برای رونق ساخت‌وساز به سراغ ولیعصر نروید

سخنگوی شورای شهر تهران درباره حفاظت از خیابان ولیعصر و بی‌توجهی برخی از مسئولان گفت: مقرر شد که ارتفاع مجاز ساختمان‌سازی در ولیعصر با یک نگاه حفاظتی کاهش پیدا کند تا حدودی هم این اتفاق رخ داد، اما هنوز کفایت نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، علی اعطا با اشاره به بی‌توجهی برخی از مسئولان به خیابان ولیعصر و رونق ساخت‌وساز در آن اظهار کرد: این روزها وضعیت خیابان ولیعصر یکی از مسائلی است که به عنوان آثار بی‌بدیل و ارزشمند در حوزه میراث مطرح شده و تلاش ما هم ثبت این خیابان است.

وی افزود: خیابان ولیعصر در اصل یکی از محورهایی است که به عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه شناخته می‌شود، ثبت جهانی آن در فهرست میراث جهانی مطرح بوده و دارای ارزش‌های منحصر به فردی همچون ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: این خیابان به واسطه دوره‌های مختلف تاریخی که پشت سر گذاشته، ویژگی‌های متفاوتی در آن به وجود آمده و همچنین کاربری‌های متنوعی را مشمول خود کرده است.

اعطا یادآور شد: متأسفانه مجموعه‌ای از قنات‌های خیابان ولیعصر به دلیل ساخت و سازهای بیش از حد آسیب دیدند و در طول یک صده اخیر در آنجا بناهای ارزشمندی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها محلی برای یادآوری تاریخ معاصر هستند و بافت‌ها و بناهای فرهنگی مختلفی در بخش‌هایی از این خیابان وجود دارند.

وی افزود: این مجموعه فرهنگی شاخص، ایجاب می‌کرد که در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر ما با نگاه حفاظتی به سراغ اصلاح طرح تفصیلی برویم، طرح تفصیلی حاکم بر ولیعصر بعضاً اجازه ساخت و سازهای پر ارتفاع حتی در حد ۱۰ طبقه را در مجاورت خیابان ولیعصر می‌داد و این کارها موجب خشک و مسدود شدن قنات‌ها شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: ساخت و سازها در این خیابان همچنین باعث سایه‌اندازی بر روی چنارها شد و بافت طبیعی آنجا را از بین برد و مجموعاً موجب تغییر تدریجی چهره تاریخی این خیابان شده است.

اعطا ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر که بحث طرح ساماندهی در دستور کار قرار گرفت، مقرر شد که ارتفاع مجاز ساختمان‌سازی در ولیعصر با یک نگاه حفاظتی کاهش پیدا کند تا حدودی هم این اتفاق رخ داد، اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی افزود: نیاز است که ارتفاع ساختمان‌سازی به میزان محسوسی پایین بیاید و انتظار ما از کمیسیون ماده ۵ این است که یک نگاه حفاظتی ویژه‌ای به خیابان ولیعصر داشته باشند، چراکه اولویت این خیابان رونق ساخت و ساز نیست، بلکه حفاظت است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برای رونق ساخت و ساز نباید سراغ ولیعصر برویم و معیار اصلی ما تنها حفاظت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 477656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.