کدام فناوری‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند؟

استفاده از سوخت‌های جایگزین، فرآورده‌های شیمیایی فناورانه، وسایل نقلیه خودران، فناوری هوای مایع، مبدل‌های شیمیایی و دستگاه‌های تصفیه هوا در بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش شهرنشینی، استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه، به کار بردن تجهیزات گرمایشی و صنایع آلاینده، باعث کاهش کیفیت هوا شده است به همین دلیل پاکسازی هوا در شهرهای بزرگ جهان به یکی از چالش‌های اصلی زندگی افراد تبدیل شده است. خوشبختانه استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و سوخت مایع در کاهش آلودگی هوا کمک زیادی می‌کند. در ادامه بعضی از این تکنولوژی‌ها را بررسی می‌کنیم:

استفاده از سوخت‌های جایگزین

یکی از راهکارهای فناورانه برای کاهش انتشار گازهای آلاینده، به ویژه در خودروهای دیزلی، استفاده از سوخت‌های جایگزین است. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند آلایندگی‌های مربوط به سوخت‌هایی مانند گازوئیل را کاهش دهد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تکنولوژی تبدیل سوخت گاز به مایع (GTL) در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، اتوبوس و کشتی می‌تواند میزان انتشار اکسید نیتروژن را بین پنج تا ۳۷ درصد و میزان انتشار ذرات معلق را بین ۱۰ تا ۳۸ درصد، بسته به نوع وسیله نقلیه کاهش دهد. علاوه بر این گازهای طبیعی نیز می‌تواند به "دی متیل اتر" (DME) که جایگزین بالقوه دیگری برای گازوئیل است، تبدیل شود. تصور می‌شود استفاده از DME میزان انتشار اکسید نیتروژن را کاهش می‌دهد.

کدام فناوری‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند؟

فرآورده‌های شیمیایی فناورانه

با بهبود چرخه احتراق سوخت در وسایل نقلیه، تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کند این کار با تغذیه مقدار کمی هیدروژن در هوای ورودی خودرو انجام می‌شود. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که این فناوری باعث افزایش بازدهی سوخت می‌شود، در حالی که میزان انتشار هیدروکربن‌، مونوکسید کربن، ذرات معلق و اکسید نیتروژن را کاهش می‌دهد. تکنولوژی جدید می‌تواند در اتومبیل‌ها و وانت‌هایی که از بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند به کار برود.

وسایل نقلیه خودران

یکی از تحول‌های قابل توجه در زمینه خودرو تولید وسایل نقلیه خودران بوده است. این فناوری می‌تواند نحوه استفاده وسایل نقلیه از شبکه اینترنت را تغییر دهد و ترافیک‌های ایجاد شده به دلیل نحوه رانندگی انسان‌ها را کاهش دهد علاوه بر این طیف وسیعی از مطالعات نشان داده است که وسایل نقلیه خودران می‌توانند میزان انتشار آلاینده‌های محلی و گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، بهره‌وری سوخت‌ها را بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بهبود بخشند و میزان ایمنی را افزایش دهند.

کدام فناوری‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند؟

فناوری هوای مایع

فناوری‌های جدید در حال توسعه، نقش مهمی در از بین بردن منابع اصلی آلودگی هوا دارند. گازها یکی از منابع اصلی انتشار آلودگی به شمار می‌روند. هر کدام از وسایل حمل و نقل مواد غذایی در مقایسه با کامیون‌های مجهز به فناوری‌های نو، ۲۹ برابر ذرات معلق بیشتر و ۶ برابر نیتروژن اکسید بیشتر تولید می‌کند. با وجود اینکه کامیون‌ها دارای استانداردهای میزان آلایندگی هستند، موتورهای کمکی مورد استفاده برای تأمین انرژی تجهیزات برودتی تا حد زیادی تنظیم نشده است و آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند. یک شرکت فناوری در حال توسعه یک سیستم جایگزین تولید کرده است که با استفاده از هوای مایع عمل می‌کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر می‌رساند.

مبدل‌های شیمیایی

یکی از روش‌های مؤثر برای پیشگیری از انتشار مستقیم آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت وسایل نقلیه، استفاده از فناوری‌هایی است که می‌توانند آلودگی هوا را از بین ببرند. بعضی شرکت‌ها در کشورهای مختلف در حال توسعه فناوری کاتالیزورها و مواد معدنی هستند که هنگام تابش نور خورشید، می‌توانند آلاینده‌ها را از هوا حذف کنند. از این فناوری می‌توان در طیف وسیعی از سطوح مانند پوشش ساختمان‌ها یا سطح جاده‌ها استفاده کرد. به نظر می‌رسد استفاده از این فناوری، ارزان‌ترین روش برای کاهش میزان تولید ذرات معلق و آلاینده‌هایی مانند اکسید نیتروژن است. برای درک پتانسیل این فناوری باید آزمایشات بیشتری بشود.

کدام فناوری‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند؟

دستگاه‌های تصفیه هوا

کشورهای مختلف دنبال یافتن روش‌های نوین برای تمیز کردن هوای محیط‌های شهری هستند. به عنوان مثال گروهی از محققان هلندی موفق شدند یک برج هفت متری تصفیه کننده هوا بسازند که قادر است مه‌دود را به انرژی سبز و جواهرات زینتی تبدیل کند. این برج که Smog Free Tower نام دارد، مه‌دود را از قسمت بالا می‌مکد و پس از تصفیه از منافذ تعبیه شده در ۶ وجه برج آزاد می‌کند. برج تصفیه هوا قادر است در هر ساعت ۳۰ هزار مترمکعب هوا را تصفیه کرده و هزار و ۴۰۰ وات انرژی سبز تولید کند.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 475609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.