شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

روایت عارف از وضعیت انتخابات کشور، سخنرانی شب گذشته بایدن در نشست مونیخ، تحولات و موضع‌گیری‌های جدید آمریکا و اروپا و ایران درباره برجام، صحنه‌آرایی فریبکارانه آمریکا و اروپا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دوم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «صداوسیما با اصلاح‌طلبان شرم‌آور رفتار می‌کند» به بررسی روایت عارف از وضعیت انتخابات کشور پرداخت و نوشت: هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر جنبش دانشجویی در روند سیاسی ایران در دهه‌های پس از انقلاب را انکار کند. جنبش دانشجویی با تمامی فراز و نشیب‌های موجود در سال‌های اخیر، محور بسیاری تحولات سیاسی بوده است. با این وجود تشکل‌های نزدیک به جریان اصلاحات در بسیاری موارد توان فعالیت در داخل دانشگاه‌ها را ندارند و دیدگاهی خاص توان کنشگری بیشتری در دانشگاه‌ها دارد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب ذیل بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بسیاری بر حضور جوانان در عرصه‌های گوناگون داشته‌اند.

همچنین با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نگرانی‌های جریان اصلاحات از تلاش ذی‌نفعان کاهش مشارکت، برای ممانعت از حضور حداکثری مردم در انتخابات افزایش یافته است. روز گذشته رئیس بنیاد امید ایرانیان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب حاضر شده و نکاتی را در همین راستا بیان کرد. محمدرضا عارف با بیان اینکه در گام دوم انقلاب رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشتند ادامه داد: رهبر انقلاب در مورد بخش پژوهش، اخلاق، اقتصاد مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، سبک زندگی توصیه‌هایی داشتند که باید نگاه کنیم ببینیم در سال‌های گذشته در این موارد چه کارهایی انجام داده‌ایم که در دهه‌های آینده انقلاب موضوعات را بررسی کنیم و به نقطه مطلوب برسیم.

بعد از انقلاب، دانشجویان در عرصه‌های مختلف حضور پررنگ داشتند؛ البته در سه دهه گذشته نقش دانشجویان کمرنگ‌ شده است که باید در دهه‌های آینده رویکرد جدیدی برای آنها تعریف کرد تا در صحنه حضور پیدا کنند. کاهش همدلی و صمیمیت بین تشکل‌ها، عدم تحمل رقیب و تلاش برای حذف رقیب، انشعاب‌های مختلف، درگیری با مسائل حاشیه‌ای، نگاه کوتاه‌مدت به مسائل و فراموش کردن ارزش‌ها و برچسب‌های غیراخلاقی به یکدیگر زدن و کمرنگ شدن دغدغه‌های انقلابی تأثیرپذیری از جریان‌های بیرون دانشگاه و بی‌اعتمادی و نهادهای دولتی و حاکمیتی و نیز ذوب شدن در برخی نهادهای حاکمیتی ازجمله چالش‌های جدی جنبش دانشجویی در مقطع فعلی است. باید حریم و حرمت دانشگاه‌ها را حفظ کرد که این به نفع کشور است، باید در دانشگاه درباره آسیب‌های اجتماعی نقد و بررسی‌ها بشود و برای مشکلات کشور راهکار ارائه شود. امروز روحیه نقدپذیری در کشور نیاز است که باید از دانشگاه‌ها شروع شود.

شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «ادامه ابهام در دیپلماسی برجامی» به بررسی سخنرانی شب گذشته بایدن در نشست مونیخ پرداخت و نوشت: برجام حالا به پیچ حساس خود رسیده است. جو بایدن تا روز گذشته در خصوص نحوه بازگشت به برجام سخنی نگفته بود هرچند اطرافیان او اشاره‌هایی به موضوع داشتند. با این حال اما صحبت‌های شب گذشته بایدن هم نتوانست راه روشنی در خصوص سیاست‌های ایالات متحده آمریکا مشخص کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جمعه در سخنرانی گفت که آمریکا بازگشته و ائتلاف دو سوی آتلانتیک بازگشته است. وی گفت: ما آماده هستیم که با پنج بعلاوه یک در مورد فعالیت هسته‌ای ایران، وارد تعامل شویم و باید با اروپایی‌ها ببینیم در مورد ایران چگونه پیش برویم. جو بایدن با حضور مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ همراه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، این مطلب را مطرح کرد.

