه مصدومیت‌های فراوان و حضور کمرنگ وی در تیم العربی باعث شد تا دی ماه ۹۹ را به عنوان سرفصل جدایی ترابی از العربی بیان کرد.

در اواخر دیماه ۹۹ باشگاه العربی که کمی شرایطش را بهبود بخشیده بود از بازیکنی به عنوان جایگزینی ترابی نام برد تا به نوعی چراغ سبزی را برای انتقال ترابی نشان داده باشند.

با انتقال قرضی یوسف المساکنی، از الدحیل به العربی در بهمن ماه ۹۹ مهدی ترابی به لیست خروج العربی نزدیک شد.

مهدی ترابی از استقلال تا پرسپولیس + زندگینامه

مهدی ترابی در سپاهان

پرده اول؛ سال ۹۵

باشگاه سپاهان که در سال ۹۵ خواهان جذب مهدی ترابی در این تیم شده بود اما با در بسته مدیران سایپا مواجه شد تا این انتقال منتفی شود ولی پس از چند فصل و زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی ترابی از العربی به گوش رسیده شد باشگاه سپاهان نیزبیکار ننشست.

پرده دوم؛ سال ۹۹

سپاهان در اوایل بهمن ماه ۹۹ برای شکستن طلسم شش ساله قهرمان نشدن تصمیم به جذب مهدی ترابی گرفت و با توجه به همین مسئله نامه‌ای رسمی را برای تیم قطری العربی ارسال کرد تا این مهاجم تیز پا را به خدمت بگیرد.

مهدی ترابی در پرسپولیس

پرده اول؛ سال ۹۵

پرسپولیسی‌ها که خواهان بکارگیری مهدی ترابی بودند نخستین بار در اردیبهشت ماه ۹۵ این موضوع را از طریق علی پروین به درویش، مدیرعامل وقت سایپا منتقل کردند. حتی در بازه ای گفته شد فرکی با توجه به اینکه مدتی به عنوان دستیار برانکو در تیم ملی حضور داشته پیش از انتقالش به سایپا مضوع انتقال ترابی به پرسپولیس را با برانکو بسته است.

انتقال مهدی ترابی در سال ۹۵ هیچگاه صورت نپذیرفت و در نهایت سایت رسمی باشگاه سایپا خبر از تمدید قرارداد این بازیکن با سایپا را منتشر کرد.

مهدی ترابی تصمیم گرفته بود در کنار حسین فرکی بماند و کارش را با نارنجی پوشان سایپا ادامه دهد. اما در پاییز ۹۵ در حالی که چند هفته‌ای از لیگ شانزدهم بیشتر برگزار نشده بود خبری مبنی بر آمادگی مدیریت سایپا برای انتقال مهدی ترابی منتشر شد. مصدومیت مهدی ترابی در دیدار مقابل نفت تهران باعث مسکوت ماندن این موضوع شد.

مهدی ترابی پس از ۹۹ روز از چنگال مصدومیت رهایی یافت و در بازی سایپا در مقابل تراکتورسازی دقایقی فرصت بازی پیدا کرد تا باز صحبت انتقال ترابی به پرسپولیس بر سر زبان‌ها بیوفتد اما مدیرعامل باشگاه سایپا اواخر دی ماه ۹۵ اعلام کرد به هیچ عنوان رضایتنامه مهدی ترابی را برای حضور در باشگاه پرسپولیس صادر نمی‌کند.

پرده دوم؛ سال ۹۶

پیش از جایگزین شدن علی دایی به جای حسین فرکی در اردیبهشت ماه ۹۶ صحبت برای پیوستن مهدی ترابی به پرسولیس برای چندمین بار مطرح شد ولی با تکیه علی دایی به نیمکت سایپا خصومت وی با مدیران پرسپولیس باعث شد تا مدیریت باشگاه سایپا برخلاف علاقه ترابی برای جدایی از جمع نارنجی پوشان سایپا عملکرده و با گروکشی مهدی ترابی را در سایپا ماندگار کند.

پرده سوم؛ مهدی ترابی پرسپولیس در لیگ هجدهم

مهدی ترابی در پایان لیگ هفدهم کماکان تحت قرارداد باشگاه سایپا بود. مهدی ترابی طی سالیان گذشته مورد توجه باشگاه پرسپولیس قرار داشت ولی قرارداد بلند مدت وی با باشگاه سایپا و همینطور خدمت سربازی محدودیت‌هایی برای این انتقال ایجاد کرده بودند. اما در نهایت تیرماه ۹۷ مدیران باشگاه پرسپولیس پس از رایزنی‌های متعددی که با مسئولان سایپا داشتند موفق شدند آنها را متقاعد به فروش این بازیکن مستعد با رقمی حدود ۲ میلیارد تومان کنند.

