اصفهان بعد از خوزستان در خطر گسترش کرونای انگلیسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کرونا جهش یافته انگلیسی از کرونا ویروس معمول بسیار خطرناک‌تر است و باید مردم رعایت‌ها را جدی‌تر دنبال کنند تا بتوان از شروع موج جدید کرونا در استان جلوگیری کرد، اصفهان بعد از خوزستان در خط اول معرض ابتلا به کرونا ویروس با جهش انگلیسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد، اظهار کرد: در این مدت مردم استان مثل سایر مردم کشور و دنیا رنج‌های فراوانی را متحمل شدند، مدافعان سلامت خوش درخشیدند، خیران و سازمان‌های مردم نهاد کمک‌های زیادی کردند، همچنین از سطح ندانستن مسیر انتقال ویروس، نحوه رفتار ویروس و راه‌های مراقبت درست امروز به جایی رسیدیم که دقیقاً می‌دانیم ویروس از چه مسیری منتقل شده و چگونه بیماران را مبتلا می‌کند و با چه علائمی جان بیماران را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: اکنون می‌دانیم برای پیشگیری و درمان کرونا چه اقداماتی باید انجام بدهیم، اگرچه این بیماری هنوز دارو و درمان قطعی ندارد، اما روش‌ها و اصول مراقبت را در طول این مدت آموخته‌ایم و به تدریج با تجمیع اطلاعاتی که در سراسر دنیا جمع‌آوری شد و محققان کشورمان نیز در تولید این دانش سهم مؤثری داشتند، امروز آگاهی بیشتری نسبت به ویروس کرونا و راه‌های کنترل و درمان آن یافته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید لوازم حفاظت فردی مشکلی نداریم و حتی تولید مازاد نیز داریم و دیگر کسی برای خرید دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دچار مشکل نمی‌شود، همچنین برای انجام تست‌های پی سی آر نیز امکانات لازم را در استان داریم و مجموع آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی استان ظرفیت انجام بیش از دو هزار تست را دارند و در صورت ضرورت این تعداد تا دو برابر نیز قابل افزایش خواهد بود و برای تأمین مخازن اکسیژن و ارتقای بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها نیز اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم.

افزایش قدرت سرایت و بیماری‌زایی کرونای انگلیسی

وی با تاکید بر این که اگر همکاری و حساسیت تمام شهروندان برای مراقبت از خود و خانواده‌هایشان وجود داشته باشد با موج بعدی بیماری روبرو نخواهیم شد، گفت: دو نفر از مراجعان مراکز درمانی استان به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده‌اند و بر اساس آزمایش پی سی آر و با پرایمر تعیین کننده کرونای انگلیسی این افراد قویاً مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند، این جهش باعث شده تا قدرت سرایت، واگیرداری، بیماری‌زایی و کشندگی ویروس بیشتر شود و رفتار خطرناک‌تری نسبت به والد یعنی ویروس ووهان نشان می‌دهد.

وی افزود: خطر بسیار جدی سلامت مردم را تهدید می‌کند، همانطور که ویروس جهش یافته انگلیسی باعث افزایش سریع و سهمگین تعداد مبتلایان در استان خوزستان شده و گریبانگیر مردم شده است.

چنگیز با توضیح این که افراد باید با جدیت بیشتری رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را دنبال کنند، تصریح کرد: اگر غفلت و عادی‌انگاری شود، تجمع و ترددها ادامه داشته باشد، پرهیز از قرار گرفتن در فضاهای بدون تهویه، مراعات فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جدی گرفته نشود، ممکن است با توجه به رفتار خطرناک‌تر ویروس انگلیسی و ورود آن به استان اصفهان افزایش جدیدی از آمار بیماران مبتلا به کرونا را تجربه کنیم.

وی افزود: به همه شهروندان توصیه می‌کنم در استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها، مراعات فاصله اجتماعی، خودداری از تردد نابجا حتی در خیابان‌ها و معابر، پاساژها، رستوران‌ها، هتل‌ها و اماکن تفریحی و اجتماعات توجه داشته باشند تا گرفتار موج ویروس وحشی کرونای انگلیسی نشویم.

تردد بین استان‌های مرزی خطرآفرین است

وی با اشاره به اینکه تردد بین شهری می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد، افزود: تردد بین استانی به ویژه با کسانی که با استان‌های مرزی در غرب کشور در تماس بودند، می‌تواند افراد را به شدت در معرض خطر قرار دهد و افراد باید شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اصفهان بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار دارد و باید به شدت مراقب باشیم و اگر افراد کوچک‌ترین علائمی را مشاهده کردند یا در تماس با مسافران عراق بودند، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کرده و تست کرونا بدهند تا در صورت آلودگی، در اسرع وقت قرنطینه شوند و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری شود.

وی گفت: با مراعات و هوشیاری مردم موج چهارم کرونا در استان اصفهان شروع نمی‌شود، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و استان وظایف خود را بدرستی انجام می‌دهند تا از ایجاد موج جدید پیشگیری شود.

وی ادامه داد: حافظان سلامت محلات نیز باید هوشیار باشند و مراقبت‌ها، حمایت‌ها و نظارت‌ها را بیشتر کنند تا بتوانیم با همکاری هم از شروع موج جدید جلوگیری کنیم.

کد خبر 477340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام دکتر چنگیزپس چرا مدارس ابتدایی کلاس اول و دوم شهرستان دهاقان را تعطیل نمی کنند.چون بیشتر معلمان از شهرضا باید به دهاقان عزیمت کنند.لااقل شما یه کاری بکنید و اعلام تعطیلی مدارس را از طریق ستاد کرونا انجام دهید.