بایدن در ادامه با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: «باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه مقابله کنیم و در این مسیر من با شریکان اروپایی و سایر شریکان‌مان همکاری نزدیکی خواهم داشت». آنگلا مرکل هم در این نشست گفت که برجام هنوز شانس زنده ماندن دارد اما همچنان با موضع بایدن به پیش آمد.

از سوی دیگر اما پیش از این صحبت‌ها بیانیه تروئیکای اروپایی در نوع خود قابل تأمل بود. هرچند آمریکا با عودت ادعای پیشین دونالد ترامپ درباره اعمال تحریم‌های ضد ایرانی شورای امنیت و اعلام آمادگی برای شرکت در نشست گروه ۱+۵ و ایران درباره برجام سرانجام اولین سیگنال برجامی را به ایران مخابره کرد اما باید گفت که هنوز برای رسیدن به یک نقطه روشن در روابط دیپلماتیک راه سخت‌تری در پیش است.

پیش از این، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای حضور در نشست گروه ۱+۵ و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای سخن گفت و افزود که ایالات متحده دعوت نماینده اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت.

در همین حال جولیان بورگر خبرنگار گاردین در واشنگتن در توئیتی به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که اینک وظیفه جوسپ بورل است تا زمان و مکان مذاکرات با ایران را تعیین کند.

شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «‌شمارش معکوس بازگشت به برجام» به بررسی تحولات و موضع‌گیری‌های جدید آمریکا، اروپا و ایران درباره برجام پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا اولین تصمیمات برجامی خود را گرفت. آخر هفته گذشته و در صحبت‌ها و تماس‌های جو بایدن، اولین اقدامات او در زمینه توافق هسته‌ای با ایران تبیین شدند. طبق آن‌ها، دولت بایدن برای ورود به مذاکره با ایران آمادگی خود را اعلام کرده است. از سوی دیگر، آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم‌های ایران در سازمان ملل را که توسط دولت پیشین ارائه شده بود، پس گرفت.

این درخواست البته با رد استدلال حقوقی ایالات متحده در این زمینه، مسکوت مانده بود. دولت بایدن همچنین محدودیت‌های رفت‌وآمدی وضع‌ شده برای دیپلمات‌های ایرانی در واشنگتن را که دیگر یادگار دولت دونالد ترامپ در زمینه روابط با ایران بود، کاهش داده است. در عین حال، صحبت‌های مقامات آمریکا و گزارش‌ها حاکی است که در این روند، هیچ تماس و گفت‌وگویی با ایران نشده است. این اقدامات البته در آستانه پایان ضرب‌الاجل مصوب مجلس ایران برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شده‌اند  که با استقبال برخی ناظران و بازیگران ازجمله روسیه مواجه شده‌اند، اما واکنش سرد مقامات ایران حاکی از این است که آنچه جو بایدن در یکی، دو روز اخیر اعلام کرده، برای تغییر مسیر ایران قانع‌کننده نبوده است. وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر بر انتظارات ایران در این زمینه درباره تحریم‌ها و توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند و اقدام متقابل ایران منوط به تغییرات در این زمینه شده است. در این فاصله البته جلسه مقامات سه کشور اروپایی امضاکننده برجام با آمریکایی‌ها نیز به بیانیه‌ای منجر شد که در راستای تبیین رویکرد دولت جدید آمریکا در این زمینه است.

تماس‌های بایدن در این زمینه با مقامات اسرائیل و عربستان و صحبت‌های جدید مقامات اروپایی و مقام سوئیسی نیز نشانه‌های چرخش رویکرد در واشنگتن را دارند. با این حال به نظر نمی‌رسد آنچه تا امروز اعلام شده برای توقف روند منفی برجام کافی بوده باشد. بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی ادامه دارند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای امروز در تهران خواهد بود. مقامات ایران گفته‌اند در این سفر رافائل گروسی به ایران قرار است درباره شکل همکاری ایران و آژانس بعد از ضرب‌الاجل هفته جاری که بناست با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در ایران همراه باشد، رایزنی و گفت‌وگو کنند.

شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیش‌نیاز انتخابات پرشور» به بررسی تحرک چهره‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: رسم است همواره طی این دهه‌های اخیر، وقتی موعد برگزاری یک انتخابات سراسری_به‌خصوص آن که مهم‌ترین انتخابات که انتخابات ریاست‌جمهوری باشد_ فرامی‌رسد، هر گوشه و کنار شهر، جمعی از این یا آن جناح سیاسی گردهم آمده و اغلب به‌بهانه برگزاری کنگره‌های احزاب، از انتخابات و بایدها و نبایدهایش می‌گویند.

نشست‌ها و میتینگ‌هایی که به‌محک تجربه، همواره نقشی اساسی در برگزاری انتخابات هرچه پرشورتر و ترغیب هرچه بیشتر شهروندان به مشارکت سیاسی و انتخاباتی ایفا کرده و فرصتی است برای بیان گرفت و گیرهای کوچک و بزرگ مملکت از جانب کاندیداها و البته حامیان‌شان؛ چه آنکه معمولاً فضای عمومی سیاست‌ورزی در آستانه انتخابات کمی گشوده و خطوط قرمز تا حدودی کمرنگ می‌شود و فرصت و مجال بیان دیدگاه‌ها به‌نسبت دیگر اوقات سال، فراهم. انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اما ظاهراً حتی از این حیث و منظر نیز با انتخابات ادوار پیشین متفاوت است.

چنان‌ که حالا اگر چه همچون تمامی ادوار گذشته شاهد برگزاری این دست نشست‌ها و مراسم سیاسی_انتخاباتی هستیم اما شرایط خاص ناشی از کرونا و همه‌گیری کووید_۱۹ باعث شده که سیاسیون دست‌کم در نحوه برگزاری این مراسم تجدیدنظر کنند. کرونا البته همانطور که نتوانست دیگر شئون زندگی ایرانیان و البته شهروندهای دیگر نقاط جهان را متوقف کند و آدمی، آنطور که هزاران سال از سد هر مشکل و معضلی گذشت، این‌بار هم در مقابله با کرونا متوقف نماند و راه‌هایی جایگزین، برای زندگی در شرایط همه‌گیری به دست داد، نسبت به مسائل سیاسی نیز با نگاهی خلاقه، راهکارهایی جایگزین کرد تا مبادا کنشگری و سیاست‌ورزی تعطیل شود.

راهکاری که باعث شد آخر هفته‌ای که گذشت، همچون روزهای پایانی هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ و دیگر انتخابات سال‌های گذشته، روزهای پرکار چهره‌ها، احزاب و در یک کلام جریان‌های سیاسی فعال در ایران باشد و متعاقباً رسانه‌ها نیز که همواره در این شرایط، با تلاشی دوچندان در مسیر پوشش اخبار سیاسی-انتخاباتی گام برمی‌دارند، با ترافیک سنگینِ نشست‌ها و مراسم انتخاباتی مواجه شوند. نشست‌ها و مراسمی که چنان‌چه اشاره شد، عمدتاً به‌صورت مجازی برگزار شد، اما نه لزوماً کم‌شور و حال؛ از حزب کارگزاران سازندگی که اقدام به برگزاری چهارمین کنگره خود با حضور دبیرکل، رئیس شورای مرکزی و سخنگوی حزب کرد و از لزوم حرکت به سوی حزب فراگیر اصلاحات گفت تا حزب مردم‌سالاری که در نوزدهمین کنگره خود، ضمن آنکه رأی به ابقای مصطفی کواکبیان در قامت دبیرکل این تشکل داد، او را به عنوان کاندیدای حزبی خود معرفی کرد.

همچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی و سازمان عدالت و آزادی به عنوان دو تشکل اصلاح‌طلب دیگر میزبان چهره‌هایی چون محسن آرمین و الهه کولایی بودند. از آن‌سو احزاب و تشکل‌های اصولگرا نیز بیکار نماندند و در حالی که دانشجویان اصولگرای عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، میزبان چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصولگرا بودند، ۳ چهره شاخص اصولگرا یعنی مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در نشست طیفی دیگر از دانشجویان اصولگرا تحت عنوان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سخنرانی کردند.

شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «فریب نخورید! شرط بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هاست» به بررسی صحنه‌آرایی فریبکارانه آمریکا و اروپا پرداخت و نوشت: پنجشنبه هفته گذشته، وزیران خارجه ۴ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، پس از برگزاری یک نشست مجازی، در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران بیانیه‌ای منتشر کردند.

وزیران خارجه این ۴ کشور در بخش مربوط به ایران، موضع‌گیری گستاخانه و خصمانه‌ای علیه کشورمان اتخاذ کردند. نکته قابل توجه اینجاست که در بیانیه مذکور به تعهدات آمریکا و تروئیکای اروپا در برجام، هیچ اشاره‌ای نشده است.

در این بیانیه، سه کشور اروپایی از نیت! اعلام‌ شده آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و از سرگیری گفت‌وگوهای عمیق و قابل‌اتکا میان سه کشور اروپایی و آمریکا استقبال کردند. سه کشور اروپایی و آمریکا بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام تأکید کردند. این ۴ کشور در یک موضع‌گیری خصمانه مدعی شدند که چنانچه ایران به رعایت دقیق تعهداتش در برجام برگردد آمریکا نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود.

در همین راستا، سه کشور اروپایی و آمریکا در اقدامی زیاده‌خواهانه از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به‌خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند.

دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که در آدم‌کشی و جنایت و فروش سلاح به تروریست‌ها و رژیم‌های جنایتکار به‌منظور قتل‌عام زنان و کودکان بی‌گناه در اقصی نقاط جهان و از جمله غرب آسیا (خاورمیانه) مشهور بوده و کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر _حتی در داخل خاک کشورهای خود_ دارند، در اقدامی بی‌شرمانه مدعی شدند که عزم خود را برای قوی‌تر کردن برجام و همکاری با شریکان منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی جهت رسیدگی به نگرانی‌های گسترده‌تر امنیتی مربوط به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، جزم کرده‌اند.

وزیران خارجه این ۴ کشور در اقدامی مداخله‌جویانه، جاسوسان دو تابعیتی را بزک کرده و در اقدامی زیاده‌خواهانه از ایران خواستند همه اتباعی را که بازداشت شده‌اند، آزاد کند. آنها همچنین نگرانی عمیق خود را از تداوم نقض فاحش حقوق بشر در ایران ابراز کردند. آمریکا همزمان با انتشار بیانیه گستاخانه و خصمانه علیه ایران، مجموعه اقدامات فریبکارانه‌ای را نیز کلید زد.

در همین راستا خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت که به رؤیت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب‌نشینی کرده است.

این اقدام فریبکارانه و بی‌ارزش درباره «مکانیسم ماشه» (بازگشت خودکار تحریم‌ها) در حالی است که در ماه‌های گذشته، ادعای دولت ترامپ درباره مکانیسم ماشه به‌خاطر خروجش از برجام، مورد پذیرش اعضای شورای امنیت قرار نگرفته بود و جز تحقیر آمریکا، خاصیت دیگری نداشت.

به گزارش فارس، در همین رابطه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مردادماه سال جاری بعد از شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تحرکاتی ناکام را برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آغاز کرد.

در همین رابطه آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد سال جاری قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه با ۱۱ رأی ممتنع (از جمله تروئیکای اروپا)، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد. در ادامه خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند. دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

حالا دولت بایدن در اقدامی فریبکارانه تقلا کرده تا طرحی که پیش از این ناکام مانده بود را به‌عنوان «امتیاز جدید» به ایران قالب کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش اقدام آمریکا درباره مکانیسم ماشه، نوشت: آمریکا اذعان کرد که ادعاهای پمپئو درباره قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ اعتبار قانونی ندارد؛ ما هم موافق هستیم. آمریکا باید در پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱، تمام تحریم‌هایی که توسط ترامپ احیا و باز اعمال شده بود را بی‌قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد. بعد از آن، ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم».

شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام

کد خبر 476219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.