واکنش‌های بین‌المللی به بحران سیاسی ارمنستان

در پی انعقاد توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که منجر به واگذاری حاکمیت بخش وسیعی از منطقه قره باغ به جمهوری آذربایجان شد، مردم و برخی از گروه‌های سیاسی ارمنستان طی ماه‌های اخیر با برگزاری تظاهرات خیابانی خواستار کناره‌گیری نخست وزیر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارمنستان پس از چند ماه آرامش دوباره طی ۲روز گذشته شاهد تحولات شتابزده ای بود که در راستای درخواست ستاد نیروهای مسلح از دولت این کشور برای کناره گیری شروع شد و متعاقب آن نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان آن‌را کودتای نظامی توصیف کرد. طی روزهای گذشته بیش از ۲۵ هزار تن از مخالفان دولت، به خیابان‌های ایروان، پایتخت ارمنستان آمدند و خواستار برکناری نخست وزیر ارمنستان شدند. پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تا به امروز در برابر خواسته معترضان مقاومت کرده و از توافق صلح با جمهوری آذربایجان به عنوان اقدامی ضروری دفاع می‌کند.

واکنش مسکو

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه نسبت به تحولات اخیر ارمنستان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی کاخ کرملین در نشستی خبری گفت: «با نگرانی تحولات در ارمنستان را نظاره‌گر هستیم. معتقدیم که این موضوع داخلی محسوب می‌شود. ما ارمنستان را کشوری بسیار مهم و متحد نزدیک خود در قفقاز می‌دانیم. تمام طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. باور داریم که اوضاع نباید از چارچوب قانون اساسی خارج شود».

همزمان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با همتای ارمنی خود آخرین تحولات را مورد رایزنی قرار داد. وی با اشاره به اینکه مربوط به اوضاع داخلی ارمنستان بر روند مسالمت آمیز تحولات تاکید کرد.

واکنش ترکیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پیتر سیارتو، همتای مجارستانی خود در بوداپست، درباره درخواست رئیس ستاد کل و فرماندهان ارشد ارمنستان برای استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور اظهار کرد: اقدام به کودتا در ارمنستان را به شدت محکوم می‌کنیم، ترکیه با هر گونه کودتا در هر جای دنیا مخالف است.

چاووش‌اوغلو اذعان داشت: در دموکراسی طبیعی است که شهروندان از دولت انتقاد کنند و حتی خواستار استعفا شوند؛ اما اینکه نیروهای ارتش، کودتا کنند یا یک دولت منتخب را به استعفا فرا بخوانند، غیرقابل قبول است. بار دیگر این درخواست ارتش ارمنستان را به شدت محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: فرصت‌های مهمی برای ثبات منطقه وجود دارد و باید به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد. این نوع اقدامات ثبات کشور را دچار مخاطره می‌کند. به همین دلیل به شدت مخالف آن هستیم. هیچ تماسی در این زمینه نداشتیم و رویدادها را از مطبوعات پیگیری می‌کنیم. ما مخالف کودتا در هر جای جهان هستیم.

واکنش ایران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات اخیر در ارمنستان اظهار داشت: به دقت در حال پیگیری تحولات در این کشور هستیم.سخنگوی وزارت امور خارجه تمامی طرف‌ها در ارمنستان را به خویشتن‌داری و اجتناب از خشونت دعوت کرد.

واکنش جمهوری آذربایجان

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به تحولات امروز ارمنستان گفت اوضاع این کشور به خاطر رهبری پاشینیان به «اسفناک‌ترین وضع» ممکن در آمده است.

علی اف روز پنجشنبه گفت: در ارمنستان هر روز درگیری‌های داخلی روی می‌دهد و اصول دموکراسی نادیده گرفته می‌شود.

وی با متهم کردن دولت‌های کنونی و پیشین ارمنستان تأکید کرد: ارمنستان هیچ وقت در چنین وضعیت اسفناکی قرار نگرفته بود. کسی که آنها را دچار این وضعیت کرد رهبران‌شان یعنی هم رژیم کوچاریان-سرکیسیان و هم دولت بعد از آنها بوده است.

واکنش اتحادیه اروپا

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای دولت و نیروهای مسلح ارمنستان را به آرامش دعوت کرد. در این بیانیه که به دنبال شدت گرفتن اختلافات میان دولت و نیروهای مسلح ارمنستان صادر شده، آمده است: اتحادیه اروپا تحولات ارمنستان را به دقت دنبال می‌کند. ما از همه بازیگران می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند و از هرگونه لفاظی و اقداماتی که می‌تواند به تشدید تنش‌ها بینجامد، بپرهیزند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه تأکید کرد: «اختلافات سیاسی باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و با رعایت کامل قوانین و فرآیندهای دموکراسی پارلمانی حل‌وفصل شود. مطابق قانون اسیاسی ارمنستان، نیروهای مسلح باید در مسائل سیاسی بی‌طرف بمانند و تحت کنترل دولت غیرنظامی فعالیت کنند.

وی افزود: «حفظ نظم مبتنی بر دموکراسی و قانون اساسی تنها راهی است که ارمنستان می‌تواند به کمک آن بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کند.

کد خبر 477630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.