نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

سال ها است که مجموعه های تلویزیونی مناسبتی با ایام نوروز عجین شده اند و بخش مهمی از تعطیلات سال نو را شکل می دهند. تا آن جا که خیلی ها ساعت های دید و بازدیدهای نوروزی خود را با ساعت پخش این سریال ها تنظیم می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال نیز به رسم سال‌های گذشته، رسانه ملی ساخت مجموعه‌هایی را برای نوروز ۱۴۰۰ تدارک دیده است. مجموعه‌هایی که خیلی هم مرتبط به نوروز نیستند، اما قرار است ایام تعطیلات نوروزمان را رنگی‌تر کنند. آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی است به سریال‌هایی که نوروز از شبکه‌های مختلف روانه آنتن می‌شود.

پایتخت

شاید بتوان مهم‌ترین سریال نوروزی امسال را پایتخت دانست. نوروز ۹۹، پایتخت ۶ در حالی به پایان رسید که دو قسمت پایانی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا جلوی دوربین نرفت و این سریال نیمه تمام ماند. پایتخت ۶ با حواشی زیادی رو به رو شد از جمله نسبت دادن سکانسی از آن به یک فیلم سینمایی شناخته شده قبل از انقلاب. حالا دو قسمت پایانی این سریال به کارگردانی سیروس مقدم جلوی دوربین رفته و قرار است قسمت اول آن ۲۹ اسفند و قسمت دوم و پایانی، شب عید نوروز روی آنتن شبکه یک برود. یکی از نکات قابل توجه، تغییر نویسنده است. آرش عباسی که نگارش پایتخت ۶ را بر عهده داشت، از این مجموعه کنار گذاشته شد و حالا دو قسمت پایانی آن را محمد تنابنده می‌نویسد. البته همچون همیشه، محسن تنابنده طراح، سرپرست فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان سریال خواهد بود.

نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

یکی دیگر از نکات ویژه دو قسمت پایانی پایتخت، حضور محمدرضا سکوت به عنوان مدیر فیلمبرداری است. چند فصل پایانی پایتخت، جلوی دوربین فرشاد گلسفیدی رفته بود. سرعت عمل و شیوه خاص این فیلمبردار، دقیقاً متناسب با سرعت ضبط این سریال بود اما حالا که با فرصت کافی و فراق خاطر، دو قسمت این مجموعه جلوی دوربین می‌رود، مقدم مدیریت فیلمبرداری آن را به محمدرضا سکوت سپرده است که به عنوان یک فیلمبردار هنری شناخته می‌شود.

گفتنی است همه بازیگران فصل ششم پایتخت؛ در دو قسمت پایانی آن حضور دارند.

نون. خ

سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کمدی چند سال اخیر تلویزیون است. نون. خ در نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد. ۱۶ اپیزود ۵۰ دقیقه‌ای این سریال به حدی مورد توجه قرار گرفت که ایده آقاخانی برای ساخت فصل دوم آن به سرعت مورد تأیید مدیران شبکه یک قرار گرفت. محسن تنابنده در یک مصاحبه عنوان کرده بود که طرح اولیه سریال نون. خ را او و مرحوم خشایار الوند مطرح کرده بودند. او قرار بود کارگردانی این پروژه را بر عهده بگیرد، اما درگیری‌های کاری و مشکلات شخصی باعث شد تا او سعید آقاخانی را به عنوان جایگزین خود معرفی کند.

نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

نون.خ ۲ قرار بود در ۳۰ قسمت ساخته شود اما به دلیل شیوع گسترده کرونا، ضبط و پخش این سریال در ایستگاه هفدهم متوقف شد و بخش مهمی از داستان آن روایت نشد. اما نون. خ ۳ در ۱۶ قسمت، و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و بررسی مداوم سلامت تیم تولید جلوی دوربین رفت.

