بررسی وضعیت ایمنی بازار بزرگ اصفهان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: با توجه به تاریخی بودن بازار بزرگ اصفهان ایمن سازی و حفظ و نگهداری این بازار برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار بررسی شد.

سید رضا جعفریان فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جلسه ایمنی و امنیت بازار با حضور دستگاه‌های ذیربط و نمایندگان دادستان، سازمان بازرسی کل کشور و مدیرکل بازرسی استانداری برگزار و همه دستگاه‌های مدعو با محوریت شناسایی موارد ناایمن و خطرزای بازار بزرگ اصفهان از میدان نقش جهان تا میدان امام علی (ع) و اقدامات ضروری جهت ایمن سازی بازار به صورت مقطعی کوتاه مدت برای رفع خطرهای آنی و مخاطرات محتمل بحث و تبادل نظر کردند.

وی افزود: درخواست شهرداری اصفهان و سازمان آتش نشانی برای در اختیار قراردادن سریع هشت مکان برای استقرار واحدهای سازمان آتش نشانی در طول هشت کیلومتر مسیر بازار بزرگ اصفهان مطرح و مقرر شد پایگاه‌های آتش نشانی فعلاً در سه محل سرای خیاط‌ها، سرای قلندر و سرای مخلص با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی ایجاد شود البته لازم است مجوز تغییر کاربری از کمیسیون ماده پنج نیز صادر شود.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: با استقرار این پایگاه‌ها در صورت حریق در بازار، امکان حضور به موقع آتش نشانی تسریع می‌شود، زیرا به دلیل کثرت جمعیت بازار، سازه‌های الحاقی و سد معبری که از سوی کسبه ایجاد شده، تردد خودروهای آتش نشانی به سختی انجام می‌شود این در حالی است که آتش نشانی باید بتواند حریق را در ثانیه‌های اولیه اطفا کند تا از حوادث ناگوار در بازار و ابنیه تاریخی پیشگیری شود.

جعفریان‌فر با بیان اینکه بازار اصفهان یکی از مجموعه‌های تاریخی شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: طبق قانون، مسئولیت حفظ و نگهداری مجموعه‌های تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی افزود: یکی از معضلات بازار بزرگ اصفهان سیم کشی‌های انشعابات برق در راه روها و معابر بازار است. از این سیم کشی‌ها حادثه خیز است که شرکت توزیع برق اصفهان با همکاری بازرسی اتاق اصناف باید به صورت جدی به اصلاح انشعابات و روشنایی‌های غیر استاندارد بپردازند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: دوره آموزشی برای آمادگی کسبه و پیشگیری از حوادث احتمالی بازار نیز با کمک اتاق اصناف و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.

جعفریان فر با اشاره به تعمیر و مرمت نقاط آسیب دیده بازار، افزود: در بعضی از قسمت‌های سقف بازار توسط کسبه، ضایعاتی انباشت شده که با تذکر اتاق اصناف، کسبه باید ضایعات را جمع‌آوری کنند همچنین مرمت توسط شهرداری منطقه و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام و به مالکان خصوصی نیز برای مرمت تذکر داده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه گاهی مدخل‌های ورودی مسدود است و در زمان وقوع حادثه امکان ورود خودروهای امدادی به بازار و دسترسی آنی یگان‌های امدادی به مکان حادثه وجود ندارد این در حالی است که با توجه به نوع مشاغل خطرزایی که در بازار وجود دارد، امکان وقوع حوادث در سطح بازار زیاد است؛ بنابراین باید دستگاه‌های مربوطه برای حضور به موقع یگان‌های امدادی در سطح بازار برای رفع مشکلات و محدودیت‌های همه مدخل‌های ورودی به بازار مخصوصاً سواره روها چاره اندیشی کنند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان افزود: اداره کل پدافند استان اصفهان، بازار را توسط مشاور طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل سطح بندی پدافندی خواهد کرد و شرکت گاز باید مشترکان خود در بازار و مکان‌های تأثیرگذار بر بازار را الزام به نصب سیستم‌های قطع کننده خودکار روی همه انشعابات گاز کنند. تغییر کاربری در مکان‌های نزدیک به بازار درصد حوادث را افزایش داده که این مهم باید از سوی اتاق اصناف به جد پیگیری شود.

جعفریان فر با اشاره به یکی دیگر از مشکلات مهم بازار بزرگ اصفهان، گفت: در گذشته سازمان آتش نشانی تعداد زیادی دستگاه خاموش کننده دستی و جعبه فایر باکس در سطح بازار نصب کرد که یا دیگر وجود ندارد و یا توسط دستگاه‌های متولی شارژ نشده است. این مسئله نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد خاموش کننده‌هایی که نیاز دارند، شارژ شود و در مکان‌هایی کپسول‌های خاموش کننده دستی وجود ندارد، به این کپسول‌ها مجهز شود؛ همچنین مقرر شد تعدادی جعبه فایر باکس با نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی در سطح بازار نصب شود.

وی خاطر نشان کرد: شیرهای هیدرانت موجود توسط بعضی کسبه پوشیده شده و به عنوان میز کار از آن استفاده می‌شود که باید آزادسازی شود و شیرهای هیدرانت مورد نیاز در سطح بازار توسط شرکت آب و فاضلاب ایجاد شود. همچنین کپسول اطفا حریق و تجهیزات آتش نشانی باید توسط اتاق اصناف، سازمان آتش نشانی، اوقاف و میراث فرهنگی در مکان مناسب تعبیه شود.

کد خبر 476506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.