کمبود تجهیزات داریم/از زمانی که وارد سافتبال شدم هیشه از جیب خودم خرج کردم

فرنگیس جعفری سافتبال را از سال ۸۷ شروع کرد و حدو یازده سال است که در این رشته فعالیت دارد، اما از بانوان ملی پوش سافتبال کسی به مسابقات برون مرزی اعزام نشده که دغدغه ای برای ورزشکاران این رشته ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرنگیس جعفری که در رشته والیبال به صورت حرفه‌ای کار می‌کرد سال ۸۷ در مدرسه تربیت بدنی با سافتبال آشنا شد و به خاطر اینکه در این رشته جای پیشرفت زیاد بود آن را به صورت جدی ادامه داد.

این بانوی ورزشکار موفق شد در مسابقات قهرمانی کشور برای تیم ملی انتخاب شود، او در حال حاضر ۲۷ سال دارد و حدود یازده سال است که در سافتبال فعالیت می‌کند.

جعفری اعتقاد دارد به دلیل اینکه آقایان در بیسبال به مسابقات برون‌مرزی می‌روند پیشرفت بیشتری نسبت به بانوان در سافتبال دارند، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این ورزشکار انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

ورزش را از چه زمانی شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که وارد سافتبال شدی؟

سال ۸۷ زمانی که در مدرسه تربیت بدنی برای سافتبال استعدادیابی می‌کردند با این رشته آشنا شدم و آن را شروع کردم والیبال را به صورت حرفه‌ای کار می‌کردم، اولین مسابقه‌ای که در سافتبال شرکت کردم قهرمانی کشور برای انتخابی تیم ملی بود که انتخاب شدم و به خاطر پیشرفتی که داشت فعالیتم را بیشتر کردم.

سافتبال چه قوانینی دارد و چه سبک رشته‌ای است؟

سافتبال یک ورزش تیمی برای بانوان است که با توپ، بَت و دو تیم ۹ نفر در دفاع و حمله بازی می‌شود. توپ توسط بازیکنی به‌نام پیچر برای بازیکنی از تیم حریف به نام بَتِر انداخته می‌شود تا با بَت توپ را بزند و بازی آغاز شود، بازیکنی که توپ را با بَت میزند به ترتیب چهار بِیس موجود در چهار زاویه مربعی زمین (این فیلد) را می‌دود تا به محلی که از آنجا بازی را آغاز کرده برسد و بتواند یک امتیاز برای تیمش کسب کند زمانی که تیم مدافع ۳ نفر از تیم مهاجم را اوت کند جای تیم‌ها در دفاع و حمله جابجا می‌شود و این بازی هیچ زمانی مساوی ندارد.

سافتبال برای بانوان و بیسبال برای آقایان است؟

بله، اما در کشورهای خارجی بیسبال برای بانوان هم وجود دارد.

در ایران چقدر علاقه مند به سافتبال داریم؟

رشته‌هایی مانند بیسبال، سافتبال، کریکت و راگبی به مرور زمان زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی آمدند. سافتبال نسبت به سال‌های قبل بیشتر شناخته شده و رسانه‌هایی به آن می‌پردازند، مدتی است که بیسبال ۵ رایج شده و مانند والیبال در پارک‌ها و فضاهای آزاد می‌شود بازی کرد که باعث معرفی این رشته به مردم شده است.

در بیسبال و سافتبال آقایان موفق تر هستند یا بانوان؟

آقایان موفق تر هستند زیرا برای مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شوند و کشوری که میزبان رقابت‌ها است هزینه‌ها را تقبل می‌کند با این کار هزینه آقایان کمتر می‌شود، اما برای مسابقات سافتبال بانوان تمام هزینه‌ها برعهده ی خوده تیم است، اردو داشتیم ولی به علت نبود بودجه چندسال است که برای مسابقه‌ای اعزام نشدیم.

