نحوه بهره‌مندی معلمان از طرح مربیگری یادگیری الکترونیکی

مسئول طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» دانشگاه شهید بهشتی گفت: پس از همه‌­گیری بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشور، طرح مربیگری یادگیری الکترونیک با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان برگزار شده است.

به گزارش ایمنا، مرتضی رضایی زاده، ضمن تأکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در جهت گسترش یادگیری الکترونیکی گفت: واقعیت این است که ما در یک جهان پیوسته در حال تغییر زندگی می‌کنیم و این تغییرات در همه ابعاد زندگی ما به چشم می‌آید. دانشگاه و محیط‌های آموزش عالی نیز خارج از این مجموعه نبوده و همواره متأثر از این تغییرات هستند. در عصر فناوری که سرعت این تغییرات به‌مراتب چشمگیرتر و پرسرعت‌تر است، شناسایی و درک این تغییرات و سازگاری و انطباق محیط‌های آموزشی ما با این تغییرات اهمیت دوچندانی می‌یابند.

وی ادامه داد: امروزه دانشگاه ایده آل، دانشگاهی است که با سایر محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه درهم‌تنیده باشد و در تلاش مداوم در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه برآید. از همین رو، پس از همه‌گیری و شیوع بیماری کووید ۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، آزمایشگاه «فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، با همکاری اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، اقدام به برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، کرده است.

رضائی‌زاده به خدمات ارائه شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح از یک سو به برگزاری وبینارهای تخصصی منطبق با نیازهای معلمان و مدیران پرداخته می‌شود تا زمینه‌های ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان فراهم آید و از سوی دیگر، مربیان توانمندی در کنار معلمان و مدیران قرار گرفته و با اشتراک‌گذاری تجربیات خود و پشتیبانی از معلمان، مسیر بهبود و توسعه معلمان را تسهیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون با تلاش اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی بالغ بر ۱۶۰ رویداد آموزشی برگزار شده است که این رویدادها توسط بیش از ۵۰ هرار نفر از معلمان کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نامه‌های بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی رسیده است که درخواست بازپخش رویدادهای آموزشی را داشته‌اند، تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر از معلمان تحت پشتیبانی مربیان طرح قرار گرفته و با توصیه‌های ایشان در راستای ارتقای شایستگی‌های دیجیتال خود گام برداشته‌اند.

رضائی‌زاده با تاکید بر انطباق این طرح با آخرین یافته‌های علمی دنیا، اضافه کرد: این طرح از جمله تلاش‌هایی است که در سطح کشورمان به‌صورت علمی و بر اساس آخرین یافته‌های علم آموزش طراحی‌شده است، تا به‌صورت مؤثر شایستگی‌های موردنیاز معلمان کشورمان را در حوزه یادگیری مجازی شناسایی کند و با ارائه پشتیبانی‌های رایگان به معلمان در جهت رشد این شایستگی‌ها گام بردارد. ویژگی مهم این طرح این است که تمرکز آن بر مربیگری در حوزه یادگیری الکترونیکی است و فراتر از مشاوره و کمک‌های معمول در این زمینه، در نظر دارد با استفاده از تکنیک‌های مربیگری، زمینه شکوفایی توانایی‌هایی دیجیتال معلمان را در راستای انجام کار، یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی فراهم کند.

وی در مورد ضرورت تعامل دانشگاه و آموزش و پرورش افزود: «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» شامل ۲ رکن اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش است. ارتباط ۲ نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش به‌ویژه در امر تدریس منجر به کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل از یکسو و بهره‌مندی معلمان و مدیران کشور از دانش تعلیم و تربیت به‌صورت تخصصی از سوی دیگر خواهد شد، به همین منظور در بخش دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های مبتنی بر مربیگری در سه حوزه تدریس، ارزیابی و فناوری‌های یادگیری دارند و در بخش آموزش و پرورش، معلمان، مدیران، مدارس، کارشناسان ستادی آموزش و پرورش، والدین و دانش‌آموزان، مخاطبان اصلی هستند.

مسئول طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی در مورد نحوه بهره‌مندی معلمان از این طرح گفت: اصل اساسی این طرح بر رایگان بودن و سهولت در استفاده از آن است. همچنین علاوه بر معلمان کشورمان، مدیران مدارس، کارکنان آموزشی، اولیا دانش‌آموزان و حتی خود دانش‌آموزان نیز می‌توانند جز مخاطبان طرح قرار بگیرند اما تمرکز اصلی طرح بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی معلمان کشورمان قرار دارد.

وی ادامه داد: همه معلمان در هر جای کشور و در هر مقطع تحصیلی که باشند می‌توانند به پورتال این طرح به آدرس http://ecel.sbu.ac.ir مراجعه کنند و خدمات متنوعی را دریافت کنند، برای اینکه خدمات ارائه‌شده به معلمان هدفمند و مبتنی بر نیاز معلمان باشد لازم است که فرم درخواست پشتیبانی قرار داده‌شده در سایت طرح را با دقت تکمیل کنند تا مربیان این طرح بر اساس پاسخ‌های آنان شایستگی‌های موردنیاز معلم در فضای مجازی را تشخیص و بر این اساس به توسعه مهارت‌های لازم برای آنها بپردازند.

وی در پایان افزود: امیدواریم مجموعه فعالیت‌های انجام‌گرفته و در حال انجام در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بتواند گام کوچکی در بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی در کشورمان برداشته باشد و معلمان کشورمان بتوانند از این فرصت رایگان برای توسعه شخصی خویش و بهبود مهارت‌های دیجیتالی خویش در حوزه یادگیری الکترونیکی بهره ببرند.

منبع: ایسنا

کد خبر 476742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.