برنامه‌های هلال‌احمر در حوزه تاب‌آوری صرفا آموزش همگانی نیست

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: برنامه‌های این جمعیت در حوزه تاب‌آوری از طریق مشارکت داوطلبانه صرفا در آموزش همگانی خلاصه نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، کریم همتی در خصوص برنامه‌های داوطلبانه برای تاب‌آوری جامعه، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر مطابق با اصول هفتگانه نهضت جهانی و همچنین اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، نهادی است که فعالیت‌های خود را بر اساس مشارکت داوطلبانه مردم به انجام می‌رساند، از این رو با تعداد قابل توجهی از اعضا و داوطلبان که از اقشار و گروه‌های سنی مختلف هستند در ارتباط مداوم است.

وی ادامه داد: از طرفی به موجب قانون وظیفه آموزش همگانی با هدف افزایش آمادگی و تاب آوری در جامعه برای مواجهه با حوادث و سوانح به جمعیت هلال احمر سپرده شده و این امر نیز موجب افزایش ارتباط مداوم جمعیت با عموم مردم شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: این جمعیت از دو مسیر به افزایش تاب‌آوری در سطح جامعه کمک می‌کند، اول آموزش اعضا که شامل امدادگران، نجاتگران، کانون‌های دانش آموزی و دانشجویی و نظایر آن و پس از آن آموزش مستقیم عموم مردم در سطح جامعه است.

همتی اضافه کرد: بدیهی است که این افراد آموزش دیده ضمن آنکه خود به عنوان شهروندانی آماده به تحقق جامعه آماده کمک می‌کنند، با آگاه سازی اطرافیان خود موجب گسترش آموزه‌های فرهنگ آمادگی با هدف دستیابی به جامعه تاب‌آور می‌شوند، از این رو هریک از اعضای داوطلب یا فراگیران آموزش‌های همگانی به نوعی سفیران آمادگی و تاب‌آوری جمعیت در سطح جامعه هستند.

وی گفت: اجرای برنامه‌های مختلف که از آن جمله می‌توان به طرح خانه‌های هلال اشاره کرد نیز تاب‌آوری را در اهداف خود دنبال می‌کنند، خانه‌های هلال، تقویت فرهنگ آمادگی و تاب‌آوری را تا سطح روستاها و دهستان‌ها که معمولاً در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گسترش داده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه برنامه‌های این جمعیت در حوزه تاب‌آوری از طریق مشارکت داوطلبانه صرفاً در آموزش همگانی خلاصه نمی‌شود، گفت: در حوزه افزایش تاب آوری، می‌توان دو موضوع آموزش همگانی و خانه‌های هلال را به عنوان دو نمونه موفق و اثربخش از خدمات جمعیت هلال احمر برشمرد، گرچه برنامه‌های دیگری نیز به صورت موردی یا مناسبتی توسط جمعیت هلال احمر با همین هدف در طول زمان به مرحله اجرا می‌رسد.

وی افزود: در شهریور امسال به ریاست جمهوری و ملت ایران قول دادیم که تا پایان دولت دوازدهم، تعداد خانه‌های هلال را به پنج هزار خانه افزایش دهیم که در دهه فجر امسال شاهد افتتاح صدها خانه هلال در کشور بودیم.

همتی اعلام کرد: تعداد خانه‌های راه‌اندازی شده تا پایان ۲۲ بهمن، بیش از ۴۱۰۰ خانه هلال بوده و پیش بینی می‌کنیم جشن راه اندازی پنج هزار خانه هلال را در اردیبهشت ۱۴۰۰ و همزمان با هفته هلال احمر برگزار کنیم.

وی گفت: با راه‌اندازی این تعداد خانه هلال در کشور و ارتقا کیفی آنها، شاهد بهبود تاب آوری جامعه خواهیم بود و می‌توانیم امیدوار باشیم که در صورت رخ‌داد بلایای طبیعی، شاهد کاهش معنادارِ تلفات انسانی و صدمات مالی و مادی باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 476240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.