چه کاری باید انجام داد تا سافتبال بیشتر دیده شود و اسپانسر برای آن جذب شود؟

باید اسپانسری به سافتبال ورود کند تا استعدادیابی صورت بگیرد. متأسفانه مسابقات بانوان تحت هیچ شرایطی رسانه‌ای نمی‌شود و صرفاً از طریق شبکه خبر یک گزارش کوتاه گرفته می‌شود. رقابت‌های بیسبال آقایان پخش زنده داشت که به شناخته شدن این رشته کمک کرد و خوب بود و باید بیسبال و سافتبال رسانه‌ای شوند تا مردم به سمت آن بیایند.

در تیم ملی سافتبال حضور داری؟

بله، از سال اولی که وارد سافتبال شدم و به مسابقات رسمی رفتم عضو تیم ملی بودم و اردوها را شرکت کردم ولی تیم ملی به مسابقه‌ای اعزام نشده است.

وضعیت تیم ملی سافتبال چگونه است؟

از سال ۹۵ اردوهای تیم ملی را شرکت کردیم که سال ۹۶ قسمتی از اردو در اصفهان برگزار شد، اما به خاطر نبود بودجه اعزامی نداشتیم. اردوی نهایی لغو شد و سال ۹۸ مسابقات کشوری که اصفهان میزبان بود با حضور تیم‌های اصفهان، تهران، قم، بوشهر و زاهدان برگزار شد و قرار بود نفرات برتر به اردوی انتخابی تیم ملی سافتبال دعوت شوند که به خاطر کرونا همه برنامه کنسل شد.

به خاطر نبود بودجه تیم‌ها کناره‌گیری کردند؟

تعدادی از تیم‌هایی که در گذشته فعالیت زیادی داشتند مانند البرز، کرمان و گیلان به مرور زمان از فعالیت خود کم کردند و تعداد تیم‌ها کاهش یافت که قرار است برنامه ریزی شود تا تیم‌ها دوباره فعالیت خود را شروع کنند.

در اصفهان بازیکن تیم ملی هستی مورد حمایت قرار می‌گیری؟

از زمانی که وارد سافتبال شدم تا الان همیشه هزینه ثبت نام دادم و از جیب خودم خرج کردم، هیچ زمانی مورد حمایت ارگانی نبودم و فقط شهرداری زمین تمرین در اختیارمان قرار داد که برای آن هم هزینه‌های ثبت نام می‌دهیم، تنها مدت زمان کمی ریف اسپانسر ما شد و در مسابقات لیگ و برگزاری اردوی ملی در اصفهان مورد حمایتشان قرار گرفتیم.

در دوران کرونا چگونه فعالیت می‌کردی؟ به دلیل اینکه رشته ما گروهی است و زمینی برای تمرین نداشتیم بازیکنان برای حفظ آمادگی بدنی خود به صورت انفرادی در خانه یا پایگاه قهرمانی تمرین می‌کردند.

ورزشکاری که وارد سافتبال می‌شود از روی علاقه است؟

بله، زیرا در این رشته پول و شهرتی نیست و دختران و پسرانی که وارد سافتبال و بیسبال می‌شوند فقط به خاطر علاقه است.

در کشور از این رشته حمایت می‌شود؟

خیر مورد حمایت نبودیم، یازده سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم یک بازیکن به مسابقات برون‌مرزی نداشتیم.

برای شروع سافتبال سن مطرح است؟ خیر، هیچ معیاری ندارد و به بچه‌های پنج ساله تا سنین بالاتر آموزش داده می‌شود، این رشته به صورت تخصصی در مدارس نجف آباد و فلاورجان آموزش داده می‌شود.

چه انتظاری از مسئولین داری؟

وسایل ما باید از کشورهای خارجی تأمین و به قیمت روز دلار خریداری شود که کمبود تجهیزات داریم، از مسئولین می‌خواهم وقتی کرونا کم رنگ تر شد به سافتبال رسیدگی و از این رشته حمایت کنند.

چه هدفی داری؟

هدف من مانند دیگر ورزشکاران بازی و مقام برای کشورم است.

حرف آخر؟

خیلی خوب می‌شود اگر به سافتبال رسیدگی کنند، این رشته در گذشته المپیکی بوده و می‌خواهیم سافتبال به جایگاه واقعی خود باز گردد، این رشته جای پیشرفت زیاد دارد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 476838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.