چالش‌های ۲ قرن رشد جمعیتی تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این شهر در مدت زمان دو قرن از یک شهرک با جمعیتی کم‌تر از ۱۵ هزار نفر به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از مهم‌ترین ابعاد مدیریت و برنامه‌ریزی شهری تهران، جمعیت، پویایی و توزیع فضایی است

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی در یک گفت و گوی برخط اظهار کرد: در تغییرات جمعیت شناسی بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ملی و محلی باید متناسب با شناخت عمیق شهر باشد و اگر متناسب با این روند شناخت، نتوانیم اتفاقاتی که به سمت شهر می‌آید را مدیریت کنیم، مشکلات جدی در شهر و کشور خواهیم داشت.

وی افزود: توصیه مدیریت شهری برای همه برنامه ریزان شهری و ملی این است که با شناخت عمیق روندهای شهر، متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند که در چنین شرایطی حتی اجرای پروژه‌ها باید متناسب با روند و تعاملات جاری شهر باشد.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: برای مثال هزینه‌های بسیاری برای پروژه‌های بزرگ مقیاس صرف می‌شود تا این پروژه‌ها به مرحله اجرایی برسد؛ ابتدا فکر می‌کنید این پروژه دارای اولویت است ولی عملاً دستاورد مهم و قابل جبرانی برای شهر نخواهد داشت.

وی افزود: واقعیت این است که تهران در مدت زمان دو قرن از یک شهرکی با جمعیتی کم‌تر از ۱۵ هزار نفر به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده است و امروز یکی از مهم‌ترین ابعاد مدیریت و برنامه‌ریزی شهری تهران، مدیریت جمعیت، افزایش پویایی و توزیع فضایی است؛ به عبارتی شرایط امروز تهران با دهه‌های گذشته کاملاً متفاوت بوده و به همین دلیل مسائل مختلفی در تهران در حال رخ دادن است.

فراهانی با بیان اینکه رشد شتابان یکی از مسائل مهم شهری بعد از چالش‌های جمعیتی در تهران است، افزود: در طول یک قرن جمعیت تهران سه برابر افزایش داشته و از ۲۱۰ هزار نفر، اکنون به ۹ میلیون و صد هزار نفر رسیده است و این در حالی است که هم جمعیت جهانی و هم جمعیت کل کشور رشد خیلی کمتری را نسبت به تهران داشته است؛ جمعیت کشور هشت برابر اما تهران ۴۳ برابر افزایش داشته و سهم جمعیت در اتفاقاتی که در تهران می‌افتد بسیار مهم است.

ایجاد شهرهای جدید به دلیل گران بودن مسکن در تهران

وی گفت: گران بودن زمین و خانه‌های مسکونی در تهران، باعث افزایش رشد جمعیت در شهرهای پیرامونی تهران شده و جمعیت مهاجری که قصد ورود و سکونت به پایتخت را داشته‌اند، با توجه به شرایط اقتصادی موجود ترجیح داده‌اند تا در شهرهای اطراف ساکن شوند به همین دلیل امروز با کلانشهری مثل کرج و شهرهای جدید دیگری مثل اشتهارد و پرند روبه‌رو هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: رشد سالانه جمعیت در دوره سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در تهران یک درصد بوده است اما به دلیل مهاجرت، جمعیت رباط کریم که یک شهر حاشیه‌ای تهران است، بیش از هشت درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرهای حاشیه‌ای تهران در حال رشد روزافزون و بزرگ شدن هستند افزود: در چنین شرایطی جمعیت سیال از اطراف تهران به این شهر و برعکس وارد می‌شود؛ یعنی علاوه بر جمعیت ۹ میلیون نفری تهران با پدیده‌ای روبه‌رو شده‌ایم که جمعیت زیادی در روز از اطراف تهران وارد آن می‌شود و نزدیک به شب در موقع اتمام کار به شهرهای کوچک خود باز می‌گردند.

فراهانی با بیان اینکه جمعیت تهران در روز بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر به دلیل وجود جمعیت سیال متغیر است، گفت: اگر برای کنترل این پدیده راهکاری اتخاذ نشود چندین مسئله پیش می‌آید که مهم‌ترین آن بروز ترافیک سنگین در روز است که از بیرون شهر به داخل نفوذ می‌کند.

وی افزود: برای رفع این مشکل ساخت مترو و گسترش آن تنها نباید به داخل شهر محدود شود، به همین دلیل امسال برای اولین بار توسط شورا و دولت بودجه‌ای را برای متروی پرند و هشتگرد در نظر گرفته شده است.

تهران باید برای سالمندان مناسب‌سازی شود

فراهانی با اشاره به اینکه در هفته گذشته عنوان «شهر دوستدار سالمند» برای شهر تهران در شورای شهر تصویب شده افزود: برای تثبیت این عنوان در تهران برنامه‌هایی اجرا شده و خواهد شد چون تهران به سرعت در حرکت به سوی شهر سالمند شدن است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حرکت تهران به سمت سالمند شدن دلایل مختلفی مثل ساختارهای خانوادگی، الگوها و مسائل نوظهور جمعیتی در کلانشهر است که باعث شده با کاهش باروری در سطح تهران روبه‌رو شویم و شهر را به سوی پیر شدن سوق دهیم با این روند یعنی خانواده‌ها ترجیح دارند یک یا دو فرزند و یا هیچ فرزندی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اکثر محله‌های شهر با باروری بالا در مناطق جنوبی تهران و محلات با سطح باروری پایین در مناطق شمالی تهران هستند، افزود: در چنین شرایطی نکته مهم این است که بتوانیم تهران را برای سالمندان مناسب‌سازی کنیم. سالمندان علاقمند هستند که در محلات خود باقی بمانند به همین خاطر توسعه محله‌ای و پروژه‌های کوچک مقیاس محلی باید در اولویت اصلی مدیریت شهری قرار بگیرد.

فراهانی تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم دیگر در جمعیت تهران روند مهاجرتی است چون تهران یک شهر مهاجرپذیر شناخته شده و عمده مهاجرتی هم که براساس آمار دیده شده مهاجرت برای تحصیل و کار به تهران است.

باید به فکر تمرکززدایی از تهران باشیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید به فکر تمرکززدایی سیاسی و اقتصادی از تهران باشیم و ضمن ایجاد شهرهای جدید بخشی از امکانات پایتخت را به شهرک‌های اطراف انتقال دهیم تا مردم احساس کنند که شهرهای اطراف تهران هم امکانات مناسبی را دارد که می‌تواند محل خوبی برای جمعیت پذیر شدن باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم با بهره‌گیری از ترفند مهاجرت منفی جمعیت را از تهران به سمت شهرهای کوچک اطراف سوق دهیم، گفت: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه حداقل امکانات رفاهی و کاری مناسب را در شهرک‌ها ایجاد کنیم.

فراهانی با اشاره به ساماندهی دست فروش‌ها، گفت: به جای اینکه اجازه دهید این شغل کاذب در شهر روند ناخوشایند خود را ادامه دهد با تأسیس بازار روزها در مناطق و ساماندهی این نوع بازارها می‌توان یک فضای گردشگری راه اندازی و هم از ایجاد و گسترش دست فروشی و افزایش جمعیت کاذب جلوگیری کرد.

فراهانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو هزار میلیارد تومان از بودجه تهران به پروژه‌های کوچک مقیاس برای توسعه محلات شهر اختصاص یافته و این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود چهار هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بحث اصلی این بوده که تهران امروز بیش از پروژه‌های بزرگ مقیاس نیاز به توسعه محله و پروژه‌های کوچک مقیاس دارد.

کد خبر 477275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.