آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله کالایی

در هفته اخیر ۴ روز از ۵ روز معاملاتی با کاهش شاخص کل همراه بود در پایان، به لطف معاملات روز شنبه شاخص کل نسبت به هفته گذشته رشدی نزدیک به ۲ درصد را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشت مهدی رادان، کارشناس ارشد مدیریت مالی، و تحلیلگر بازار سرمایه و بورس که در اختیار این رسانه قرار گرفته است: هر مقدار که دامنه نوسان نامتقارن در تغییر ذائقه بازار و مثبت کردن جو آن ناکارآمد نشان داد، در مدیریت شاخص به کار مدیریت سازمان آمد.

در شرایطی که در هفته اخیر ۴ روز از ۵ روز معاملاتی با کاهش شاخص کل همراه بود در پایان به لطف معاملات روز شنبه شاخص کل نسبت به هفته گذشته رشدی نزدیک به ۲ درصد را به ثبت رساند. دیگر گروهی که از دامنه نامتقارن بهره برداری کردند افرادی بودند که روی سهام کوچک موج ایجاد می‌کنند و با استفاده از دامنه مثبت ۶ درصدی در مقابل امکان اصلاح ۲ درصدی با سهولت بیشتری این سهام را در مسیر مورد نظر خود هدایت می‌کنند.

رشد ۳.۷ درصدی شاخص هم وزن در همین هفته نشان از افزایش سفته بازی در سهام کوچک داشت. این در حالیست که اختلاف سهام بنیادی بازار از ارزش ذاتی به وضوح بیش از این اختلاف در خصوص سهام کوچک است.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله کالایی

از رویدادهای این هفته بازار می‌توان به آغاز معاملات ثانویه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله کالایی اشاره کرد. دو صندوق با نمادهای سحرخیز و نهال هر یک با سرمایه اولیه ۱,۰۰۰ میلیارد ریال که در دی ماه گذشته مراحل پذیره نویسی و آغاز فعالیت را پشت سر گذاشتند از روز شنبه در بازار صندوق‌های سرمایه گذاری بورس کالای ایران قابلیت معامله پیدا کردند.

بر اساس امیدنامه این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق باید در گواهی سپرده کالایی زعفران، زعفران پوشال، زیره سبز و پسته سرمایه گذاری شود. همچنین حداکثر ۲۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق نیز ممکن است به سرمایه گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر کالاهای کشاورزی اختصاص یابد.

تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقه کالاهای کشاورزی و موقعیت خرید در قراردادهای اختیار معامله این دست کالاها از دیگر انواع دارایی‌هایی است که تشکیل دهنده سبد سرمایه گذاری این صندوق هاست. همچنین این صندوق‌ها منابع مازاد خود را در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده‌ها و گواهی سپرده‌های بانکی نگهداری می‌کنند.

در حال حاضر معامله واحدهای این صندوق‌ها در قیمت‌هایی پایین‌تر از مبلغ اسمی پذیره نویسی اولیه در بازار در حال انجام است و از این منظر برای سرمایه گذارانی که علاقه به سرمایه گذاری در بازارهای کالایی و به ویژه کالاهای کشاورزی داشته باشند موقعیت مناسبی به شمار می‌رود. طبیعتاً به تدریج و با گذشت زمان از آغاز فعالیت این صندوق‌ها و انجام سرمایه گذاری توسط آنها می‌توان انتظار داشت که خالص ارزش دارایی آنها افزایش یابد.

صندوق‌های کالایی که اخیراً به بازار وارد شده‌اند با هر یک از انواع دارایی که پیشتر در بازار سرمایه قابل معامله بودند تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود اضافه شدن آنها به گزینه‌های قابل انتخاب برای سرمایه گذاری بر جذابیت‌های بازار سرمایه و تنوع آن اضافه کند.

یکی از تفاوت‌های عمده این صندوق‌ها با سهام اتصال آنها به بازار کالاست که منجر می‌ شود مبنای قیمت گذاری آنها مانند صندوق‌های قابل معامله طلا، بر اساس خالص ارزش دارایی مبتنی بر قیمت کالای پایه اوراق بهادار سرمایه گذاری شده باشد و از این منظر اختلاف نظر بین سرمایه گذاران مختلف در خصوص ارزش این صندوق‌ها وجود نخواهد داشت و انتظار می‌رود سرمایه گذاران در این صندوق‌ها با نوسانات کمتری نسبت به سهام در ارزش دارایی مواجه باشند.

از سویی هر مقدار تورم موجب افزایش قیمت‌ها در کالاهای مختلف شود و بر قیمت کالای پایه اوراق بهادار مورد سرمایه گذاری در این صندوق‌ها اثر گذارد ارزش دارایی این صندوق‌ها نیز به تناسب افزایش پیدا می‌کند و می‌توان انتظار داشت ابزار مناسبی برای پوشش ریسک نرخ تورم باشند. البته باید در نظر داشت که ممکن است در شرایط خاصی بازار کالای مربوط دچار نوساناتی شود که خلاف جهت تورم باشد اما به طور کلی عمده بازارهای کالایی در دوره‌های زمانی میان مدت از تورم تبعیت می‌کند.

با توجه به اینکه هر یک از این صندوق‌های سرمایه گذاری در همکاری مشترک میان یک گروه خوشنام فعال در بخش کشاورزی و نهادهای مالی و حرفه‌ای تحت نظارت در بازار سرمایه تشکیل شده‌اند توقع می‌رود که مدیریت حرفه‌ای مدیران سرمایه گذاری این صندوق‌ها و استفاده از موقعیت‌های خرید و فروش مناسب و تشخیص زمانبندی صحیح برای ورود و خروج در این دارایی‌ها بازدهی مازاد بر اثر گذاری صرف تورم نیز ایجاد کند.

تفاوت بارز صندوق‌های کالای کشاورزی با صندوق‌های طلا که از پیش در بازار سرمایه قابل معامله بودند، اثر پذیری کمتر نسبت به نوسانات بازارهای جهانی است. از آنجا که عمده کالاهای پایه این صندوق‌ها شامل زعفران، پسته و زیره که شاید در آینده کالاهای دیگری نظیر خرما نیز به آنها اضافه شوند از کالاهایی هستند که بخش زیادی از تولید آنها در دنیا توسط ایران صورت می‌پذیرد، کشور ما در تعیین قیمت آنها اثر گذاری بیشتری نسبت به کالاهایی نسبت به طلا با بازار گسترده جهانی دارد. البته این صندوق‌ها کماکان از نوسانات قیمت دلار همچون تورم اثر می‌پذیرند که می‌تواند در مقاطعی منجر به بازدهی گردیده و در مواقعی ارزش دارایی‌های صندوق‌ها را کاهش دهد.

مزیت این صندوق‌ها نسبت به گواهی سپرده کالایی هر یک از کالاهای کشاورزی ذکر شده و یا اوراق مشتقه مبتنی بر آنها نیز نبود نیاز به نگرانی از سررسیدهای زمانی، نیاز نبودن تحلیل مستقل بازار کالای ذکر شده، تشکیل سبدی از کالاهای کشاورزی جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری به صورت مستقل در هر یک از این کالاها و نقد شوندگی بالاتر است.

در مجموع با توجه به نوپا بودن صندوق‌های ذکر شده اگر چه پذیره نویسی واحدهای آنها به سرعت صورت پذیرفت اما در معاملات ثانویه با سردی روزهای منفی بازار مواجه شده‌اند. اما با توجه به تجربه قبلی صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا می‌توان انتظار آتیه‌ای رو به رشد برای آنها داشت.

کد خبر 475856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.