«خداحافظ سینما» الگویی برای کودکان و نوجوانان

"فیلم «خداحافظ سینما» داستانی را روایت می‌کند که برای کودکان و نوجوانان است نه درباره آن‌ها. پس می‌توانند به خوبی از آن استفاده و الگوبرداری کنند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این جملات یاسر احمدی، کارگردان فیلم «خداحافظ سینما» است که به تازگی در لیست ۱۰ فیلم منتخب برای رقابت در پنجاهمین دوره جشنواره رشد، در بخش بین‌الملل جای گرفته است. یاسر احمدی که در بخش‌های مختلف جشنواره‌های خارجی و داخلی شرکت کرده و موفق به دریافت جوایز زیادی در جشنواره‌های داخلی شده، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره فیلم «خداحافظ سینما» گفت: در حوزه کودک و نوجوان این اولین تجربه سینمایی من است، اما در این حوزه برای تلویزیون کارهای مختلفی ساخته‌ام؛ مثل مجموعه «بچه‌های مسجد» که از شبکه دو و پویا پخش شد.

وی با بیان اینکه "فیلم «خداحافظ سینما» در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم مورد استقبال و بحث قرار گرفت و جز فیلم‌هایی بود که برای نابینایان و ناشنوایان آماده‌سازی شد" تاکید کرد: با توجه به اینکه در این فیلم به الگوبرداری و توجه به استعدادهای کودکان و نوجوانان پرداخته شده است موفق به رقابت با فیلم‌های بین‌المللی بسیار خوبی در جشنواره رشد شده است این در حالی است که برای ساخت برخی فیلم‌های حاضر در این جشنواره حدود شش میلیارد تومان هزینه شده است.

احمدی افزود: «خداحافظ سینما» نیز در حد بضاعت خود داستانی را روایت کرده که برای کودک و نوجوان است و نه درباره آن‌ها؛ بنابراین این قشر می‌توانند از این فیلم استفاده و الگوبرداری کنند. فیلم «خداحافظ سینما» هم به پدر و مادرها و هم کودکان و نوجوانان پیام‌های مختلف رو منتقل می‌کند. پیام این فیلم به پدر و مادرها لزوم توجه به استعداد و علایق بچه‌ها است؛ در حالی که بسیاری از والدین از توانایی آن‌ها به راحتی می‌گذرند و نتایج و ضرر این موضوع در آینده در فرزندان نمایان می‌شود. قرار دادن کودکان و نوجوانان در مسیر شکوفایی بسیار مهم است علاوه بر آن بسیاری از الگوهای منتخب بچه‌ها، چیزهایی که آن‌ها دیده یا می‌خوانند ممکن است الگوهای مناسب یا مطابق با فرهنگ ایرانی نباشد بنابراین توجه به این الگوبرداری مسئله‌ای حیاتی است.

«خداحافظ سینما» الگویی برای کودکان و نوجوانان

کارگردان فیلم «خداحافظ سینما» درباره پیام فیلم به کودکان، توضیح داد: پیام این فیلم به کودکان این است که برای اهداف خود تلاش کنند و الگوهایی که انتخاب می‌کنند صرفاً رسانه‌ای نباشد، تا آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کند. سعی شده این مفاهیم در لایه‌های پنهان فیلم قرار داده شود تا اثر، جنبه شعارزدگی به خود نگیرد و بالعکس، قالبی کمدی و جذاب داشته باشد تا مورد پسند مخاطب قرار بگیرد. داستان فیلم، داستان پسر بچه‌ای است که رؤیای بازیگری را در سر می‌پروراند. او برای خود در این باره بتی ساخته و در نهایت پی می‌برد که الگوی اصلی او فردی است که شاید در جامعه دیده نشده یا از اهمیت والایی برخوردار نیست، اما مسائل اخلاقی و انسانی را در اولویت قرار می‌دهد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که شانس موفقیت فیلم خود در جشنواره رشد را چقدر می‌داند، گفت: در جشنواره‌ها با اینکه فیلم‌ها در حال رقابت هستند، اما حقیقتاً عواملی مثل سلیقه یا روابط در انتخاب بهترین فیلم بسیار مؤثر است. هیچ نمی‌دانم که «خداحافظ سینما» چقدر شانس برنده شدن دارد، ولی تا همین جا که فیلم من از بین هزاران اثر ارسال شده جز ۱۰ فیلم منتخب و در کنار آثار فیلمسازان بزرگ دیگری در بخش بین‌الملل قرار گرفت برایم کافی است. این واقعیت، امیدی است تا بتوانم در کارهای بعدی بهتر باشم.

کد خبر 475539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.