مهدی ترابی در ۱۳ بهمن ماه ۹۷ قراردادش را با پرسپولیس در هیئت فوتبال استان تهران به ثبت رساند تا رسماً پس از شش سال نام تیم دیگری بجز سایپا همراه ترابی شنیده شود. مهدی ترابی در پرسپولیس شماره ۹ را برتن کرد تا پس ۱۳ ماه پرسپولیس دوباره ۹ دار شود!

مهدی ترابی در نیم فصل دوم لیگ هجدهم همراه با پرسپولیس به دو جام قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی دست یافت تا روزهای شیرینی را در این مدت کوتاه با پیراهن شماره ۹ پشپرسپولیس در دفترچه خاطراتش ثبت کند.

مهدی ترابی از استقلال تا پرسپولیس + زندگینامه

پرده چهارم؛ مهدی ترابی پرسپولیس در لیگ نوزدهم

با پایان یافتن لیگ هجدهم مهدی ترابی با پیشنهادات جدی از فوتبال اروپا و آسیا روبرو شد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که یکی از تیم‌های لیگ اردیویسه هلند خواهان جذب مهدی ترابی شده و پیشنهاداتی از لیگ ستارگان قطر نیز برای او وجود دارد.

مهدی ترابی در نهایت در آخرین روزهای خرداد ۹۸ یک فصل دیگر با پرسپولیس بدون برانکو تمدید کرد تا کماکان شماره ۹ پرسپولیس را بر تن کند.

مهدی ترابی در فصل نوزدهم ۱۱ گل را برای پرسپولیس به ثمر رساندو در دوران سرمربیگری برانکو، کالدرون و یحیی گل محمدی حضور چشم گیری در پرسپولیس داشت در شهریور ماه ۹۹ به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش درخواست فسخ قراردادش را بطور یک طرفه ارائه کرد.

ترابی پس از یک حضور موفق راهی العربی شد ولی با توجه به مصدومیت نتوانست آنگونه که باید و شاید خودی نشان دهد تا در دی ماه ۹۹ مسئولان العربی چراغ سبزی را برای انتقال این مهاجم خوش تکنیک ایرانی نشان دهند.

پرده پنجم؛ بازگشت مهدی ترابی به پرسپولیس

حمید مطهری در اواخر دیماه نسبت به جذب مهدی ترابی در پرسپولیس واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای گفت: " به مهدی (ترابی) برای تقویت خط هجومی پرسپولیس نیاز دارند.

مهدی ترابی که یک باشگاه قطری، یک باشگاه بلژیکی و سه باشگاه ایرانی خواهان به خدمت گرفتنش بودند در نهایت ۱۷ بهمن ماه ۹۹ به پرسپولیس بازگشت.

آخرین وضعیت مهدی ترابی در پرسپولیس

مهدی ترابی بعد از نیم فصل حضور در العربی قطر در بهمن ماه ۹۹ بار دیگر به پرسپولیس بازگشت و امیدوار بود با شروع نیم فصل دوم شرایط حضور در ترکیب پرسپولیس را به دست بیاورد اما اکنون با پرداخت نشدن مطالبات مبلغ ماریو بودیمیر و تأیید آن از سوی فیفا، همچنان پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بسته است تا اجازه ثبت قرارداد و دریافت مجوز بازی توسط وی فراهم نباشد.

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت تا اولین بازی سرخپوشان در نیم فصل دوم برابر سایپا، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران با توجه به شکایت بازیکنان قدیمی پرسپولیس جلوی نقل و انتقالات باشگاه را گرفته تا پرسپولیسی‌ها برای انجام امور ثبتی قرارداد بازیکنان جدید با مشکل مواجه شوند.

مصدومیت شدید مهدی ترابی

مهدی ترابی ۴ آبانماه ۹۵ در جریان دیدار سایپا مقابل نفت تهران برخوردی با میلاد فخرالدینی داشت که منجر به مصدومیت وی از ناحیه استخوان زانو شد و همین موضوع باعث شد تا مهدی ترابی ۹۹ روز از میادین دور بماند و بالاخره در دیدار سایپا در مقابل تراکتورسازی ۵ دقیقه پایانی را به میدان برود.

ازدواج مهدی ترابی

مهدی ترابی در دی ماه ۹۸ ازدواج کرده و متأهل است. مراسم عروسی ترابی به دلیل شهادت سردار سلیمانی با چند روز تأخیر برگزار شد و در این مراسم از رقص و پایکوبی خبری نبود. تاکنون عکسی از همسر مهدی ترابی در فضای مجازی منتشر نشده است.

کد خبر 477852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.