دردی که با مرمت التیام نیافت

سرقت‌های متعدد آثار هنری در شهر اصفهان، نشان می‌دهد که هنوز برای حفظ و حراست از این ارزش‌های فرهنگی اقدام جدی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح چهاردهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸، خبر سرقت بخش میانی «تقدیس» پرویز تناولی؛ تندیسی که از سال ۱۳۸۰ در جوار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان جا خوش کرده بود، رسانه‌ای شد و با پیگیری به موقع شهرداری و عوامل انتظامی، طولی نکشید که خبر رسید سارقان شناسایی شده‌اند و بخش به سرقت رفته نیز پیدا شده است، اما گویا این پایان ماجرا نبود.

پس از سرقت تقدیس، خبر سرقت بخشی از تندیس «شبستان» قدرت‌الله عاقلی در مجاورت خیابان استانداری اصفهان و تعدادی از کبوتران «درخت دوستی» اثر مرتضی نعمت‌اللهی خبرساز شد و حال پس از سریالی شدن سرقت‌ها بار دیگر دزدان به جای اول بازگشتند و تقدیس مرمت شده باز هم ربوده شد.

در حالی که بسیاری پس از این اتفاقات انگشت اتهام را با عنوان بی فرهنگ به سمت مردم گرفتند اما بسیاری از هنرمندان معتقدند که نباید مردم را مقصر بدانیم و باید مسئولان برای جلوگیری از این گونه اتفاقات تمهیدات بیندیشند.

از سوی دیگر سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان عنوان کرده است که در سه سال اخیر ردیف بودجه‌ای برای مرمت و تعمیر نمادها و المان‌های شهری اصفهان اختصاص داده شده و تاکنون در حوزه تعمیرات و پتینه آثار هنری شهری اقدامات خوبی شده است و در حالی که این سازمان در فکر مرمت تندیس شبستان و درخت دوستی بود با جای خالی تقدیس روبرو می‌شود و این نشان می‌دهد که مرمت و بازگرداندن آثار هنری دردی را دوا نمی‌کند و باید بودجه‌ای برای حفاظت از این آثار در نظر گرفته شود.

قدرت الله عاقلی سازنده تندیس شبستان معتقد است که مسئولان شهری باید برای جلوگیری از این سرقت‌های متعدد چاره‌ای بیندیشد. خبرنگار ایمنا درباره سرقت‌های اخیر اصفهان با این هنرمند معاصر که نه تنها در عرصه مجسمه سازی حرف‌هایی نو دارد بلکه در زمینه پژوهشی نیز فعال است گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

دزدیده شدن آثار هنری در اصفهان چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

از این دست اتفاقات نه تنها در اصفهان که در تهران نیز رخ می‌دهد که معمولاً قسمت‌های کوچکی از مجسمه‌های برنز را می‌برند و به قیمت ناچیزی می‌فروشند، دلیل آن از یک سو بی توجهی به ارزش آثار هنری و از سوی دیگر فقر اقتصادی و فقر فرهنگی است.

چرا در سال‌های اخیر در شهر اصفهان شاهد دزدیده شدن مجسمه‌ها هستیم؟

در شهر اصفهان به دلیل وجود آثار هنری زیاد در خصوص این اتفاقات حساسیت بیشتری وجود دارد اگر نه در شهرستان‌های دیگر نیز این اتفاق‌ها رخ می‌دهد اما به دلیل نبود آثار هنری و آگاهی نداشتن مردم نسبت به ارزش‌های شهر خود عادی است.

آیا تغییر در متریال مجسمه‌های شهری می‌تواند چنین اتفاقاتی را کاهش دهد؟

با هر ماده‌ای می‌توان مجسمه ساخت، اما ماندگاری برنز را ندارد، برنز به طول تاریخ مجسمه سازی قدمت دارد ما نمی‌توانیم یک عنصر تاریخی که چه در خلق مجسمه‌های شهری و چه مجسمه‌های محوطه‌ای مؤثر بوده است را حذف کنیم و متأسفانه چنین اتفاقاتی فقط در کشور ما می‌افتد، روسیه یا تمام ایالت‌های تازه استقلال یافته بدترین شرایط اقتصادی را داشته اما این اتفاق را تجربه نکردند، در آن کشورها هم تمام آثار از برنز است.

علت اینکه در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد چیست؟

بی تفاوتی همه نسبت به محل زندگی باعث این اتفاقات می‌شود همه فکر می‌کنیم که شهر یک چیز جداست در صورتی که شهر هم بخشی از خانه‌های ماست، متأسفانه فرهنگ شهر ما خانه ما از بین رفته است.

چه تمهیداتی باید در نظر گرفت تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری شود؟

دزدیدن یک کاشی از مسجد شیخ لطف الله با دزدیدن تکه‌هایی از مجسمه‌ها فرقی با هم ندارد مسجد یک اثر هنری ۴۰۰ ساله است و مجسمه یک اثر هنری ۱۰ ساله که اگر به درستی نگه داری شود ۴۰۰ ساله می‌شود و باید در خصوص آثار معاصر نیز فرهنگ‌سازی شود تا مردم بدانند این آثار هم سرمایه‌های فرهنگی اصفهان هستند. آثار هنری ارزش‌های یک شهر هستند و باید حفظ و نگهداری شوند.

کد خبر 477225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.