آیا وام سهام عدالت موجب بهبود معیشت مردم می‌شود؟

خبر دریافت کارت اعتباری سهام عدالت در حالی هفته گذشته منتشر شد که به نظر می‌رسد به دلیل بازپرداخت سنگین آن چندان استقبالی نسبت به این طرح نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرانجام پس از گذشت چند ماه وعده ارائه کارت‌های اعتباری سهام عدالت، خبر آماده شدن آن اعلام گردید؛ این‌چنین که دارندگان سهام عدالت با مراجعه به سامانه طراحی شده در دو بانک ملی و تجارت می‌توانند تا ۶۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود را کارت اعتباری دریافت کنند.

ثبت نام برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه بانکی انجام می‌شود؛ برای روش ثبت نام و دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، هر دو گروه دارندگان سهام، یعنی گروه مدیریت مستقیم و گروه مدیریت غیرمستقیم می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های بانکی معرفی شده و ثبت‌نام در سامانه سجام نسبت به درخواست کارت اعتباری اقدام کنند.

گفتنی است که مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها آن است که سهام عدالت ضامن این وام خواهد بود. و دیگر نیاز به ضامن نیست؛ نرخ سودی که برای این کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده، ۱۸ درصد است و در صورتی که متقاضیان طی یک ماه تسهیلات دریافت شده را پرداخت کند، کارمزد به تسهیلات آنان اضافه نخواهد شد.

وام سهام عدالت، نیاز به ضامن ندارد

از خرداد سال ۹۹ آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام و ۶۰ درصد سهام آزاد و قابل معامله شد؛ موضوعی که تقریباً با استقبال روبرو شد؛ اکنون با تحقق این خبر، سهامداران می‌توانند سهام خود را در ضمانت بانک گذاشته و کارت اعتباری دریافت کنند؛ به عبارتی وثیقه‌ای که افراد برای دریافت وام‌های معمول نیاز دارند برای دریافت این وام، لازم نیست زیرا سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه کردن برگه‌های سهام خود، این تسهیلات را دریافت کنند.

این اقدام بر اساس اظهارات سمیه محمدی، مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سمات، با هدف ایجاد مشوق برای نگهداری اوراق سهام عدالت و همچنین ارائه تسهیلات به کسانی که این برگه‌ها را نگه‌داری می‌کنند، ایجاد شده است.

در این خصوص علی ردانی، کارشناس بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: دریافت وام سهام عدالت از طریق سامانه‌های بانکی تجارت و ملی امکان‌پذیر است؛ مدارک مورد نیاز بارگذاری شناسنامه و کارت ملی است که بلافاصله اگر سیم‌کارت به نام افراد باشد شماره تائید پیامک می‌شود؛ لازم به ذکر است که این شماره باید در سامانه ثبت شود.

وی ادامه می‌دهد: مرحله بعد آن است که سامانه مذکور به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مرتبط می‌شود و مراحل بعدی صدور کارت اعتباری برای سهامدار عدالت به انجام می‌رسد.

این کارشناس تصریح می‌کند: لازم است متقاضیان وام سهام عدالت به چند نکته توجه داشته باشند؛ نخست آنکه تمام فرایند ثبت نام و دریافت سهام به‌طور غیرحضوری است و به هیچ‌وجه مراجعه حضوری پذیرفته نمی‌شود؛ مورد دیگر آنکه صدور این کارت پس از طی روال مذکور ثبت نام، در کم‌ترین زمان انجام خواهد گرفت.

ردانی می‌گوید: مورد بعدی که اهمیت بسیار زیادی دارد زمان بازپرداخت سهام است که ۳ سال به طول می‌انجامد؛ از آنجا که تسهیلات بدون ضامن پرداخت می‌شود، اگر متقاضی، بازپرداخت اقساط خود را انجام ندهد سهام عدالت او که پشتوانه کارت اعتباری است به فروش گذاشته می‌شود که آگاهی از این موضوع اهمیت بالایی برای فرد درخواست کننده دارد.

کارت اعتباری سهام عدالت، نقد نمی‌شود

مورد قابل تأمل دیگر در رابطه با کارت‌های اعتباری سهام عدالت، میزان استقبال از دریافت چنین تسهیلاتی است؛ با توجه به بازپرداخت سنگینی این وام و الزام به خرید از فروشگاه‌های خاص، آیا سهامداران دریافت چنین وامی را می‌پذیرند؟

محمدرضا شهنام پور، کارشناس خبره اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ارائه کارت اعتباری سهام عدالت به همه بانک‌ها اطلاع‌رسانی شده است و ۱۰ بانک اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال عملیاتی کردن این روند هستند.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا از طریق سایت بانک‌های تجارت و ملی ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت، به عنوان کارت اعتباری ارائه می‌شود و به مرور سایت مابقی بانک‌ها نیز برای ارائه این تسهیلات بازگشایی خواهد شد.

