آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

طرح ساخت آسمان‌خراشی به ارتفاع ۷۳۷ متر در شهر نیویورک پیش بینی شده که تبدیل به یک مخزن جذب کربن می‌شود و هوای شهر را تصفیه می‌کند؛ در طراحی ساختار آن از گیاه "ماندراگورا" الهام گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در راستای طرح "شهر فردا" که مطابق آن قرار است شهر نیویورک تا سال ۲۰۵۰ به یک شهر کربن خنثی تبدیل شود، یک شرکت معماری فرانسوی پروژه‌ای را ارائه کرده است که بلندترین ساختمان مخزن جذب کربنی جهان به ارتفاع ۷۳۷ متر در این شهر ساخته شود.

این ساختمان با مصالح چوبی، ۳۶ توربین بادی جهت تولید برق، ۸۳۰۰ بوته، ۱۶۰۰ درخت، ۲۴۵۰۰ مترمربع دیوار گیاهی و تقریباً ۷۰۰۰ مترمربع صفحه خورشیدی دارای بالاترین درجه پایداری است که دی‌اکسید کربن بیشتری را نسبت به آنچه منتشر می‌شود جذب می‌کند.

آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

طبق برنامه‌های شرکت معماری Rescubika (مستقر در پاریس)، به‌زودی این طرح برای بهبود کیفیت هوای نیویورک در جزیره روزولت (Roosevelt Island) عملیاتی می‌شود و به معنای واقعی کلمه می‌تواند آلودگی‌های کربنی نیویورک را جذب کند؛ این طرح "ماندراگورا (mandragora)" نامیده شده است.

معماری موجی شکل این ساختمان با الهام از گیاه ماندراگورا به گونه‌ای طراحی شده است که تا حد ممکن فضای سبز فراهم کند و با ۱۶۰۰ درخت و ۲۴۵۰۰ مترمربع دیوار گیاهی تصفیه هوای نیویورک اساساً بر عهده آن‌ها است. این ساختمان نماد رابطه حیات نوع بشر با طبیعت است و این نکته را یادآوری می‌کند که برای زندگی در همزیستی با کره زمین باید محیط خود را حفظ کنیم.

آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

لازم ذکر است ماندراگورا که به آن ماندراک نیز می‌گویند گیاهی دارویی است و از مشتقات این گیاه به ویژه برای درمان مشکلات اندام گوارشی مانند کبد، صفرا و روده استفاده می‌شود و حتی در درمان نقرس و اختلالات روماتیسمی نیز تأثیر دارد؛ ریشه این گیاه به دو انسان در مقابل یکدیگر شباهت دارد و در فارسی به آن مهرگیاه و مردم گیاه نیز گفته می‌شود. میزان پیشرفت‌های واقعی پروژه "برج مسکونی ماندراگورا" تاکنون نامشخص است.

با این‌ حال، برخی از ایده‌های توسعه‌دهندگان کاملاً عملی به نظر می‌رسند و توجه جامعه را به خود جلب کرده است. مهم‌تر از همه، تدابیر خاصی در مورد چگونگی جذب کربن از هوا وجود دارد. معماران در مورد ایجاد ساختمان به عنوان "مخزن کربن" صحبت می‌کنند؛ به طور کلی این ساختمان مخزنی است که دی‌اکسید کربن بیشتری از مقدار آزاد شده جذب می‌کند، بنابراین به طور مؤثر دی اکسید کربن جو را کاهش می‌دهد.

آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

این طرح با استفاده از مصالح چوبی و اقدامات مؤثر مختلف برای کربن‌زدایی هوا حاصل می‌شود. سامانه‌های تولید انرژی عظیمی در این ساختمان تعبیه شده است؛ علاوه بر تجهیز بخش عمده‌ای از نما (حدود ۷۰۰۰ مترمربع) به صفحات فتوولتائیک و توزیع توربین‌های بادی در آن، می‌توان به مبدل‌های حرارتی زمین_هوا اشاره کرد. با استفاده از لوله‌های زیرزمینی، گرما از مکان‌هایی که نیازی به آن نیست، گرفته می‌شود و به مکان‌های دیگری که باید گرم شوند منتقل می‌شود. این سیستم یک محیط گرم داخلی را در زمستان فراهم می‌کند و در ماه‌های گرم به خنک‌سازی اتاق‌ها کمک می‌کند.

آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

معماران در طرح ابتکاری جاذب کربن مفهومی به نام "حفاظت انرژی (energy sobriety)" را در پروژه خود ایجاد کرده‌اند. این ایده باعث تغییر در سبک زندگی افراد به منظور دستیابی به خنثی‌سازی کربن می‌شود. به عبارت دیگر، اقداماتی که افراد را قادر می‌سازد دی اکسید کربن کمتری تولید کنند، قبلاً در مرحله برنامه‌ریزی و طراحی اتخاذ شده‌اند. یک مثال ساده آن ادغام فضای اداری در هر آپارتمان است که امکان کار ساکنان در خانه را فراهم می‌کند. این امر باعث کاهش ترافیک و در نتیجه انتشار دی اکسید کربن می‌شود.

آسمان‌خراش جاذب کربن هوا در نیویورک

کد خبر 475922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.