کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر زیر ذره‌بین شفافیت

برای دومین سال برخی از اعضای شورای شهر تهران به کمک های شهرداری به جشنواره فیلم فجر انتقاد کرده و به شهردار تهران تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دو سال اخیر همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، یک حاشیه شهری نیز به این جشنواره اضافه شده که دلیل آن کمک شهرداری به جشنواره است.

سال گذشته اختلاف بر سر اینکه این کمک‌ها براساس ردیف بودجه مصوب بوده یا نبوده، منشأ اختلاف میان شورا و شهرداری شد و حتی برخی رسانه‌ها با مطرح کردن این موضوع که کمک شهرداری به جشنواره سال پیش بیشتر از تمام هزینه‌هایی است که این جشنواره در سال قبل از آن داشته، انتقادات بیشتری را متوجه شهرداری کرده و به کنایه مدعی شدند با این حجم از هزینه، شهرداری برگزار کننده جشنواره فیلم فجر است.

این حواشی امسال و پیش از برگزاری جشنواره نیز بار دیگر مطرح و حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از منتقدان کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر در صحن علنی به شهردار تهران تذکر داد.

او با اشاره به اینکه سال گذشته شهرداری تهران ۳.۵ میلیارد تومان به جشنواره فیلم فجر کمک مالی کرد، گفته بود: امسال نیز شنیده شده بین سه تا پنج میلیارد تومان به جشنواره فیلم فجر کمک شده است. اگر این اشتباه عمدی تکرار شده باشد، برخوردمان متفاوت خواهد بود.

در نهایت این موضوع در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر مطرح و سیدابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران ابعاد مختلف این تذکر را بررسی و در نامه‌ای به رئیس شورای شهر خواستار شفاف‌سازی میزان کمک‌های دریافتی از طریق سامانه شفافیت شده است.

در نامه امینی آمده است: شهرداری می‌تواند به مؤسسات و نهادهای مختلف، در امور فرهنگی و هنری کمک کند. همچنین شورای شهر، با تخصیص ردیف‌های اعتباری ذیل تبصره ۱۳ ماده واحده بودجه سال ۹۹، شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مجوز کمک و حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی را به شهرداری تهران اعطا کرده و تخصیص اعتبارات به این ردیف بودجه نیازمند کسب اجازه پیشینی از صحن شورای شهر نیست.

در بخش دیگر این نامه آمده است: شهرداری امکان کمک بلاعوض به مبلغ حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان به مؤسسات عمومی و عام‌المنفعه را دارد و فارغ از اینکه آیا می‌توان ستاد جشنواره فیلم فجر را مؤسسه عمومی یا عام‌المنفعه قلمداد کرد یا نه در صورت تخصیص بودجه مرتبط با تمامی بندهای تبصره ۱۳ بودجه سال ۹۹، شهردار تهران تنها امکان کمک نقدی به ارزش دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال بدون مجوز شورا، به جشنواره فیلم فجر را دارد.

در این نامه تأکید شده که جشنواره فیلم فجر، یکی از برندهای شهری تهران، در عرصه ملی و بین‌المللی است و اعتبار این جشنواره به افزایش اعتبار و معرفی کلانشهر تهران کمک می‌کند و کمک به این جشنواره به عنوان مهم‌ترین جشنواره فرهنگی هنری کشور ضروری و در راستای گسترش فرهنگ و هنر در سطح شهر و جامعه است

در نامه مذکور تصریح شده است: فارغ از اینکه تشخیص موارد مورد نیاز جهت کمک به اختیار و تشخیص شهردار واگذار شده، از سیاق تبصره چنین برمی‌آید که شورا امکان تعیین تکلیف در خصوص مخاطبان کمک‌های ذیل تبصره ۱۳ را ندارد.

در ادامه نامه آمده است: به نظر می‌رسد نمی‌توان با نفس کمک به جشنواره مخالفت کرده و آن را مغایر با تکالیف و اختیارات قانونی شهرداری قلمداد کرد اما کمک بیش از ارقام مندرج در بند دوم این نامه، فراتر از اختیارات قانونی و مغایر با مفاد بودجه ۹۹ است. از این رو پیشنهاد می‌شود کمک به جشنواره فراتر از سقف مجاز اختیارات شهردار به صورت غیرنقد، از طریق ارائه سالن‌ها و فضای تبلیغاتی و مواردی از این قبیل انجام شده و از کمک نقدی به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی پرهیز شود و در صورت نیاز به کمک بیش از سقف اختیارات قانونی، اطلاع شورا و کسب نظر از صحن و کمیسیون تخصصی در این زمینه ضروری است.

کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر در نامه خود تاکید کرده که در صورت صحت اطلاعات واصله به کمیسیون نظارت و حقوقی مبنی بر کمک پنج میلیارد تومانی شهرداری که شامل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کمک نقدی و ۳.۵ میلیارد تومان کمک غیرنقدی مازاد بر مبلغ ۲۶۵ میلیون تومانی در بخش کمک نقدی، این امر نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دارد.

همچنین در این نامه تأکید شده جزئیات کمک‌ها باید از طریق سامانه شفافیت به اطلاع عموم برسد.

کد خبر 475930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.