قوانین کشورهای جهان برای مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی

سویه جدید ویروس کرونا تا کنون در بیش از ۸۰ کشور دنیا شناسایی شده و قوانین جدیدی برای پیشگیری از شیوع آن در سراسر جهان وضع شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از یک سال از شیوع بیماری همه گیری کووید -۱۹ در سراسر جهان می‌گذرد. در این مدت ویروس کرونا چندین بار جهش داشته و دانشمندان را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده است. اخیراً شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی بار دیگر جهان را غافلگیر کرده است. این گونه ویروس برای اولین بار در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی در جنوب شرقی بریتانیا شیوع پیدا کرد و برای دومین بار بعد از ظهور کرونا محدودیت‌های جدیدی در بریتانیا وضع شد.

ویروس کرونای چینی و نوع جهش یافته انگلیسی چه تفاوتی با هم دارند؟

میزان شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، تقریباً ۷۰ درصد بیشتر از نوع اصلی آن است بنابراین افراد مبتلا به این ویروس می‌توانند حتی در ارتباط کوتاه مدت با افراد سالم آن‌ها را مبتلا کنند. علاوه بر این شدت علائم و میزان مرگ و میر ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر از نوع اصلی آن است. محققان معتقد هستند که ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می‌کنند و میزان ناقل بودن آنها نیز افزایش می‌یابد بنابراین امکان کشنده‌تر شدن ویروس وجود خواهد داشت.

قوانین کشورهای جهان برای مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی

نگرانی اصلی در مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی چیست؟

محققان نگران این موضوع هستند که واکسن‌های تولید شده کرونا در برابر ویروس‌های جهش یافته، بی‌تأثیر باشد و ایمنی لازم را ایجاد نکند، اما شناسایی مکرر جهش‌های ویروس و درک تغییرات ایجاد شده در ساختار آن می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. گروهی از دانشمندان در حال بررسی هسته ویروس جهش یافته هستند تا بتوانند با ایجاد تغییراتی در واکسن آسترازنکا، تأثیر آن را افزایش دهند زیرا نسبت به واکسن‌های دیگر در مقابل جهش جدید ویروس کرونا، کارایی کمتری داشته است. پژوهشگران اعلام کرده‌اند که سویه جدید ویروس کرونا همانند ویروس آنفلوآنزا می‌تواند سال‌ها همراه ما باشد، اما واکسن‌ها و داروهای جدید می‌توانند تا سال ۲۰۲۱ میلادی، کووید -۱۹ را به یک بیماری قابل درمان تبدیل کنند.

آیا با تزریق واکسن کرونا در برابر ویروس جهش یافته ایمن می‌شویم؟

با وجود اینکه کشورهای مختلف در سراسر دنیا مراحل واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند، اما نمی‌توانقطعی اعلام کرد افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، در برابر ویروس کرونا و جهش‌های مختلف آن کاملاً ایمن خواهند شد. محققان امیدوار هستند که تزریق واکسن‌های کرونا، تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان، مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ و میزان شیوع این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قوانین کشورهای جهان برای مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی

وضع قوانین جدید و قرنطینه دوباره در بریتانیا

دولت بریتانیا از مردم این کشور درخواست کرده است تا سفرهای غیرضروری خود را لغو کنند و افرادی که علائم بیماری را دارند در منزل بمانند. با وجود این که ممکن است محدودیت‌های جدید آسیب شدیدی بر اقتصاد بریتانیا وارد کند و تبعات آن بر سلامت روان افراد اثر منفی بگذارد، تنها راه پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس جهش یافته، قرنطینه مجدد است. علاوه بر این دولت بریتانیا اعلام کرده است که همه مسافران و افرادی که از کشورهای پرخطر وارد انگلستان می‌شوند باید به مدت ۱۰ روز در هتل‌های تعیین شده قرنطینه شوند.

وضع قوانین جدید کرونایی در پرتغال و ایتالیا

در حال حاضر پرتغال بالاترین آمار مبتلایان به بیماری کرونا را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است اما آمار مبتلایان در این کشور رو به کاهش است بنابراین مقامات این کشور قرنطینه و تعطیلی سراسری کشور را اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تعطیلی تا پایان ماه مارس ادامه خواهد داشت. ویروس جهش یافته کرونا در ایتالیا نیز به میزان قابل توجهی شیوع پیدا کرده است با وجود اینکه پیست‌های اسکی این کشور پس از ماه‌ها تعطیلی آماده بازگشایی بودند، وزیر بهداشت ایتالیا اعلام کرد که تا تاریخ پنج مارس تعطیل خواهد بود.

اقدامات دولت آلمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونای انگلیسی

مقامات آلمانی اعلام کرده‌اند که شیوع ویروس کرونای جهش یافته در آلمان، هر هفته دو برابر می‌شود و سرعت سرایت آن از ۶ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین نوع جدید ویروس به زودی به ویروس غالب در آلمان تبدیل خواهد شد. آلمان تا کنون سه بار تعطیلات سراسری را تمدید کرده است و در حال حاضر این تعطیلات تا تاریخ ۷ مارس ادامه خواهد داشت. همچنین این کشور به دلیل جهش‌های نگران کننده ویروس کرونا، مرزهای خود را با جمهوری چک و اتریش مسدود کرده است. تنها شهروندان و افراد مقیم این کشور می‌توانند وارد آلمان شوند؛ ضمن این که این افراد نیز باید مدرک تست کرونای منفی خود را ارائه دهند.

قوانین کشورهای جهان برای مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی

تشدید مقررات منع تردد در فرانسه

همزمان با افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا در فرانسه، مقامات این کشور مقررات منع تردد در مناطق پرخطر را تشدید کردند. رفت و آمد در مناطق پرخطر فرانسه از چند هفته پیش تا کنون از ساعت ۱۸ تا ۶ صبح روز بعد ممنوع شده است. مقامات این کشور امیدوار هستند که بتوانند با ادامه دادن اعمال محدودیت‌ها در این کشور، از اجرای سومین قرنطینه سراسری جلوگیری کنند، زیرا اجرای دو قرنطینه قبلی در این کشور باعث افزایش موارد ابتلاء به افسردگی و مراجعه افراد به روانشناسان و روانپزشکان شده است.

شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران

ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران نیز شیوع پیدا کرده است و کشور در آستانه موج چهارم شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. از آنجایی که حتی کسانی که جواب آزمایش کرونای آن‌ها منفی بوده نیز ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشند یکی از روش‌های پیشگیری از شیوع گسترده آن افزایش تعداد تست‌های سریع کرونا و PCR است. در صورتی که فردی علائم بیماری کرونا را داشته، اما جواب تست او منفی بوده است، باید باز هم آزمایش کرونا را تکرار کند. علاوه بر این افراد باید برای پیشگیری از ابتلای ویروس جهش یافته جدید، اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را بیش از پیش رعایت کنند.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 475848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.