ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

پیام رسان ایرانی بیسفون که سال ۹۷ از وزارت ارتباطات وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کرده بود، با ارسال پیامی به کاربران اعلام کرد سرورهایش را از ۱۵ اسفند خاموش می کند و پس از هشت سال به کار خود پایان می دهد.

به گزارش ایمنا موضوع پیام رسان‌های بومی چند سالی است که مطرح شده است و بارها به اهمیت وجود پیام‌رسان داخلی پرداخته شد و حتی وام‌های میلیاردی برای پیشرفت این پیام رسان‌ها اعطا شد. این در حالی است که به گفته بسیاری هنوز یک پیام‌رسان واقعاً کاربردی که بتواند تعداد زیادی از ایرانیان را به استفاده از خود راضی کند، عرضه نشده است.

پیام‌رسان چیست؟

پیام‌رسان ترجمه فارسی فرهنگستان لغت برای «مسنجر Messenger» است. پیام‌رسان یا مسنجر به فضایی گفته می‌شود که در آن امکان گفتگو و انتقال پیام بین دو نفر یا به صورت گروهی فراهم شود. مسنجر به «کسی که اخبار را می‌آورد» ترجمه می‌شود و مدت‌ها است که به عنوان ابزاری نرم افزاری برای تبادل فوری پیام‌های کوتاه از طریق کانال‌های ارتباطی الکترونیکی ایجاد شده است.

ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

پیام‌رسان برنامه‌ای است که برای تبادل سریع پیام‌های متنی به صورت آنلاین بر روی تلفن هوشمند، رایانه شخصی یا رایانه لوحی نصب می‌شود. پیام‌رسان های اینترنتی طراحی شده‌اند که منحصراً در شبکه جهانی وب ارتباط برقرار کنند. کلمه پیام‌رسان را می‌توان به معنی فرستنده نیز ترجمه کرد: کسی که پیام‌ها را ارسال می‌کند.

بیسفون چیست؟

بیسفون یک پیام‌رسان ایرانی است که توسط شرکت تراشه سبز ساخته شد و از سال ۹۱ تا سال ۹۳ کارهای توسعه نرم‌افزار انجام شد و برای نخستین بار در سال ۹۳ و در نمایشگاه تلکام از این محصول رونمایی شد. در الکامپ ۹۳ این نرم‌افزار به صورت رسمی در بستر اندروید و iOS ارائه شد و به تدریج قابلیت چت و گروه را نیز به آن اضافه شد. برخی بیسفون را وایبر ایرانی نامیدند.

بیسفون ابتدای سال ۹۷ از وزارت ارتباطات وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کرده بود. وزارت ارتباطات برخی امکانات زیرساختی را نیز به شکل رایگان در اختیار پیام‌رسان‌های بومی قرار داده بود که مشخص نیست بیسفون از این امکانات نیز استفاده کرده است یا خیر.

ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

امکانات پیام‌رسان بیسفون تقریباً شبیه تلگرام است، طبق ادعای مدیران و عوامل اجرایی تیم بیسفون «کانال» که امروزه در تلگرام از ویژگی‌های اصلی است را پیش از تلگرام راه‌اندازی کرده بودند. مدیرعامل بیسفون به ایسنا درباره این موضوع گفته بود: «ما اولین شرکتی بودیم که در دنیا کانال را طراحی کردیم و تا پیش از آن هیچ کانالی در این نوع نرم‌افزارها وجود نداشت؛ با دوستان ایده پرداز برای ایجاد یک شبه رسانه موضوعاتی را مطرح کردیم که بحث کانال به وجود آمد و آن را ایجاد کردیم.»

در سال ۹۴ با افزایش کاربران بیسفون، این پیام‌رسان ارتقای نرم افزاری انجام داد و محصول جدیدی با نام «بیسفون پلاس» عرضه کرد؛ بیسفون پلاس روی موضوع «امنیت» تمرکز داشت و در بخش «درباره ما» تاکید کرده بود «به‌واسطه پروتکل اختصاصی خودمان، مسائل امنیتی در زمینه هک و حوزه‌های مشابه را رعایت کرده‌ایم و به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که امن‌ترین پیام‌رسان داخلی هستیم.» در تبلیغات و بیلبوردهای شهری این پیام‌رسان نیز شعار «نگران تیک سوم نباش» دیده می‌شد که نشان می‌داد بیسفون پلاس می‌خواهد به کاربران خود ثابت کند هیچ اطلاعاتی از آنها به خارج از سرورها درز پیدا نخواهد کرد.

ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

پیام‌رسان بیسفون پلاس

پیام‌رسان بیسفون پلاس، یک پیام‌رسان ایرانی و نسخه پیشرفته ای از برنامه بیسفون است. به کمک این پیام‌رسان، می‌توان چت شخصی، چت گروهی، کانال، و پیام‌های صوتی و تصویری ایجاد کرد. یسفون پلاس سعی کرد قابلیت‌هایی داشته باشد تا کاربران پیام‌رسان‌های معروف همانند تلگرام را جذب کند.

تعداد کاربران بیسفون

بیسفون اعلام کرد به ۵ میلیون کاربر فعال خدمات ارائه کرده است.

ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

استیکرهای بیسفون

یکی از نقاط قوت بیسفون نسبت به نرم‌افزارهای خارجی مانند وایبر و تانگو و واتس‌اپ، استیکرهای فارسی آن عنوان شده است. این استیکرها را افرادی مثل بزرگمهر حسین‌پور، هادی حیدری و سهیل نوری طراحی کرده‌اند و به مناسبت‌هایی مثل کریسمس، اربعین و شب یلدا به نرم‌افزار افزوده شده است.

پایان بیسفون

پیام‌رسان بیسفون با ارسال یک نوتیفیکیشن به کاربران خود اعلام کرده که فعالیتش در ۱۵ اسفند متوقف خواهد شد. متن کامل این پیام به این شرح است:

کاربران عزیز و فهیم بیسفون پس از ۸ سال فعالیت در بیسفون به دلایل متعدد تصمیم به توقف فعالیت بیسفون گرفته ایم. از شما که همواره همراه و پشتیبان ما در توسعه و گسترش بیسفون بوده اید بینهایت سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پس از رفع مشکلات مجدداً با قدرت به عرصه این خدمات بازگردیم. از شما خواهشمندیم اطلاعات و فایل‌های مورد نیاز خود را تا پیش از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ از بیسفون بردارید چون پس از این تاریخ دسترسی به بیسفون مقدور نخواهد بود. از همکاری شما سپاسگزاریم.

ماجرای تعطیلی پیام رسان ایرانی بیسفون + بیسفون چیست؟

کد خبر 475624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.