اعضای شوراها نباید مطیع شهردار باشند

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: زمانی که هر یک اعضای شورا خواسته‌های شخصی از شهردار داشته باشند، در مقابل نیز مجبورند مطیع امر شهردار باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا احمدی شامگاه گذشته _چهارشنبه_ در جریان سفر خود به هرمزگان، در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه یکی از دلایل عمده افول کارآیی شوراها نبود اتحاد و همکاری بین اعضای آن‌هاست، اظهار کرد: اگر اعضای شورا با یکدیگر هم‌صدا و متحد نباشند و هر کدام ساز ناکوک بزنند قطعاً مدیریت یکپارچه آن به هم می‌خورد و بدین سبب جایگاه پارلمان دوم کشور تضعیف می‌شود.

وی ادامه داد: هر شورایی که تامین منافع مردم را نسبت به منافع خود در اولویت قرار دهد، موفق خواهد بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها به دلیل وابستگی به شهرداری‌ها نمی‌توانند کار نظارت را به درستی انجام دهند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که شوراها در مقابل شهرداری‌ها تضعیف می‌شوند این است که گاهی حتی برخی اعضای شوراها از شهردار درخواست‌های شخصی دارند.

وی افزود: زمانی که هریک اعضای شورا درخواست‌های شخصی از شهردار داشته باشند، در مقابل نیز مجبورند مطیع امر شهردار باشند.

احمدی اضافه کرد: زمانی که عضو شورا به خاطر تحقق درخواست‌ شخصی دنبال طرح سوال و استیضاح از شهردار است این مسئله اعتراض مردم را بر می‌انگیزد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا زمانی با هم همنوا و یکصدا می‌شوند که در راستای تامین منافع مردم و شهر گام بردارند و باید در این راه ایثارگری کنند، خاطرنشان کرد: این افراد نباید جایگاه شورا را شخصی بدانند بلکه

دیدگاه مجلس به جامعه شورایی تغییر کرده است

کیانوش جهانبخش، نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها نیز در این نشست با بیان اینکه در قانون وظایف شایسته‌ای برای شورای عالی استان‌ها تعریف شده، گفت: نمایندگان مجلس که در گذشته با تحقیر کلامی و تهدید آئین‌نامه‌ای سعی می‌کردند شوراها را به حاشیه برانند و اثربخشی شوراهای محلی را کم‌رنگ کنند، اکنون نسبت به جامعه شورایی دیدگاهی متفاوت پیدا کرده‌اند.

وی افزود: ریاست مجلس شورای اسلامی با حضور در اجلاس شورای عالی استان‌ها، قول داده که نهایت توان خود را برای تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری بکار گیرد تا بعد از چند سال شوراها جایگاه خود را به دست آورند.

عضو شورای شهر بندرعباس، جایگاه امروز شورای عالی استان‌ها را حاصل یک رفتار، عملکرد و مدیریت منطبق بر اهداف گام دوم انقلاب اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد: شوراها در قوانین بازیابی شده و به جایگاه حقیقی خود باز گردند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه نجات کشور از ضعف‌های اقتصادی و اجتماعی موجود، تعاون مردم در امور به نفع خودشان، است و این امر در سایه توجه به پارلمان‌های محلی محقق خواهد شد.

جهانبخش اظهار کرد: اعضای شوراهای شهر به واسطه فاصله و ارتباط نزدیکی که با شهروندان دارند، از چالش‌های آنان آگاه‌تر هستند و چه چیزی بهتر از این است که ساماندهی برخی امور محلی به این شوراها واگذار شده و مجلس موضوعات را در حوزه ملی و دولت اقدامات را در سطح کلان دنبال کنند.

تضعیف شوراها، تضعیف مردم است

همچنین آبتین امیری، عضو شورای شهر بندرعباس گفت: بسیاری از شوراها در عملکرد جمعی موفق نبوده‌اند و اگر موفقیتی بوده به تلاش‌ها و ظرفیت شخصی برخی اعضای شورا برمی‌گردد که از توان و تعاملات شخصی خود برای حل برخی از مشکلات مردم استفاده کرده‌اند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: در دنیا شوراها نقش پارلمان‌های محلی را ایفا می‌کنند و در این جوامع در سایه مدیریت جامع شهری به موازی کاری در حوزه مدیریت شهری پایان داده شده است، اما در کشور ما نه شاهد تثبیت اختیارات شوراها و نه شاهد مدیریت جامع شهری هستیم که نتیجه آن موازی کاری و بعضاً هماهنگی و تقابل نهادها در حوزه مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: با وجود همه مشکلات، تنها شوراها هستند که می‌توانند مطالبات و درخواست‌های مردم را بیان کنند، لذا تضعیف شوراها، چیزی جز تضعیف مردم نیست.

کد خبر 475863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.