ورود فاضلاب به رودخانه لاهیجان، سبد غذایی مردم را آلوده می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: فاضلاب خانگی پس از ورود به رودخانه با آلوده کردن آب سالم آن، وارد دریا و مزارع کشاورزی و از طریق محصولات آن‌ها وارد سبد غذایی شهروندان می‌شود.

جواد نجار تمیزکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فاضلاب خانگی شهر لاهیجان به رودخانه سرازیر می‌شود، اظهار کرد: این مسئله به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی کاملاً مغایر با قوانین و مقررات بوده و دستگاه‌های متولی همچون آب و فاضلاب و حفاظت محیط زیست باید هرچه سریع‌تر از ورود فاضلاب خانگی به داخل رودخانه لاهیجان جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب ماهانه از طریق قبوض آب از شهروندان عوارض دریافت می‌کند به همین دلیل جمع‌آوری و ساماندهی فاضلاب شهری از وظایف ذاتی و اصلی این شرکت است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان ادامه داد: حدود ۹ سال پیش، تصفیه خانه فاضلاب لاهیجان توسط مسئولان وقت افتتاح شد و شروع به کار کرد اما هنوز فاضلاب شهری به تصفیه خانه متصل نشده و مدیران آب و فاضلاب می‌گویند که برای اجرای آن بودجه مورد نیاز را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناسب سازی، دیواره سازی، پاک سازی و هدایت آب‌های سطحی رودخانه لاهیجان توسط شهرداری در دست انجام است اما مادامی که فاضلاب خانگی به رودخانه سرازیر شود مشکلات زیست‌محیطی آن همچنان ادامه خواهد داشت.

تمیزکار تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب وظیفه دارد دفع فاضلاب شهری را ساماندهی و مشکلات آن را برطرف کنند اما تاکنون در این راستا هیچ‌گونه اقدامی از سوی آنها نشده است.

وی افزود: اجرای سیستم دفع فاضلاب خانگی (سپتیک) جزئی از مصوبات شورای شهر است و افرادی که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند باید آن را احداث کنند اما خانه‌های قدیمی فاقد این سیستم هستند و لوله فاضلاب خود را به صورت مستقیم به داخل رودخانه هدایت کرده‌اند و محیط زیست نیز هیچ‌گونه نظارتی بر آنها ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان تصریح کرد: هنگامی که شهرداری زباله‌های شهری را در منطقه‌ای خارج از شهر دپو می‌کند، حفاظت محیط زیست به سرعت نسبت به انتشار شیرابه زباله‌ها و مسائل زیست محیطی آن حساسیت نشان می‌دهد اما تاکنون نسبت به ممنوعیت ورود فاضلاب منازل و اماکن به رودخانه هیچ‌گونه اقدامی نشده است.

وی تاکید کرد: اداره حفاظت محیط زیست باید هرچه سریع‌تر با حساسیت بیشتری نسبت به ممنوعیت ورود فاضلاب شهری به داخل رودخانه اقدام کند و از بروز فاجعه زیست محیطی در منطقه جلوگیری کند.

تمیزکار افزود:  فاضلاب خانگی پس از ورود به رودخانه با آلوده کردن آب سالم آن، وارد دریا و مزارع کشاورزی و از طریق محصولات آن‌ها وارد سبد غذایی شهروندان می‌شود و بوی نامطبوع فاضلاب در داخل شهر بسیار آزار دهنده است.

وی تصریح کرد: اغلب رودخانه‌های گیلان دچار مشکلات زیست محیطی هستند اما چون رودخانه لاهیجان و رشت از داخل شهر عبور می‌کنند مشکلات آنها در محدوده شهری بسیار زیاد است.

رئیس شورای شهر لاهیجان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با حمایت دولت و اختصاص بودجه در حال ساماندهی محل دفن زباله در روستای تموشل شهرستان لاهیجان است. در این محل برای رفع مشکلات محیط زیستی، تصفیه خانه احداث شده و شیرابه زباله‌ها پس از تصفیه به آب قابل مصرف تبدیل و به داخل رودخانه ریخته می‌شود.

کد خبر 476191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.