۷۰ درصد راهنمایان گردشگری تغییر شغل داده‌اند

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان گفت: تا الان ۶۰ الی۷۰ درصد از راهنمایان تغییر شغل داده‌اند و احتمال اینکه شغل جدید اعتماد آن‌ها را جلب کند بالا است.

مریم هداییان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره شرایط راهنمایان گردشگری در حالی که بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اظهار کرد: شرایط راهنمایان گردشگری از سال پیش تا دو سه ماه پیش، بیکاری صددرصد بوده و در ایام کرونا و حتی دوران پیش از آن در صنعت گردشگری، بیشترین آسیب را راهنمایان دیده‌اند. در ماه‌های اخیر بخشی از تورهای طبیعت گردی شروع به کار کردند؛ اما در کل شرایط بدی برای قشر گردشگری است و متاسفانه مشخص نیست تا کی طول بکشد.

او ادامه داد: چیزی که دولت تعیین کرده حاکی است که سفرها متوقف نشده، بلکه محدود شوند که پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد؛ زیرا نمی‌شود سفرها را دوباره بعد از گذشت یک سال متوقف کرد. اما باید جلوی سفرهای انبوه با گروه‌های زیاد و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرفته شود. با این حال هنوز هم برای ایام نوروزی برای  بکارگیری راهنمایان گردشگری درخواستی نشده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: سفرهای طبیعت گردی به دلیل ظرفیت کمتر و سفر در فضای باز، بر خلاف سفرهای فرهنگی که در آن‌ها بازدید از بناهای تاریخی و سربسته انجام می‌شود، با استقبال بیشتری روبه‌رو است. این سفرهای طبیعت گردی بیشتر در داخل استان اصفهان و یا نهایتاً کویرهای استان‌های همجوار است.

هداییان پیرامون استقبال مردم از برگزاری این تورها اظهار کرد: شرکت مردم در این سفرها، چشمگیر نیست اما فعالیت راهنماها را از حالت "هیچ" خارج کرده است ولی همچنان در بخش فرهنگی بیش از ۹۵ درصد راهنماها بیکار هستند.

او با بیان اینکه انجمن صنفی راهنمای گردشگری اصفهان چند ماه پیش پروتکل‌های ویژه‌ای را برای راهنمایان تدوین کرده، گفت: برای همین تعداد محدود توری که قرار است اجرا شود، راهنمایان آگاه شده و آموزش می‌بینند که در شرایط مختلف چگونه باید با مسافران برخورد کنند. بخشی از این اطلاعات مربوط به آگاهی‌های قبلی و بخشی هم در حین اجرای تور است. این پروتکل‌ها تا به حال در ایران انجام نشده بود و با توجه به تحقیقات، در کشورهای دیگر هم نبوده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان، ادامه داد: این اطلاعات از طریق چند وبینار آموزشی منتقل شد و راهنمایان آموزش دیده لوگوی مخصوص و گواهی معتبری دریافت می‌کنند تا مسافران با نشانی که بر راهنمایان می‌بینند، در طول سفر آرامش داشته باشند و از این که راهنما آموزش‌های لازم برای تورگردی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی را دیده، اطمینان حاصل کنند.

هداییان تصریح کرد: تا الان ۶۰ الی ۷۰ درصد از راهنمایان تغییر شغل داده‌اند و احتمال این که شغل جدید اعتماد آن‌ها را جلب کند، بالا است. امسال بارها در رسانه‌ها فریاد زدیم تا مسئولان از این قشر حمایت کنند قشری که علیرغم تعداد کم آن‌ها تاثیر شگردی در صنعت گردشگری دارند و در واقع سرمایه اصلی گردشگری هستند. این شغل، شغلی است که فرد، تنها در صورتی می‌تواند در آن مهارت پیدا کند که درگیر آن شود و بارها آزمون و خطا کند و بعد از سفرهای بسیار شاید که به راهنمایی حرفه‌ای تبدیل شود.

او در پایان گفت: انتظار می‌رفت که حداقل از طرف وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این قشر حمایت‌هایی در نظر گرفته شود و آن‌ها را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند، اما متاسفانه به جز وام محدودی از سوی وزارتخانه، هیچ چیز دیگری حتی از سمت استان هم دریافت نشد.

کد خبر 476962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.