این کارشناس یادآور می‌شود: سهامداران باید برای دریافت این کارت‌های اعتباری به بانکی مراجعه کنند که شماره شبای خود را اعلام کرده‌اند؛ همچنین درخواست کارت اعتباری به صورت الکترونیکی به همراه مدارک ارسال می‌شود و پس از آن کارت برای سهامداران صادر خواهد شد؛ لازم به ذکر است که بازپرداخت این تسهیلات ۳۶ ماهه و با سود ۱۸ درصد است.

شهنام پور اظهار می‌کند: ویژگی این وام آن است که سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه کردن برگه‌های سهام خود این تسهیلات را دریافت کنند نیازی به ضامن‌های دیگر نیست؛ نکته قابل توجه آن است که درخواست کننده با دریافت این کارت، قادر به خرید کالای تولید داخل از فروشگاه‌های مشخص شده خواهد بود و به هیچ وجه تبدیل به پول نقد نخواهد شد.

وی در رابطه با میزان استقبال از دریافت کارت‌های سهام عدالت می‌گوید: چنین کارت‌هایی قابلیت نقد شوندگی ندارد؛ این وام قدرت خرید شخص دریافت کننده را بالا می‌برد اما در حالت عادی به نظر می‌رسد چندان استقبالی از آن نشود.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: فرد متقاضی باید به این موضوع توجه کند که دریافت این وام تا چه میزان برای او به صرفه است و آیا قدرت بازپرداخت این وام را خواهد داشت یا خیر و سپس اقدام به دریافت آن نماید.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 476927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • واندربین IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    4 0
    با ای کارتا گوشی موبایل میشع خرید ایا ؟
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      2 0
      بایدببینی که فروشگاههای طرف قرارداد گوشی دارن یانه که به احتمال زیاد دارن مثل فروشگاههای اتکا وکوروش
  • نداسرشار IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    5 2
    توروخدا وام نقدی بدین ما خیلی لازم داریم می فهمین دولت
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      چطور باید ثبت نام کنیم برای وام
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    7 0
    ما به پول نقد بیشتر نیاز داریم
  • پارسا GB ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    وام فروشگاه به درد چی ما میخوره مردم بدبخت پول ندارن نمیشه از سود فروشگاه ها بگذرید به فکر این مردم دست تنگ و گرفتار باشید سهامشون مسدود میکنید وام ۱۸ درصد میدید دیگه خرید از فروشگاه خیلی ظلمه
  • افشین IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    سلام شما میگید سهام داران یعنی چی مگه سهام عدالت حق تمام مردم این کشور نمیشه ما ک جز کشور دیگه نیستیم پس چرا ما سهام عدالت نداریم از مسولین عاجزانه تقاضا دارم فکری به حال ما جاماندگان سهام عدالت بکنید بخدا گرفتاریم اصلا سهام عدالت ندارم بیکارم واقعا احتیاج دارم همونطور که از اسمش پیداس باید عدالت صد در صد انجام بگیره ثواب داره اول سهام عدالت بهمون بدید بعد سودشو و وام ووووو ممنون
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      1 1
      اخه بنده خدا مگه ما که سهام عدالت داریم هزارتومن دادن بهمون.بعدشا صدقه که نداده دولت سال هشتادوسه پول گرفتن ازمون من‌اون سال با پانصدتومن دوتا موتورهندا خشک‌میخریدم‌الان یک دونه موتورهنداهم نمیشه گرفت مگر مدل سال هشتادو سه بخرم با شش میلیون بروخداتوشکرکن نخریدی سهام عدالت مثل ما نه اختیارش داریم ن چیز دیگش
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 1
    پول نقد بدین آخه خرید فروشگاه اونم با ۱۸ درصد سود انصافتون کجابوده
  • تورج مهری زاده IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 0
    درخواست وام
  • علیرضا IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط من از این تعجب میکنم نوکر نوکرتونم یه کاری را که نمی توانید تا اخر انجام بدین چرا مردم را الکی بیشتر بدهکار میکنید اخه یذره هم انصاف داشته باشین اخه کجای این شد سهام عدالت 7 ماهه فروختیم دریغ از یک ریال
  • محمدی فرد IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    بابا دیگه گول نخورید میخوام وام از سهام خودتون بگیرید ۱۸ درصد سود بدید ک بره تو جیب دولت و نقد هم نتونی بکنی
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    آقای روحانی من یک زن تنها با چهار فرزندم حتی پولی که برای سجام خرج کردم همون پول به عنوان سود سهام بدستم رسید این چه نفعی و کمکی هست از جیب خودم بردارم وبزارم در ضمن وام سهام بگیرم فروشگاه برم قبرما بکنم حداقل پول نقد بدید تا اجاره خونما بدن آواره نشم ما بدبخت بیچارها سنگ هم بزاریم تو شکممون دم نمی زنیم ما جنس نمیخوایم ما حقمونا میخوام تا گوشه از بدبختیمونا بگیره نکه یچیزیم بزاریم رو وام و پس بدیم این کمک نیست اوارگیه