خرید توافقی کشمش از کشاورزان آغاز شد

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی از خرید توافقی کشمش به قیمت هر کیلو ۱۴ تا ۲۰هزار تومان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اقتصاد آنلاین، مرتضی معتمد در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در سال جاری به دلیل افزایش تولید شاهد افت قیمت بودیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۸۵ هزار تن کشمش تولید شده است. همچنین ۷۶ هزار تن نیز از سال قبل باقی مانده که موجب عرضه مازاد این محصول در بازار و افت قیمت شده است.

وی از اجرای خرید توافقی کشمش از کشاورزان خبر داد و گفت: قرار است محصول انگور کشاورزان به صورت توافقی از آنها خریداری شود. نرخ خرید توافقی این محصول ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان است و کشمش بی‌دانه و پلویی بر اساس کیفیت آن خریداری می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اضافه کرد: مصرف کشمش در کشور ما بالا است اما میزان تولید ما به اندازه‌ای است که می‌توان به صادرات نیز فکر کرد. کشورهای مقصد صادراتی کشمش ایران روسیه، ترکمنستان و گرجستان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه اصلی‌ترین رقیب ایران در بازار کشمش است. ترکیه برای اینکه بازار رقابتی را به نفع خود تغییر دهد محصولاتی که ما مجبور هستیم از این کشور عبور دهیم را مدت‌ها در مرز نگه می‌دارد و این تبدیل به عاملی منفی بر صادرات کشمش ما و افزایش قیمت تمام شده آن شده است.

به گفته معتمد ترکیه با استفاده از این موضوع تبدیل به تعیین کننده قیمت کشمش در بازار اروپا شده و دست ما را برای بازار سازی و گسترش آن بسته است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در پایان گفت: بر اساس آمارها، ارزآوری صادرات کشمش برای کشور در سال ۱۳۹۷، ۱۵۲ میلیون دلار با حجم ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است. این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۶۴ میلیون دلار به صادرات ۱۲۰ هزار تن کشمش رسید.

کد خبر 476868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.