شقایق دهقان که در فصل دوم نون. خ حضور پر رنگی داشت، در فصل سوم هم حضور دارد. در فصل سوم این سریال، علی صادقی نیز بازگشته است. قرار بود اکبر عبدی نیز در نون. خ ۳ حضور داشته باشد اما منتفی شد. به غیر از سعید آقاخانی، سیروس میمنت، سید علی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، ماشاالله.روایی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، سیروس سپهری، صهبا شرافتی، شیدا یوسفی، یوسف کرمی، سید حسین موسوی، آتنا مهیاری، علی اخوان، شقایق فتاحی و نارین ایوبی، در نون.خ جلوی دوربین رفته‌اند.

نون. خ ۳ بعد از پخش دو قسمت پایانی پایتخت، از شبکه یک روانه آنتن می‌شود.

نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

همبازی

همبازی تنها سریال غیر کمدی نوروز ۱۴۰۰ است که قرار است از شبکه دوم سیما به روی آنتن رود. این مجموعه اگرچه کمدی نیست، اما ملودرامی عاشقانه است که در فضایی شاد و شیرین ساخته شده و به مسائل جوانان می‌پردازد. دیبا زاهدی، کامران تفتی، مریم مؤمن، حسین مهری، علیرضا استادی، امیر کاظمی و… بازیگران همبازی هستند. این سریال توسط وحید حسین زاده و مریم اسمی‌خانی به نگارش درآمده و نگاه ویژه‌ای به روابط جوانان و هویت آن دارد.

محمدزاده که این روزها سریال سیاوش را در شبکه نمایش خانگی دارد، پیش از این ساخت فیلم‌هایی همچون تلخ و شیرین، چهارشنبه، خط وصل، ایکس ری و زیبا را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بوتیمار

شبکه سوم سیما برای شب‌های نوروز، مجموعه تلویزیونی بوتیمار به کارگردانی علیرضا نجف زاده را تدارک دیده است. بوتیمار، روایتگر داستانی شاد از یک خانواده است که مسائل اجتماعی و اقتصادی روز را هم به تصویر می‌کشد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: " بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برد اما آن هنگام که به رودخانه و یا دریا می‌رسد، نگران می‌شود که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد. پس آب نمی‌خورد و تشنه می‌ماند. بوتیمار همیشه نگران فرداست. "

نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

حمید لولایی، مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران رجبی، اشکان اشتیاق، رامین ناصر نصیر و سپند امیرسلیمانی به عنوان بازیگر در بوتیمار حضور دارند. علی صبوری، کمدین سابق خندوانه نیز یکی از نقش‌های اصلی این سریال را بر عهده دارد.

نجف زاده پیش از این تله فیلم رفیق فابریک و سریال زوج و فرد را کارگردانی نموده است. تهیه کنندگی بوتیمار را مهران مهام بر عهده دارد.

هشت آباد

هشت آباد به کارگردانی علی مسعودی، تنها سریالی است که با مضمون نوروز به روی آنتن می‌رود. این سریال که در شهر مشهد جلوی دوربین رفته، با تکیه بر نوستالژی‌های دهه ۶۰، داستانی را در اسفند سال ۶۶ و فروردین سال ۶۷ روایت می‌کند.

علی مسعودی در این مجموعه خاطراتی از دوران دهه شصت و به نوعی خاطرات خود از کوچه پس کوپه‌های مشهد را برای مخاطبان بازگو می‌کند. روایط صمیمی و دوستانه همسایه‌ها و آداب و رسوم این شهر نیز به تصویر کشیده شده است. قصه سریال هشت آباد با خانواده‌ای آغاز می‌شود که در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند و خرید یک تلویزیون رنگی اتفاقات جدیدی را در زندگی شأن رقم می‌زند.

نگاهی به سریال های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰

رابعه اسکویی، حمید لولایی، یوسف تیموری، شهرام قائدی، داریوش سلیمی، هادی عامل هاشمی، جواد خواجوی، ماهان عبدی، محمد اسلامی، سینا رازانی، حمیدرضا حافظ شجره و بازیگران بومی مشهد در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. هشت آباد دومین سریال تلویزیونی مسعودی در مقام کارگردان است که از شبکه پنج به روی آنتن می‌رود.

هشت آباد در ابتدا با نام نوروز رنگی جلوی دوربین رفت و احتمال دارد باز هم نام آن تغییر کند.

کد خبر 477713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.