امدادگران شخصی به سی‌سخت نیایند

زلزله سی‌سخت گرچه تلفات جانی نداشت اما موجب زخمی شدن ۷۰ نفر شد و خانه و کاشانه حداقل۵۰۰۰ نفر را در یکی از سردترین مناطق کشور از هم پاشید.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران نوشت: این زلزله تفاوت بسیار زیادی با دیگر زلزله‌های بزرگ قبلی کشور دارد و آن هم همزمانی با خیز جدید کرونا است و زلزله‌زدگانی که تا پیش از این فقط غم نان داشتند، حالا هم باید غم و رنج از دست دادن سرپناه‌شان را تحمل کنند و از سوی دیگر باید نگران گرفتار شدن به بیماری باشند که منتظر غفلت مسئولان و زلزله‌زدگان سی‌سخت است.

مردم زلزله‌زده می‌گویند شرایط اقتصادی و ویران شدن خانه‌هایشان دیگر جایی برای نگرانی آنها از کرونا باقی نگذاشته است. آنها می‌گویند با ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دولت برای رهن خانه حتی یک اتاق هم نمی‌توانند بگیرند و دولت باید با توجه به شرایط کنونی اقتصادی در این رقم تجدید نظر کند.

«حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر و قدردانی از مردمی که به یاری زلزله‌زدگان سی‌سخت شتافتند، از همه مردم درخواست کرد به هیچ عنوان به عنوان امدادگر شخصی به کهگیلویه و بویراحمد نروند.

وی تأکید کرد: ساماندهی وضعیت زلزله‌زدگان سی‌سخت اولویت کاری استان است و همه پای کار آمده‌اند و هلال احمر هم کمک‌های مردمی را به مردم زلزله‌زده می‌رساند ولی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در جنوب و مرزهای غربی، رفت و آمد زیاد و بدون برنامه اشخاص نه تنها کمکی به زلزله‌زدگان نمی‌کند بلکه آنها را در معرض خطر بزرگ‌تری قرار می‌دهد. البته وی خاطرنشان کرد: برای رفع این دغدغه مردم در ورودی منطقه زلزله‌زده سی‌سخت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان تست سریع کرونا گرفته می‌شود و حتی ورود امدادگران نیز با انجام تست امکانپذیر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از امداد و نجات اولیه ۲ هزار و ۵۰۰ تخته چادر در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه اقدامات اسکان موقت زلزله‌زدگان نیز آغاز شده است، افزود: یک اردوگاه کانکسی برپا شده است اما از آنجایی که در زلزله‌های قبلی از دادن کانکس نتیجه موفقی حاصل نشده است، ما نیز تمایلی به اجرای این سیاست نداریم. به گفته وی، به هر یک از خانواده‌های زلزله‌زده ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده می‌شود که می‌توانند با این پول یا خانه‌ای رهن کنند یا به جای آن کانکس تهیه کنند یا در خانه اقوام بمانند یا از این پول برای ساخت و ساز استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بافت فرهنگی سی‌سخت به گونه‌ای است که خانواده‌ها در کنار هم هستند و به اقوام زلزله‌زده در خانه خود جای داده‌اند. این امتیاز مشارکت بالای مردم می‌تواند در ساخت و ساز نیز به کمک ما آید. کلانتری گفت: روزانه ۱۵ هزار پرس غذای گرم در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. وی تأکید کرد: در نخستین جلسه هیأت دولت ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک بلاعوض و تسهیلات نوسازی زلزله‌زدگان مصوب شد که تاکنون کمک بلاعوض ۱۳۵ خانوار به حساب‌شان واریز شده است. وی گفت: با تأکید رئیس جمهوری برای ساخت سریع واحدهای زلزله‌زده امیدواریم تا مردادماه واحدهای تخریبی نوسازی شود ضمن اینکه روی مشارکت مردمی هم حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش کشاورزی و زیرساخت‌های عمرانی در ۴۰ روستا آسیب جدی دیده‌اند که امیدواریم امروز شنبه به جمع‌بندی در مورد خسارت اولیه زلزله برسیم.

در همین حال «حسین جنتی» مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد به دنبال وقوع زلزله در مجموع هزار و ۲۶۲ واحد تخریبی داریم که باید نوسازی شوند همچنین ۳ هزار و ۹۰۰ واحد نیز باید تعمیر شوند. البته احتمال افزایش واحدهای تخریبی وجود دارد چرا که پس‌لرزه ۴.۵ ریشتری نیز برخی از واحدهایی را که خسارت جزئی دیده بودند، مجدداً تخریب کرده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان زلزله سی‌سخت و دنا ۴۰ روستای منطقه به دلیل زلزله خسارت دیده‌اند، گفت: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی است که وضعیت مناسبی در نوسازی واحدهای غیر مقاوم روستایی دارد و همین مسأله موجب کاهش خسارت به واحدهای مسکونی روستایی بوده است. در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم هستند. به گفته جنتی، برآورد می‌شود ۵۸۰ واحد روستایی و ۶۸۰و احد شهری نیاز به نوسازی داشته باشند.

وی گفت: در شهر سی‌سخت نیز پیش‌تر ۷۰۰ واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده‌بودند که آنها نیز صددرصد سالم هستند.

وی افزود: کار بازسازی کلید خورده و تاکنون ۵۵۰ پرونده نیز تشکیل شده است و انتظار می‌رود که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ تمامی واحدهای خسارت دیده نوسازی شوند.

کد خبر 477727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.