آژانس انرژی اتمی دریافت نامه توقف اقدامات داوطلبانه ایران را تایید کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت نامه با موضوع توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تهران تحت برجام که کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین از ارسال آن به مدیر کل آژانس خبر داده بود را تایید کرد.

به گزارش ایمنا، رویترز نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران روز ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) به آژانس اطلاع داد که این کشور اجرای اقدامات شفاف داوطلبانه تحت برجام را در تاریخ ۲۳ فوریه (۵ اسفند) از جمله پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین الملل از تحویل این نامه در عصر روز دوشنبه گذشته به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

غریب آبادی اعلام کرد: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

نماینده دائم کشورمان افزود: از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفاً بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

منبع: ایرنا

کد خبر 475608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.