جایزه کتاب سال کارنامه نشر ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایزه کتاب سال کارنامه کتاب و نشر ایران است، گفت: با وجود همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ شاهد روند روبه‌رشد در فضای کتاب و نشر بودیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در آیین پایانی و معرفی برگزیدگان سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور رییس جمهور در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۶۶ هزار عنوان کتاب در سال داشتیم و در سال گذشته حدود ۱۰۵ هزار عنوان که ۵۶ هزار عنوان چاپ اول بودند. روند روبه‌رشدی را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ شاهد بودیم، در مسیر رشد کمی در این حوزه، رشد کیفی هم قابل توجه بود؛ به ویژه در برخی از حوزه‌ها که رشد کمی و کیفی روندی پابه‌پا داشته‌است.

صالحی ادامه داد: داد و ستدی بین رشد جریان علمی و فرهنگی کشور وجود داشت که کاملاً محسوس است. البته تاثیر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به فضای علمی و فرهنگی و از جمله فرهنگ مکتوب گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شاهد تعطیلی برخی از رویدادها مانند نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه استانی بوده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در تولید کتاب تاکید کرد: از نظر کمی کاهش محسوس ۱۰ درصدی را داریم، البته برای چاپ اول فضای بهمن ۹۹ و بهمن ۹۸ تغییر زیادی نداشته‌است. تاثیرات همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در فضای کلی خدمات کشور از جمله فرهنگ مکتوب کاملاً دیده‌شد؛ اما مسیرهایی طی شده تا خسارت‌ها را تا حدودی کاهش دهیم و از فضای موجود به عنوان زمینه فرصت استفاده کرد.

صالحی با اشاره به توسعه بازار کتاب‌های الکترونیک در دوره کرونا گفت: ماه‌های ابتدایی سال در معاونت فرهنگی پویش کتابخوانی به وجود آمد که بیش از ۲۳۰ هزار کتاب الکترونیکی در آن ایام به فروش رفت. جریان کتاب الکترونیک جریان پویا و روبه‌رشدی است.

او درباره طرح‌های فصلی که توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، توضیح داد: امسال در فضای مجازی سه فصلنامه کتاب‌فروشی‌ها، حدود یک‌ونیم‌میلیون کتاب به فروش رفت که ۵۰ میلیارد تومان فروش ریالی داشت.

صالحی درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این رویداد با همکاری اصناف این حوزه از اول تا دهم بهمن برگزار شد. ۱۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی در این نمایشگاه عرضه شد و ۱۷۲۲ ناشر حضور داشتند. یک و نیم میلیون عنوان کتاب به فروش رفت که حدود ۶۴ میلیارد تومان فروش ریالی به همراه داشت. ۸۵۰ هزار مرسله پستی به مجموعه کشور ارسال شد. ۹۷ درصد این مرسوله‌ها به دست خریداران رسیده‌است.

وی درباره تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای این نمایشگاه ادامه داد: مخاطبان نمایشگاه می‌توانستند از تخفیف ۲۰ درصدی استفاده کنند. ارسال رایگان و ۵۰ گیگ اینترنت رایگان، ناشران هم از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد مورد تخفیف پستی قرار گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فضای مجازی و دولت الکترونیک می‌تواند فرصت ملی باشد، بنابراین نباید فرصت‌های فضای مجازی را نادیده گرفت. این مساله کاملاً در نمایشگاه مجازی کتاب آشکار بود. این روند در حوزه فرهنگ هم مانند اقتصاد می‌تواند تاثیر خود را داشته باشد.

صالحی با برشمردن برخی ویژگی‌های مثبت نمایشگاه مجازی کتاب تصریح کرد: نمایشگاه فیزیکی محدود به ساعت خاص بود؛ درحالی که نمایشگاه مجازی ۲۴ ساعته بود و ۳۰ درصد خریدها از ۹ شب تا ۶ صبح اتفاق افتاد. همیشه در نمایشگاه فیزیکی مشکل فضا و مکان داشتیم؛ اما امسال در نمایشگاه مجازی کتاب تعداد ناشر دو برابر نمایشگاه فیزیکی بود.

وی با اشاره به کاهش هزینه‌های بالاسری افزود: گستره مخاطب و محموله‌های پستی افزایش یافت. حدود ۱۸ هزار مرسوله پستی به روستاها داشتیم. یکی از ناشران مورد خود را اینطور گزارش داد که ۷۵ درصد مراجعان غیرتهرانی و از این تعداد ۶۰ درصد مرکز استان و ۴۰ درصد غیر مرکز استان بودند. در نمایشگاه مجازی ۳۵ درصد زنان مراجعه کردند؛ درحالی که در نمایشگاه فیزیکی ۱۲ زنان مراجعه می‌کردند.

صالحی ادامه داد: این نمایشگاه فرصت‌هایی برای دسترسی برابر برای نشر و کتاب فراهم کرد. نخستین تجربه را برای برگزاری مجازی و فروش داشتیم. این نمایشگاه نواقصی داشت که باید رفع شود. در دروان پساکرونا نمایشگاه فیزیکی برگزار خواهدشد اما امکان جدید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای فعالان حوزه نشر فراهم شده‌است.

کد خبر 476352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.