با خروج انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی، شعله جنگ یمن خاموش خواهد شد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با قطع حمایت‌های آمریکا از ائتلاف عربی و خروج انصارالله یمن از لیست نیروهای تروریستی، شعله جنگ یمن خاموش خواهد شد، اما احتمال دارد درگیری‌های پراکنده در نقاط مرزی آن ادامه داشته باشد زیرا توقف سریع جنگ به معنای شکست سعودی‌ها است.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون خارج شدن انصارالله یمن از لیست تروریستی آمریکا اظهار کرد: مهمترین رویکرد دولت جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید، این بود که برخی سیاست‌ها و دستورات دولت دونالد ترامپ در داخل و خارج آمریکا را تعلیق یا لغو کرد، اما این موضوع به معنای مخالفت با تمامی رویکردهای ترامپ نیست.

وی افزود: بایدن در مبحث مناقشه یمن با سیاست‌های حمایتی ترامپ از عربستان مخالف بود؛ زیرا دونالد ترامپ پشتیبانی‌های ویژه‌ای در عرصه‌های نظامی، سیاسی و استراتژی از ائتلاف عربی در جنگ یمن داشت و بر همین اساس، شعله جنگ یمن طی سال‌های گذشته روز به روز برافروخته شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: ائتلاف سعودی علیرغم حمایت‌های همه جانبه دولت سابق آمریکا در جنگ یمن، به اهداف خود دست نیافت و در سرکوب محور مقاومت این کشور ناکام ماند؛ ائتلاف عربی که در صدد بازگشت دولت مستعفی منصور هادی بود با مقاومت مردم یمن روبه‌رو شد.

شهیدی خاطرنشان کرد: جنبش انصارالله به عنوان یک بازیگر قدرتمند محور مقاومت در یمن، مقابل ائتلاف سعودی قرار گرفت و بر عربستان ضربات سنگینی وارد کرد.

وی تصریح کرد: دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که حمایت ترامپ از جنگ افروزی در یمن، شکست خورده است و موجب زیر سوال رفتن اعتبار ایالات متحده آمریکا در سطح نظام بین‌الملل می‌شود بر همین اساس تصمیم گرفته است به جنگ یمن خاتمه بدهد و در راستای تحقق این هدف، ابتدا انصارالله را از لیست نیروهای تروریستی واشنگتن خارج کرده است تا بر همین اساس روند ورود کمک‌های انسانی کشورهای جهانی به یمن روند صعودی به خود بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: اینکه جو بایدن اعلام کرد حمایت‌های آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن قطع خواهد شد، به این معنا است که انصار الله را به رسمیت شناخته و همچنین ادامه یافتن جنگ یمن را بیهوده می‌داند.

شهیدی یادآور شد: با قطع حمایت‌های آمریکا از ائتلاف عربی و خروج انصارالله یمن از لیست نیروهای تروریستی، شعله جنگ یمن خاموش خواهد شد و احتمال دارد درگیری‌های پراکنده در نقاط مرزی یمن ادامه داشته باشد زیرا توقف سریع جنگ به معنای شکست سعودی‌ها است. در صورتی که بایدن در موضعگیری اخیر خود در مورد مناقشه یمن صادق باشد باید عربستان را تحت فشار قرار دهد.

کد خبر 475665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.